قطعات خودرو

روش های از بین بردن صدای لنت ترمز چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، آیا تا کنون صدای لنت ترمز ماشین را شنیده‌اید؟ روش‌های از بین بردن صدای لنت ترمز چیست؟ زمانی که لنت ترمز به پایان می‌رسد، صداهای غیرطبیعی از آن به گوش می‌رسد. یکی از دلایل شنیدن صدا از این قطعه، ارتعاش قطعات و اتصالات آن است. عدم توجه به صداهای غیرطبیعی از این قطعه، باعث بروز مشکلات جانی و هزینه‌های گزاف برای خودرو شود. موضوعی مهم و غیرقابل چشم‌پوشی که ضامن ایمنی سفر و حرکت با اتومبیل در کوچه‌ها و جاده‌ها است.

 

چگونه بعد از شنیدن صدای غیرطبیعی از این قطعه آن را اصلاح کنیم؟ در این مقاله خودرو بانک 8 روش اساسی از بین‌ بردن صدای این قطعه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. کنترل قطعات و تعمیر آن‌ها بعد از خرید خودرو و ثبت نام ایران خودرو یا سایپا، یک موضوع حیاتی است. با نوشیدن یک لیوان چایی و مطالعه این محتوا از سلامت ماشین و این قطعه آن اطمینان حاصل کنید. پس برای چند دقیقه همراه ما باشید.

 

1.کنترل جای صحیح لنت ترمز، اولین روش از بین بردن صدای لنت ترمز

ترمز یکی از وسایل ضروری برای عملکرد درست ماشین است. لنت ترمز یکی از لوازم مصرفی مهم است که هرچندوقت یکبار به تعویض و کنترل نیاز دارد. اولین روش حذف صدای این قطعه کنترل سفت بودن آن در جای درست است. میزان سفتی این قطعات به شکلی است که امکان باز و بسته‌شدن آن با دست غیرممکن است. شنیدن صدا از لنت ماشین نشانه‌ وجود مشکل در آن است. به توصیه کارشناسان باتوجه‌به علائم خرابی ماشین و اصلاح آن‌ها از سلامت ماشین خود اطمینان حاصل کنید.

 

2.دومین روش از بین بردن صدای لنت ترمز، محکم کردن اتصالات و گیره

گیره یکی از قطعات لنت ترمز برای اطمینان از اتصالات آن است. این وسیله وظیفه محکم کردن اتصالات صلیب سیستم ترمز است. در صورت شنیدن صدای غیرطبیعی از لنت ترمز باید اتصالات آن را بررسی کرد. مراجعه به یک شخص متخصص و کنترل استحکام اتصالات سیستم ترمز قبل از سفر یا بعد از شنیدن صدا از آن بسیار مهم است.

 

3.عایق shim، روشی ارزان برای از بین بردن صدا و ارتعاشات لنت ترمز

اصلی‌ترین دلیل وجود صدا در این قطعه، ارتعاشات آن است. یکی از وسایل کاربردی برای کنترل این ارتعاشات و حذف صدای لنت ترمز استفاده از بالشتک‌های shim است. ارتعاشات ترمزهای دیسکی بین قطعات زیر اتفاق می‌افتد:

 

•لنت و دیسک

•لنت و کلیپر

•کلیپر و اتصالات آن

از بین بردن صدای لنت ترمز با shim

استفاده از عایق shim یک روش مطمئن و درعین‌حال ارزان برای از بین بردن صدای این قطعه است. کنترل صدای این قطعه در بهترین ماشین بعد از پراید تا بهترین خودروهای شاسی‌بلند ممکن است. بهترین روش برای کنترل صدای این قطعه بعد از اطمینان از سفت بودن قطعات، استفاده از بالشتک‌های shim است.

 

4.دمای بالا و شنیدن صدا غیرطبیعی از لنت ترمز، چهارمین نشانه وجود مشکل در این قطعه

آیا می‌دانستید که فنر در دمای بالا خاصیت خود را از دست می‌دهد؟ سه تا از قطعات فنری لنت ترمز عبارت‌اند از:

• گیره

• پین

• فنرهای بزرگ

 

ابزارآلات فنری موجود در لنت ترمز در دمای بالا شل می‌شوند. همین مسئله باعث ایجاد صداهای غیرطبیعی از لنت ماشین می‌شود. در صورت مشاهده این مشکل باید قطعات آسیب‌دیده تعویض شوند. با مراجعه به یک کارشناس خبره و تعویض این قطعات صدای این قطعه اتومبیل را از بین ببرید.

 

5.تمیزکاری قطعات برای از بین بردن صدای لنت ترمز را دست‌کم نگیرید!

یکی از روش‌های قابل‌اطمینان برای از بین بردن صدای این قطعه، روغن‌کاری و تمیزکاری قطعات مختلف آن است. تمیزکردن کلیپر و اتصالات آن لرزش و ارتعاشات ماشین را کنترل می‌کند. به‌این‌ترتیب صدای این قطعه بدون دردسر و به‌صورت کامل از بین می‌رود. بهتر است بعد از تمیزکردن قطعات از سفت بودن قطعات آن نیز اطمینان حاصل کنید. کوچک‌ترین لغزش در بین قطعات باعث افزایش صدای این قطعه می‌شود.

 

6.تعویض کلیپر، یک وسیله مصرفی در لنت ترمز

این قطعه یکی از لوازم مصرفی ماشین است که باید در هر بازه زمانی مشخص تعویض شود. با گذشت زمان و فرسودگی این قطعه، صداهای غیرطبیعی از آن تولید می‌شود. یکی از روش‌های قابل‌اطمینان برای از بین بردن و حذف صدای لنت ترمز تعویض کلیپر ماشین به‌عنوان یک وسیله مصرفی است. قراردادن کلیه وسایل چک لیست خودرو قبل از سفر در صندوق عقب در کنار تعویض قطعات مصرفی و تعمیر آن‌ها برای هر خودرو ضروری است. با کنترل این موارد با اطمینان کامل راهی سفر شوید.

 

7.تماس نامناسب کشکک و کاسه چرخ، دلیل ایجاد صدای جیغ در لنت ترمز

صدای جیرجیر لنت ترمز هشداری برای وجود ایراد در این قطعه است. یکی از دلایل بروز این صدای غیرطبیعی، تماس کم کفشک و کاسه چرخ است. برای حل این مشکل دو راه‌حل وجود دارد:

•جایگزینی لنت ترمز عقب

•پرداخت مجدد سطح درونی کاسه چرخ

 

این روش برای از بین بردن صدای این قطعه بسیار کاربردی است. با حل این مسئله مهم و کنترل آن توسط یک مکانیک ماهر به ‌سلامت خودرو و ایمنی سرنشینان آن اهمیت دهید.

 

8.جایگزینی پین و بوش، آخرین روش مطمئن برای کنترل صدای این قطعه

گاهی اوقات شنیدن صدای عجیب از قسمت این قطعه به دلیل وجود مشکل در پین و بوش آن است. یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن صدای این قطعه قرارداد یک جایگزین جدید برای پین و بوش آن است. با تعویض این قطعات در تعمیرگاه توسط افراد حرفه‌ای از سلامت این قطعه خود اطمینان حاصل کنید.

 

حذف صدای غیرطبیعی این قطعه، یک موضوع پراهمیت و ساده

شنیدن صدای سریع جیغ و آرام ناله طور از این قطعه، یک زنگ هشدار وجود مشکل در این قطعه است. نوع این قطعه و میزان رسیدگی به آن در عمر و دوام بیشتر این قطعه تأثیرگذار است. ما در این مقاله خودرو بانک 8 تا از روش‌های اصلی از بین‌ بردن صدای این قطعه را معرفی کردیم. با کنترل این موارد از سلامت این قطعه اطمینان پیدا کنید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *