قطعات خودرو

ماشین‌های ۱۶ سوپاپ ایرانی کدام است؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، معمولاً بسیاری از افراد اطلاعات زیادی در مورد موتور، پیشرانه و قدرت موتور ماشین‌ها ندارند و شاید صرفاً نامی برخی از این بخش‌ها و قطعات همچون سوپاپ را شنیده باشند. در تبلیغات خودروها نیز معمولاً تأکیدی بر روی تعداد سوپاپ‌های آن‌ها می‌شود. حال باید دید که این سوپاپ چیست و بیشتر یا کمتر بودن آن در خودرو چه تغییری در عملکرد آن نسبت به سایر خودروها ایجاد می‌کند. در این مقاله از مجله خودرو بانک قرار است شما را با سوپاپ آشنا کنیم و به این مسئله بپردازیم که ماشین‌های ۱۶ سوپاپ ایرانی کدام است؟ اگر شما نیز اطلاعاتی درباره سوپاپ دارید و می‌خواهید بدانید که برترین ماشین‌های ۱۶ سوپاپ ایرانی کدام است؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سوپاپ چیست

 

 

سوپاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور خلاصه می‌توان سوپاپ را اصلی‌ترین قطعه موتورهای احتراق دانست. البته این قطعه در موتورهایی مثل موتور آب نیز وجود دارد. سوپاپ در موتور خودرو، دریچه‌ای است که روی سرسیلندر قرار داشته و کنترل ورود و خروج هوا بر عهده آن است، به‌طوری‌که ورود هوا به محفظه احتراق موتور خودرو و خروج دود از دریچه‌های سرسیلندر با کنترل سوپاپ صورت می‌گیرد. همچنین وظیفه دیگر سوپاپ تأمین فضای خلأ برای ایجاد احتراق به کمک سرسیلندر و واشر سرسیلندر است. به همین دلیل سوپاپ دارای خصوصیات زیر است:

۱. توان تحمل حرارت بالا و توان انتقال حرارت به سرسیلندر

۲. مقاومت در برابر سوختگی و خوردگی در اثر حرارت بالا

۳. مقاومت در برابر ساییدگی

سوپاپ موتور ماشین دارای اجزای زیر است:

۱. سر سوپاپ

۲. خار نگهدارنده

۳. ساق سوپاپ

۴. مخروطی

۵. نشیمنگاه

۶. وجه

۷. فنر سوپاپ

۷. گاید سوپاپ

۸. انگشتی سوپاپ

 

خودروهای با موتور ۱۶ سوپاپ چه تفاوتی با خودروهای دارای ۸ سوپاپ دارند؟

موتورهای اولیه دارای یک سوپاپ گاز و یک سوپاپ دود بودند. ازآنجاکه افزایش میزان مکش هوا و بیشتر و با سرعت بیشتری شود و هرچه دود به کامل‌تر تخلیه شود، راندمان موتور خودرو زیاد می‌شود، متخصصین و مهندسان به فکر افزایش راندمان موتور خودرو با افزایش تعداد سوپاپ‌های آن افتادند. به‌مرور در پیشرانه‌های ۴ سیلندر تعداد سوپاپ‌ها از ۸ به ۱۶ ارتقا یافت. افزایش تعداد سیلندر موجب افزایش تعداد سوپاپ و بالارفتن راندمان موتور خودرو می‌شود. خوب است به‌خاطر داشته باشید که در چک لیست خودرو قبل از سفر سلامت سوپاپ‌های خودرو خود را ذکر کنید.

 

کدام خودروهای ایرانی ۱۶ سوپاپ هستند؟

رفته‌رفته با پیشرفت و به‌روزشدن تکنولوژی در خودروسازی در ایران، تولید ماشین‌های ۱۶ سوپاپ جای افزایش‌یافته و این ماشین‌ها جای خود را در بازار داخلی باز کردند. این خودرو‌ها طبیعتاً راندمان بالاتری نسبت به خودروهای با موتور ۸ سوپاپ دارند. ماشین‌های ۲۶ سوپاپ ایرانی در حال حاضر عبارت‌اند از:

۱. خودروی تارا (در دو مدل اتوماتیک و دستی)

۲. خودروی ری را

۳. خودروی سمند LX (اتوماتیک، بنزینی و گازسوز)

۴. خودروی رانا

۵. خودروی دنا

۶. خودروی پیکاپ ایران‌خودرو دیزل

در ادامه به معرفی هر یک از این خودروهای ۱۶ سوپاپ ایرانی خواهیم پرداخت.

 

۱. خودروی تارا (در دو مدل اتوماتیک و دستی)

خودروی ۱۶ سوپاپ ایرانی تارا بر اساس پلتفرم FP1 پژو سیتروئن ساخته شده است و به‌نوعی مدل ایرانی شده پژو ۳۰۱ است که شرکت خودروسازی ایران‌خودرو آن را باعجله مونتاژ و راهی بازار داخلی کرده است. البته این خودرو دارای آپشن‌های ایمنی خوبی است و در ساختار شاسی و بدنه نسبت به تولیدات قدیمی‌تر ایران‌خودرو بهتر و ایمن‌تر است. خودروی تارا که مجهز به موتور TU5 پلاس است، در دو نسخه گیربکس دستی و اتوماتیک تولید و عرضه شده است که در قیمت‌گذاری خودرو این دو نسخه تفاوت قیمت دارند.

 

خودروی ری را

 

 

۲. خودروی ری را

دیگر خودروی ۱۶ سوپاپ ایرانی موجود در بازار خودروی ری را است که بر اساس پلتفرم ارتقا یافته FP1 ساخته شده است. همچنین گفته می‌شود پلتفرم این خودرو بر اساس پلتفرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است. این خودرو نیز با موتور TU5 پلاس و گیربکس شش‌سرعته عرضه خواهد شد که در دو نسخه گیربکس دستی و اتومات خواهد بود. ری را به لحاظ ابعاد در دسته کراس اورهای سایز B قرار می‌گیرد. خودروهای نیسان جوک، سیتروئن C3 و پزو ۲۰۰۸ در این دسته جا دارند.

 

خودروی سمند LX

 

 

۳. خودروی سمند LX (اتوماتیک، بنزینی و گازسوز)

خودروی سمند LX نسخه ارتقا یافته خودروی ملی سمند است که در سال ۱۳۸۳ ساخته و عرضه شده و دارای موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. این خودرو با داشتن ویژگی‌های مثبتی از جمله قطعات یدکی ارزان‌قیمت و سهل‌الوصول، ایمنی بالا، بدنه قوی و مستحکم، صندلی‌های راحت و فرمان‌پذیری خوب در هر نوع جاده‌ای، بدل به خودرویی محبوب بین مصرف‌کنندگان داخلی و برخی مصرف‌کنندگان خارجی شده است. این خودرو که دارای تجهیزات استاندارد آلایندگی یورو ۴ است به‌مرور در نسخه‌های اتوماتیک، EF7 بنزینی و دوگانه‌سوز ساخته و عرضه شده است. حجم موتور سمند LX معمولی ۱۶۰۰ سی‌سی و حجم موتور دو نسخه دیگر آن ۱۷۰۰ و 1800 سی‌سی است.

 

خودروی رانا

 

 

۴. خودروی رانا

دیگر خودروی ۱۶ سوپاپ ایرانی که در بازار داخلی موجود است، خودروی رانا است. تولید این خودرو از سال ۹۱ آغاز شده که در اصل همان خودروی پژو ۲۶ صندوق‌دار که آپشنال‌تر بوده و به لحاظ ظاهری و طراحی داخلی نیز تغییراتی دارد. موتور خودروی رانا TU5 است و گیربکسی ۵سرعته خودکار کد BE4 دارد. رانا نسخه دیگری با نام رانا پلاس دارد که طبیعتاً قیمت رانا پلاس بیشتر از نسخه معمولی آن است.

 

خودروی دنا

 

 

۵. خودروی دنا

خودروی دنا که خودرویی ۱۶ سوپاپ است، طبق پلتفرم قدیمی خودروی پژو ۴۰۵ توسعه‌یافته و ساخته شده است و در ظاهر شباهت زیادی با خودروی سمند دارد. در حقیقت خودروی دنا نسخه فیس لیفت خودروی سمند است که آپشنال‌تر بوده و کابینی زیباتر و ظاهر جذاب‌تری دارد. در مقایسه خودروبه این تفاوت‌ها مشخص می‌شود.

 

 

 

۶. خودروی پیکاپ ایران‌خودرو دیزل

در ماشین‌های ۱۶ سوپاپ ایرانی موجود در بازار داخلی، خودروی پیکاپ ایران‌خودرو دیزل نیز جا دارد که خودرویی با حجم موتور ۲۷۷۶ سی‌سی است. حداکثر قدرت این خودرو ۱۶۴ اسب بخار است و حداکثر گشتاور آن ۳۶۰ نیوتن متر. وزن پیکاپ ایران‌خودرو دیزل ۱۸۶۰ کیلوگرم است و دارای جعبه‌دنده دستی ۵ دنده است.

 

ماشین‌های ۱۶ سوپاپ ایرانی، دارای راندمان بالا

خوشبختانه صنعت خودروسازی ایران روبه پیشرفت است و با این پیشرفت روزبه‌روز بر راندمان خودروهای ایرانی افزوده می‌شود. یکی از دلایل اصلی این افزایش راندمان افزایش تعداد سیلندرهای خودروهای داخلی و متعاقب آن افزایش سوپاپ‌های آن است. ماشین‌های ۱۶ سوپاپ ایرانی نیز با داشتن این تعداد سوپاپ راندمان مناسبی دارند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *