قطعات خودرو

فروش کالای تقلبی، ناجوانمردانه و غیرانسانی

محمد ایران‌زاده از کسبه فعال در تولید و فروشندگی لوازم یدکی و قطعات خودرو در گفتگو با ماهنامه قطعات خودرو با اشاره به مقابله با تولید و عرضه کالای بی‌کیفیت گفت: تنها با جریمه‌های سنگین، ابطال جواز کسب یا بستن فروشگاه افراد سودجو و متقلب می‌توانیم با این عمل ناجوانمردانه و غیرانسانی مقابله کنیم، زیرا این کار نه تنها از لحاظ مادی به مصرف کننده ضرر می‌زند بلکه در بسیاری از مواقع این قطعات تقلبی با صحیح عمل نکردن آن قطعه مهم مانند لنت ترمز ناخواسته سرنشینان را به کام مرگ می‌کشاند.

 

این فعال تولید قطعات خودرو پراید کار خود را در بازار از سال 1359 آغاز کرده و گفت: در ابتدا چراغ پارک خودرو پراید در سال‌های اول تولید آن در ایران قیمت بالایی داشت، به طور مثال وقتی پراید یک میلیون تومان بود این قطعه 35 هزار تومان قیمت داشت، ما با تولید این قطعه آن را با قیمت سه هزار تومان به بازار عرضه کردیم و بعد قیمت آن به 1500 تومان کاهش یافت. با توجه به شرایط بازار و سفارش مشتریان کار تولید را انجام داده و بیش از 12 قطعه مختص پراید را تاکنون به بازار عرضه کرده‌ایم.

 

محمد ایران‌زاده در خصوص مشکلات تهیه مواد اولیه تولید گفت: سه سالی است که مواد پلی‌کربنات در ایران تولید شده ولی قیمت آن بالاست، یک تن از این نوع ماده اولیه تولید شده در کشور کره 112 میلیون تومان و ساخت کشور خودمان 108 میلیون تومان است. به همین دلیل مدت‌ها است که مجبوریم چراغ جلو چراغ خطر عقب پراید را با مواد اولیه کریستال که شکننده است تولید کنیم، این امکان در تولیدی ایران زمین وجود دارد که با هر مواد اولیه که خواست مشتری است چراغ‌ها تولید کنیم و تکنولوژی آن موجود است.

 

این تولیدکننده صنفی ادامه داد: در واقع قالب‌های قطعات مذکور را به کارخانه‌هایی که کارشان تزریق مواد اولیه به قالب‌ها است، ارائه کرده تا مواد اولیه خریداری شده را به قالب‌ها تزریق کنند، متاسفانه وقتی مواد اولیه گران می‌شود نقس موثری در قیمت‌ها داشته و طبیعتا به اجبار قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم.

 

ایران زاده در خصوص شرایط فعلی بازار لوازم یدکی گفت: سیستم بازار غلط است ولی شاهد اینکه کسی از داخل بازار برای آن اصلاح آن تلاش کند نیستیم، چند سال قبل از تمامی همکاران محترم که قطعات پراید را عرضه می‌کنند درخواست کردم در یک جا جمع شویم و با همکاری یکدیگر شرایط بازار را تعیین کنیم ولی مورد قبول واقع نشد.

 

این فعال صنفی و تولیدی با سابقه گفت: در حال حاضر بهتر است که به دنبال خالی کردن بازار قطعات خودرو از کالاهای بی‌کیفیت باشیم، اینگونه قطعات در مکان‌های نامشخص تولید شده و با برندهای معروف خارجی همچون کره به بازار عرضه می‌شود، عده‌ای گفتند 30 درصد از بازار لوازم یدکی در فروشگاه‌ها تقلبی است، ولی متاسفانه هنوز اقدام درست و عملی در راستای رفع اینگونه تقلب در بازار فروش لوازم یدکی خودرو صورت نگرفته است. من از طریق رسانه شما اعلام می‌کنم حاضر به هرگونه همکاری برای از بین بردن کامل تقلب در بازار و کمک به اعضای هیات مدیره اتحادیه هستم.

 

مدیر گروه صنعتی ایران زمین فعال در حوزه تولید انواع طلق‌های چراغ پراید، سپر، جلوپنجره و دیاق کولر با تاکید بر این که برای اجرای درست طرح شناسه کالا باید همه همگام شده و کمک کنند، گفت: این طرح هزینه‌های اضافی برای کسبه ایجاد خواهد کرد، باید یک پروسه زمانی تعیین می‌شد و سپس این طرح را به طور کامل اجرا می‌کردند. برای مثال تولید ما نیازی به بسته‌بندی نداردو به شکل فله و بدون بسته‌بندی خریداری می‌شود اما برای گرفتن کدشناسه کالا باید تک‌تک کالاهای تولیدی ما بسته‌بندی شده که این کار هزینه بالایی به دنبال خواهد داشت.

 

ایران زاده ادامه داد: در شرایط کنونی قیمت مواد اولیه به شدت بالا رفته و در کنار آن با مشکل سیستم مالیاتی غلط هم روبه‌رو هستیم، موقع واردات مواد اولیه مالیات آن را پرداخت می‌کنیم، وقتی مواد به کالا تبدیل شده نیز باردیگر مالیات پرداخت کرده و در زمان فروش نیز مالیات پرداخت می‌کنیم، معنای این موضوع این است با هر تغییری در مواد اولیه و تبدیل شدن به آن کالا دولت مالیات آن را اخذ می‌کند.

 

این فعال صنفی با درخواست از رسانه‌ها گفت: نشریات فعال در این بخش باید موضوع کالای تقلبی و بی‌کیفیت بیشتر پرداخته و به صورت مداوم از تاثیرات آن صحبت کنند تا با تکرار این مباحث مصرف‌کننده نهایی با واقعیت و تاثیر کالای تقلبی بر خودرو بیش از گذشته آشنا شوند و در راستای سالم‌سازی بازار با کمک مردم گام برداریم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *