قطعات خودرو

عرضه خودرو در بورس كمكی برای توليد خودروی هيبردی

حجت‌الله فيروزي در گفت‌وگو با قطعات خودرو، اظهار كرد: بورس عرصه رقابت است و طبیعتاً خودروها در بورس، به قیمتی بالاتري به فروش می‌رسند از 100 درصد مازادي كه به فروش مي‌رسد، بدون این‌که به‌دست واسطه برسد، برای حمل‌ونقل عمومی و همچنين ساخت قطعات، در قالب کمک‌های بلاعوض یا تسهیلات کم‌بهره، اختصاص یابد تا این بخش‌ها جان بگیرند و در آينده، بتوانند به سمت تولید خودروهای هیبریدی بروند تا نیاز به واردات خودروهای هیبریدی از خارج نباشد.
نماينده مردم فسا در مجلس درباره پيشينه‌ي طرح سامان‌دهي بازار خودرو كه از مصوبات دوره‌ي پيشين مجلس است، يادآوري كرد: اكنون دو طرح در حوزه خودرو در كميسيون صنايع مجلس مطرح است؛ يك طرح كه از مجلس دهم باقي مانده و يك طرح كه مجلس يازدهم ارائه كرده است. طرح سامان‌دهي بازار خودرو به مجلس دهم مربوط است و طرح سامان‌دهي صنعت خودرو، بحث فعلي كميسيون و مربوط به مجلس يازدهم است.
او ادامه داد: طرح مجلس دهم (سامان‌دهي بازار خودرو) در مجلس تصويب و شوراي نگهبان ارجاع شد. آن شورا به ماده 4 طرح ايراد گرفت و طرح را براي رفع ايراد به مجلس برگرداند.
فيروزي درباره ماده 4 طرح سامان‌دهي بازار خودرو كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته است، گفت: در اين ماده پيش‌بيني شده كه دولت موظف است، براي صرفه‌جويي در سوخت‌هاي فسيلي و حمايت از محيط زيست، اجازه بدهد كه خودروهاي تمام‌برقي و تمام‌تركيبي هيبريدي به كشور وارد شود. شوراي نگهبان ايراد گرفت كه اين كار با سياست‌هاي كلي كشور كه حمايت از توليدات داخلي است، مغايرت دارد و نمي‌توان اين‌طور واردات خودرو انجام شود. به همين دليل طرح، به مجلس برگشت داده شد.
عضو كميسيون صنايع با اشاره به اين‌كه ايراد اصلي شوراي نگهبان اين است كه واردات خودرو با اسناد بالادستي مغاير است، بيان كرد: ما در كميسيون صنايع ضمن مرتفع كردن ايراد شوراي نگهبان، چند مورد ديگر را در ماده 4 گنجانديم كه يكي از آن‌ها عرضه خودرو در بورس است. در واقع، براي برطرف كردن ايراد شوراي نگهبان و اين‌كه بتوانيم از ساخت خودروهاي هيبريدي و تمام‌برقي در كشور حمايت كنيم، پيشنهاد كرديم كه خودرو در بورس عرضه شود، چون اگر در بورس عرضه شود، واسطه‌ها از بين مي‌روند و خودرو به‌شكل مستقيم به دست متقاضي واقعي مي‌رسد.
او با بيان اين‌كه در بورس، اصل بر ارائه خودرو به قیمت تمام‌شده است، گفت: براساس اين طرح، قیمت ساخت خودرو را در نظر می‌گیریم و خودرو هرچه بیشتر از قیمت ساخت به فروش رسید، پولش برای تولید خودروهای هیبریدی مصرف شود تا نظر شورای نگهبان تامین شود. به این ترتیب، از واردات خودروهای هیبریدی جلوگیری می‌شود خودرو هم با عرضه در بورس، به‌دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.
فيروزي درباره اين‌كه اکنون شركت‌هاي خودروساز مانند ایران‌خودرو و سایپا در بورس هستند، گفت: براساس طرح مجلس قرار است، خودروهایی که بیشترین تیراژ و مصرف را دارند به بورس وارد شوند، مثلا پژو پارس كه جزوه خودروهای پرتیراژ است، به بورس وارد می‌شود. البته در اين زمينه، حساب خودروهایی که تعداد محدودی در سال تولید می‌شوند، جدا است.
وي همچنين درباره نظر سازمان بورس در اين موضوع توضيح داد: نمایندگانی از سازمان بورس در جلسات ما شرکت کرده‌اند، آن‌ها هم مخالف نیستند، بلکه می‌گویند اکنون ساز و کار انجام این کار در بورس آماده نیست، اما می‌توانیم ساز و کار آن را در مدت حدود سه‌ماه فراهم و زیرساخت‌های عرضه خودرو در بورس را آماده کنيم.
اين نماينده درباره طرح مجلس یازدهم در حوزه خودرو نيز گفت: عرضه خودرو در بورس در طرح مجلس به‌شکل کامل‌ترین مطرح شده و علاوه بر این، حوزه‌های خدمات پس از فروش، کیفیت خودرو، بیمه، ایمنی و … نيز مطرح شده كه طرحی گسترده‌تر در حوزه صنعت خودرو خواهد بود. اکنون اين طرح در کمیسیون صنايع در حال بررسی است و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *