قطعات خودرو

علت کار نکردن فن ماشین که نمی دانستید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، یکی از مهم‌ترین سیستم‌های موجود در هر ماشین، سیستم فن آن است. فراموش نکنید که بعد از ثبت نام ایران خودرو و تحویل گرفتن ماشین، چک کردن سالم بودن فن ماشین را در چک لیست دوره‌ای خودتان قرار دهید.

 

علت اهمیت فن ماشین به این دلیل است که موتور ماشین برای روشن کردن و به حرکت درآوردن ماشین باید مشتعل شود؛ این اشتعال باعث می‌شود که دمای موتور بالا برود. اگر این دما کاهش پیدا نکند، به سایر اجزای داخلی خودرو آسیب‌های شدیدی وارد می‌کند و مانع از ادامه حرکت آن می‌‌شود. فن ماشین وظیفه‌ی کاهش دمای موتور را بر عهده دارد. فن‌ها با انتقال هوای خنک بیرون به داخل، باعث کاهش دمای ماشین می‌شوند و به دلایل مختلفی می‌توانند از کار بیوفتند، در این مطلب از خودرو بانک همراه ما باشید تا علل کار نکردن فن ماشین را بررسی کنیم.

 

1.رله فن دستور روشن شدن را به فن می‌دهد

اگر ماشین شما با مشکلی مواجه شد، باید در ابتدا علائم خرابی ماشین را بررسی کنید تا منشا مشکل بوجود آمده را بیابید و پس از یافتن علت مشکل، سریعا آن را بر طرف کنید. اگر فن خودروی شما هم از کار افتاد، باید سریعا علت را بیابید چون گرمای موجود در موتور باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات خودرو هم می‌شود.

 

یکی از قطعاتی که باعث می‌شود در عملکرد فن اختلال ایجاد شود، رله فن است. رله فن یک قطعه در سیم کشی فن است که وظیفه‌ی آن گرفتن دستور روشن شدن فن از ECU و انتقال برق به فن است و یا هنگامی که ECU تشخیص بدهد که دمای موتور به اندازه کافی کاهش پیدا کرده است، به رله فن دستور خاموشی فن را می‌دهد. بر اثر گذشت زمان رله فن دچار فرسودگی می‌شود و یا به دلیل بیش از حد داغ شدن به یکدیگر می‌چسبند و دیگر دستور روشن شدن فن را نمی‌تواند اجرا کند و این اتفاق می‌تواند علت سوختن واشر سرسیلندر هم شود.

 

2.با سوختن الکتروموتور فن، موتور داغ می‌کند

موتور فن یکی از قطعات اساسی خنک کننده موتور است. این قطعه در صورت بالا بودن دمای موتور، گردش هوا را افزایش می‌دهد. از علائم خرابی موتور فن می‌توان به کار نکردن فن، دمای بالای موتور، شنیدن صدای اضافی، لرزش اضافی و روشن شدن چراغ چک اشاره کرد.

 

اگر متوجه ایرادی در موتور فن شده‌اید، نیاز نیست سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید. شاید مشکل بسیار ساده باشد و خودتان بتوانید به‌راحتی آن را حل کنید، گاهی اوقات به‌دلیل حرارت بالا و لرزش‌های ماشین، بارکد تعبیه شده بر روی فن جدا می‌شود و یک صدایی تولید می‌کند که خودتان می‌توانید به‌راحتی مشکل را بر طرف کنید.

 

همانطور که اشاره کردیم، یکی دیگر از مشکلاتی که خرابی موتور فن ایجاد می‌کند، روشن نشدن فن ماشین است که به دلیل فرسودگی موتور فن ایجاد می‌شود. خرابی موتور فن باعث خرابی فن و در نهایت باعث خرابی موتور می‌شود. خرابی موتور می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دیگر و هزینه‌های بیشتری شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در صورتی که شاهد مشکلاتی در ماشین بودید حتما آن را جدی بگیرید به‌طور مثال اگر موتور ماشین نشتی داشت علت نشتی روغن ماشین را بررسی و مشکل را رفع کنید.

 

3.سیم کشی ماشین سوخته است

یکی دیگر از دلایلی که باعث خرابی فن ماشین می‌شود، سوختن سیم‌کشی ماشین است. سیم کشی ماشین از سیم‌ها، فیوز و اتصالات تشکیل شده است. سیم‌ها در سیم کشی ماشین نقش رگ‌های بدن را ایفا می‌کنند؛ یعنی برق تولیدی توسط دینام را به سایر اجزای ماشین توزیع می‌کنند و یا اطلاعات را به سنسورها منتقل می‌کند.

 

فیوزها نقش حفاظت از سیم‌های متصل به خودشان را بر عهده دارند، اگر جریان عبوری سیم از مقاوت سیم بیشتر باشد، با پریدن فیوز، جریان برق قطع می‌شود و یا سیم لحیم ذوب می‌شود و اتصال تیغه‌ها از بین می‌رود. اتصالات و یا سوکت‌ها باعث اتصال سیم‌ها می‌شود و مانند یک پل عمل می‌کنند. سیم کشی خودرو به دلایل زیر می‌تواند بسوزد و عملکرد فن را تحت تاثیر قرار دهد.

1.اختلال در جعبه فیوز

2.اختلال در باتری

3.اختلال در دینام

4.اتصال در سیم کشی

5.اختلال در سیستم احتراق

 

 

4.ترموستات عامل اصلی روشن شدن فن ماشین است

یکی از دلایلی که باعث عدم کارکرد فن ماشین می‌شود، ترموستات است. وقتی دمای ماشین بالا برود، ترموستات باعث روشن شدن فن می‌شود. اگر ترموستات ماشین دچار ایراد شود، دمای موتور به‌صورت غیرعادی تغییر می‌کند، مایع خنک‌کننده موجود در رادیاتور امکان خروج از رادیاتور را ندارد، پس دمای موتور بالا می‌رود و ماشین جوش می‌آورد.

یکی دیگر از مشکلاتی که بوجود می‌آید زمانی است که ترموستات در حالت فعال باقی می‌ماند، حتی زمانی که دمای موتور پایین است، مایع خنک کننده در موتور جریان دارد و در عملکرد خودرو ایجاد اختلال می‌کند؛ برای حل این مشکل رله فن را تعویض کنید تا دوباره فن ماشین بتواند به عملکرد خودش ادامه بدهد.

 

در این مقاله از خودرو بانک به معرفی فن ماشین و علت روشن نشدن آن پرداختیم. هنگامی که متوجه شدید فن خودروی شما کار نمی‌کند، زیاد به ماشین فشار نیاورید، اگر دمای خودرو بالا رفت، کمی توقف کنید تا دمای آن پایین بیاید و سریعا خودرو را به یک تعمیرگاه ببرید.

 

برای اینکه متوجه بشوید که فن ماشین شما کار می‌کند یا خیر می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید

•از درجه‌ای که نشان دهنده‌ی دمای اتومبیل است کمک بگیرید؛ اگر درجه بیش ازحد بالا رفته باشد، در این صورت به معنی عدم عملکرد فن است

•گاهی اوقات با کار نکردن فن ماشین، ممکن است چراغ چک ماشین روشن شود

• روش سوم تشخیص عدم عملکرد فن ماشین از طریق گوش کردن به صدای موتور است. در حالتی که خودرو درجا روشن است، اگر فن خودرو شروع به کار کردن کند، صدای آن را می‌توانید بشنوید

•به عنوان ساده‌ترین روش می‌توانید در کاپوت را باز کنید و حرکت پروانه فن را ببینید

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *