قطعات خودرو

رونمایی از ۲ پلتفرم خودرویی در سال شدنی است؟

به گزارش خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،چندی پیش وزیر جدید صمت در صحبت هایش علاوه بر افزایش تولید توسط خودروسازان در چشم انداز سال 1404، به رونمایی از 2 پلتفرم ملی در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: سالانه 2 پلتفرم ملی به صنعت خودرو اضافه می شود. برای رسیدن به الزامات این ایده، با یکی از کارشناسان صنعت خودرو همراه شده ایم.

قبل از آن، اگر بخواهیم توضیحی کوتاه در خصوص معنی پلتفرم بدهیم باید گفت که این کلمه در صنایع مختلف می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد، اما به طور کلی پلتفرم را می‌توان یک پایه و اساس از پیش طراحی شده برای ساخت و تولید در صنایع مختلف برشمرد که اصلی ترین آن در صنعت خودرو به کار برده می شود.

آیا می توان در سال از 2 پلتفرم ملی رونمایی کرد؟ 

ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا می توان در سال از 2 پلتفرم ملی رونمایی کرد؟ گفت: نکته حائز اهمیت صحبت های وزیر صمت این است که از رونمایی ۲ محصول جدید در سال صحبت می‌کند، نه ۲ پلتفرم؛ چرا که رونمایی از ۲ پلتفرم خیلی معنادار نیست.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص نحوه فعالیت سایر خودروسازی ها در طراحی پلتفرم جدید خودرویی، گفت: خودروسازی ها در سایر کشورها که اقدام به طراحی یک پلتفرم می کنند، تا 5 سال محصولات متعددی را از آن پلتفرم الگو  می‌گیرند و بعد از 5 سال اصلاحاتی را روی آن اعمال می کنند ودر نهایت معمولا یک پلتفرم ۲ تا ۳ بار اصلاح می‌شود و ۱۵ سال از این طرح محصول تولید می‌شود.

خلخالی افزود: برخی از شرکت های خودروسازی یک پلتفرم ثابت دارند و تمام محصولات را روی این قالب تولید می کنند به طور مثال فولکس واگن از ابتدا به این سمت رفته است که تمام محصولات را روی یک پلتفرم  که قالب آن meb است طراحی می کند و هر چند وقت یکبار آن را اصلاح می‌کند.



او با بیان اینکه در سال می توان از 2 محصول جدید رونمایی کرد، گفت: رسیدن به ۲ محصول جدید در سال کاملا ممکن است، اما برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید موانع ورود شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه ها، پژوهشکده ها و موسسات تحقیقاتی برداشته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه در کشور ما موانع کسب و کار نسبت به سایر برخی کشور‌های دیگر بیشتر است، گفت: این موانع باعث می‌شود کشور‌های نو ظهور نتوانند به خوبی پیشرفت کنند؛ به بیان دیگر با وجود داشتن ایده و فناوری که وجود دارد به دلیل اینکه پشتوانه اقتصادی خوبی ندارند، نسبت به سایر کشور‌های دیگر نمی‌توانند قد علم کنند و وارد چرخه رقابت شوند.

او گفت: اولین پیشنهاد برای رفع موانع و رسیدن به ارتقای محصول این است که باید رابطه سرمایه گذار با شرکت هایی مانند شرکت های دانش بنیان که دارای ایده و فناوری هستند، تقویت شود تا بتوانیم شاهد طراحی‌های متفاوت باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: حلقه مفقوده در صنعت خودروسازی ناکارآمدی نظام مدیریتی است. اکنون باید این نظام تغییر کند تا شاهد ارتقاء  دانش فنی باشیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *