قطعات خودرو

ترفند رگلاژ ترمز دستی با روش های ساده

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، رگلاژ کردن به معنی تنظیم کردن دوباره است که در اثر مرور زمان و استفاده از تجهیزات و قطعات، از حالت تنظیمات اولیه خود خارج شده‌اند. قطعات خودرو هم مثل گوشی‌های تلفن همراه گاهی نیاز دارند به تنظیمات کارخانه خود برگردند تا عملکرد بهتری از خود را به نمایش بگذارند و مانند روز اول به کار خود ادامه دهند. بر اثر استهلاک، قطعات خودرو هم عملکرد صد در صدی خود را از دست می‌دهند و نیاز به باز بینی دارند تا بتوانند عملکرد بهتری از خودشان به نمایش بگذارند. در این مقاله به معرفی ترفندهای ساده‌ی رگلاژ ترمز دستی خودرو پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

یکی از اجزای هر خودرو که باید به‌ صورت دوره‌ای رگلاژ شود، ترمز دستی است که بر روی چرخ‌های عقب خودرو نصب می‌شود و این امکان را به خودروی شما می‌دهد تا بتوانید در شیب 30 درجه خودروی خودتان را ساکن نگه دارید و یا به عنوان مکمل ترمز پایی هنگامی که ترمز به خوبی عمل نکند، به توقف خودروی شما کمک می‌کند. برای افزایش عملکرد ترمز دستی، باید به‌صورت دوره‌ای آن را رگلاژ کنید. البته رگلاژ کردن فقط مختص ترمز دستی نیست و سایر قطعات خودرو را هم شامل می‌شود که

 

ترمزهای کاسه‌ای که به ترمزهای کفشکی هم معروف هستند و بر روی تمامی خودروهایی که در ثبت نام سایپا فروخته می‌شود وجود ندارند و فقط بر روی برخی مدل‌ها نصب می‌شود. عملکرد این نوع از ترمزها به این‌صورت است که، فشار هیدرولیک وارد شده توسط سیلندر و پیستون را تبدیل به نیروی اصطکاک مابین لنت و دیسک می‌کند و در نهایت باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود. برای افزایش کارایی و رگلاژ کردن این نوع از خودروها باید مقدار کمی لقی بین لنت و کاسه وجود داشته باشد که در اثر ترمز گرفتن، این فاصله تغییر می‌کند. برای رگلاژ کردن به‌صورت دستی در این مواقع بهتر است هر چند وقت یکبار زیر محور چرخ جک بزنید، پیچ رگلاژ را بچرخانید تا کاسه چرخ با لنت‌ها تماس پیدا کند، سپس کمی پیچ رگلارژ را در جهت عکس بچرخانید.

 

برای رگلاژ اتوماتیک، دنده عقب حرکت کنید و یک دفعه ترمز دستی بکشید و به حرکت رو به جلوی خودتان ادامه دهید و دوباره ترمز دستی بکشید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا ترمز دستی خودروی شما رگلاژ شود.

 

 

 

با شل کردن مهره رگلاژ کارایی ترمز دستی را افزایش دهید

خودرو وسیله‌ای است که مستقیما با سلامت شما در ارتباط است. گاهی اوقات با یک رسیدگی ساده و حل کردن مشکلات فنی خودرو می‌توانید از صدمات مالی و جانی بزرگی پیشگیری کنید. رگلاژ کردن ترمز دستی هم جز آن دسته از اقداماتی است که نباید از آن غافل شوید. در ادامه‌ی این از مقاله خودرو بانک به بررسی یک روش دیگر رگلاژ کردن ترمز دستی پرداخته‌ایم.

 

• خودرو را در یک سطح صاف پارک کنید

• ترمز دستی را بخوابانید

• مهره رگلاژ را تا 2 دور مانده به شیار و شل شدن، شل کنید

• ترمز دستی را 4 الی 5 بار پشت سرهم بالا و پایین بکشید

• ترمز دستی را به حالت خوابیده در بیاورید و خودرو را روشن کنید

• پدال ترمز را محکم فشار دهید و حدودا 4 ثانیه نگه دارید، این عمل را 3 بار تکرار کنید

• بعد از انجام مرحله‌ی قبل و رها کردن پدال ترمز، ماشین را خاموش کنید

• در آخر پیچ رگلاژ را تا اندازه‌ای که ترمز دستی 9 دندانه بالا آمد، سفت کنید

 

از داخل اتاق ترمز دستی را رگلاژ کنید

عملکرد سیستم ترمز خودرو به این صورت است که با ایجاد اصطکاک در چرخ‌ها سرعت ماشین را کم و در آخر متوقف می‌کند. ترمز دستی هم در مواقع ضروری به کمک سیستم ترمز می‌آید و به توقف خودرو کمک می‌کند، اما به اندازه‌ی ترمز پایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. البته دقت کنید که استفاده کمتر به این معنی نیست که باید از چک کردن آن غافل شوید، بلکه باید آن را در چک لیست هفتگی خودرو قرار دهید و از سلامت آن مطمئن شوید.

 

برای رگلاژ کردن ترمز دستی از داخل اتاق، ترمز دستی را بخوابانید و دربی که کنار ترمز دستی است را باز کنید. پیچی که در آنجا وجود دارد را سفت کنید. البته دقت کنید که این پیچ تا جایی باید سفت شود که ترمز دستی تا بالا آمدن 5 دندانه سفت گردد. اگر کمتر از این مقدار سفت شود، ترمز دستی شما رگلاژ نشده است و اگر بیشتر از این مقدار سفت شود باعث سختی در حرکت خودرو، داغ شدن لنت‌ها و خرابی لنت‌ها می‌شود.

 

جمله‌ی پیشگیری بهتر از درمان است فقط برای سلامت انسان به‌کار برده نمی‌شود، بلکه رانندگان با عمل به این توصیه و ایمن سازی خودرو می‌توانند از بروز اتفاقات ناگوار پیشگیری کنند. یکی از روش‌هایی که باعث افزایش ایمنی خودرو می‌شود، رگلاژ کردن ترمز دستی است. یکی از اشتباهاتی که باعث می‌شود ترمز دستی از حالت رگلاژ خارج شود، حرکت با ترمز دستی بالا است.

 

این اتفاق می‌تواند باعث شود که حرارت زیادی در سیستم ترمز ایجاد شود و قسمت‌های داخلی آن مثل لاستیک‌های سیستم ترمز آسیب می‌بیند و وقتی از ترمز دستی استفاده کنید، نیروی مقاومت خاصی بوجود نمی‌آورد. در این مطلب از خودرو بانک به معرفی انواع روش‌های رگلاژ ترمز پرداختیم. در صورتی که نتوانستید خودتان به روش‌های بالا عمل کنید، بهتر است برای اطمینان خاطر به یک مکانیکی مراجع کنید تا این کار را برای شما انجام دهند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *