قطعات خودرو

اتوبوس و مینی بوس در جاده‌ی صعودی تولید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد تولید خودروهای سبک و سنگین تجاری در ۱۰ ماه امسال با رشد قابل‌توجهی مواجه شده، رشدی که البته بیشتر از ناحیه تولید وانت رخ داده است. طبق آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمارنامه دی‌ماه آورده، کل تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین (شامل وانت، ون، اتوبوس، مینی‌‌بوس، کامیون، کامیونت و کشنده) در ۱۰ ماه امسال ۱۷۰هزار و ۶۹۱دستگاه بوده است. این در حالی است که تجاری‌سازان در ۱۰ ماه مشابه سال گذشته ۱۳۱هزار و ۹۱۵دستگاه محصول را تولید کرده بودند. با توجه به این آمار، تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین تا پایان دی‌ماه امسال و نسبت به ۱۰ماه سال گذشته، حدودا ۳۰درصد رشد کرده است.
اگر آمار وانت را جداگانه حساب کنیم، کل تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین در ۱۰ماه امسال، ۳۵هزار و ۶۲دستگاه بوده است. تجاری‌سازان بدون احتساب وانت، ۳۰هزار و ۹۹۵دستگاه محصول را در ۱۰ ماه مشابه سال گذشته به تولید رسانده بودند. بنابراین تولید خودروهای تجاری -منهای وانت- در بازه زمانی تحت بررسی، کمتر از پنج‌هزار دستگاه، معادل ۱۳درصد، بالا رفته است. در بین کل خودروهای تجاری سبک و سنگین، وانت دارای بیشترین تیراژ در ۱۰ ماه امسال بوده است. بنابر آمار وزارت صمت، تا پایان دی‌ماه امسال ۱۳۵هزار و ۶۲۹دستگاه وانت در خودروسازی دولتی و خصوصی به تولید رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (حدودا ۱۰۱هزار دستگاه)، تولید وانت ۳۴درصد رشد کرده است. سهم خودروسازان بخش خصوصی از تولید ۱۰ماهه وانت، کمتر از ۲۸هزار دستگاه بوده است.

همچنین تولید وانت در بخش خصوصی طی ۱۰ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳درصد رشد را نشان می دهد. پس از وانت، بیشترین تیراژ در بین خودروهای تجاری نصیب گروه کامیون، کامیونت و کشنده شده است. آمار وزارت صمت می‌گوید در ۱۰ ماه امسال حدود ۳۱هزار دستگاه از این گروه خودرویی به تولید رسیده که نشان از رشد ۱۸درصدی نسبت به سال گذشته دارد. به عکس وانت، سهم اعظم تولید کامیون، کامیونت و کشنده در ۱۰ماه امسال، نصیب خودروسازان خصوصی شده است. خصوصی‌ها توانسته‌اند تا پایان دی‌ماه امسال بیش از ۱۹هزار و ۵۰۰دستگاه از این گروه خودرویی را به تولید برسانند و نسبت به ۱۰ماه سال گذشته ۳۹درصد رشد کنند. تجاری‌سازان در تولید ون نیز توانسته‌اند آمار خود را نسبت به ۱۰ماه سال گذشته بالا ببرند. آنها در ۱۰ماه پارسال دوهزار و ۷۲۵ دستگاه ون به تولید رسانده‌اند و در مدت مشابه امسال، این آمار را به دوهزار و ۷۳۱دستگاه رسانده‌اند.

بخش خصوصی اوضاع مناسبی در تولید ون نداشته، چه آنکه تیراژ هزار و ۱۰۶دستگاهی سال گذشته آنها جای خود را به تولید ۴۷۵دستگاهی در ۱۰ماه امسال داده است. بنابراین تولید ون در ۱۰ماه امسال ۵۷درصد افت کرده است. نگاهی نیز به اوضاع تولید اتوبوس و مینی‌بوس در ۱۰ ماه امسال بیندازیم، محصولاتی که به عکس روند کلی، افت تیراژ داشته‌اند. در بخش اتوبوس، خودروسازان آمار ۷۲۵دستگاهی را تا پایان دی امسال به جا گذاشته‌اند، حال آنکه تولید ۱۰ماه پارسال آنها هزار و ۱۲۸دستگاه بوده است. بنابراین تولید اتوبوس ۳۶درصد افت کرده است. اخیرا اخبار مختلفی مبنی بر تامین نیاز کشور به اتوبوس از مسیر واردات به‌خصوص از چین مطرح شده و به نظر می‌رسد این موضوع از انگیزه تولید این محصول در کشور کاسته یا خواهد کاست.

اصرار وزارت صمت بر این است که ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور برقی شود و با توجه به اینکه شرکت‌های داخلی فعلا توان تامین اتوبوس‌های برقی را در حد نیاز ندارند، سیاستگذار به سراغ واردات رفته است. در نهایت در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با افت تولید مواجه هستیم. طبق آمار وزارت صمت، تا پایان دی امسال ۶۲۴دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس به تولید رسیده، حال آنکه در ۱۰ماه پارسال، تیراژ این محصولات ۸۷۸دستگاه بوده است. با این حساب تولید ۱۰ماهه مینی‌بوس و میدل‌باس ۲۹درصد کاهش پیدا کرده است. روند کاهشی تولید اتوبوس و مینی‌بوس در حالی است که بیشتر خودروهای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی (در این بخش) فرسوده‌اند و نیاز به جایگزینی دارند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *