قطعات خودرو

معرفی نسخه تولیدی مرسدس AMG One، اعجوبه ۱۰۵۰ اسب بخاری

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، فرایند توسعهٔ AMG One به پایان رسیده و این هیولای خیره‌کننده به تمام وعده‌های مرسدس عمل کرده است. به گفتهٔ رئیس هیئت‌مدیرهٔ این شرکت، در طول توسعهٔ این ماشین خیلی‌ها فکر می‌کردند اجرای چنین پروژه‌ای غیرممکن است اما تیم‌های افلترباخ و بریتانیا هرگز تسلیم نشدند و به خود ایمان داشتند.

پیشرانهٔ فرمول یک در خودروی خیابانی

مهم‌ترین ویژگی AMG One بدون شک قوای محرکهٔ آن است که در مرکز آن یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 قرار گرفته است. این موتور با یک توربوشارژر برقی، چهار میل بادامک، ردلاین ۱۱ هزار rpm، تزریق مستقیم سوخت، سوپاپ‌های هوای فنری و یک سیستم تمیزکنندهٔ گازهای خروجی، به‌تنهایی ۵۶۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای چنین پیشرانهٔ کم‌حجمی عدد فوق‌العاده‌ای است و همچنان با استانداردهای آلایندگی یورو ۶ هم مطابقت دارد.

اما این فقط نیمی از ماجرای قوای محرکهٔ One است زیرا چهار موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ فرمول یک را همراهی می‌کنند. از این تعداد، دو موتور روی محور جلو نصب شده است که هرکدام در یکی از چرخ‌ها قرار دارند و مجموعاً ۳۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. موتور سوم با ۱۶۱ اسب بخار قدرت، روی میل‌لنگ پیشرانهٔ بنزینی نصب شده و موتور چهارم هم که ۱۲۱ اسب بخار قدرت دارد، در توربوشارژر ادغام شده است. این موتورها مجموع خروجی سیستم را به ۱۰۵۰ اسب بخار می‌رسانند. به گفتهٔ AMG، این قوای محرکهٔ V6 هیبریدی به‌طور قابل‌توجهی از یک موتور V8 تنفس طبیعی سریع‌تر بوده و به لطف توربوشارژر برقی، گشتاور بالایی را در دورهای پایین‌تر فراهم می‌کند.

پرفورمنس تکان دهنده

علاوه بر قوای محرکه، مهندسان مرسدس زمان زیادی را هم روی توسعهٔ باطری‌های لیتیوم یونی One صرف کرده‌اند. البته ازآنجایی‌که این یک خودروی پلاگین‌هیبریدی است، باطری‌های آن تنها ۸.۴ کیلووات ساعت ظرفیت دارند اما خنک نگه داشتن آن‌ها برای ارائهٔ عملکرد بهینه بسیار مهم بوده است. به همین دلیل، مرسدس برای هر باطری از یک سیستم خنک‌کنندهٔ پیچیده استفاده کرده است. این هایپرکار که با وجود قوای محرکهٔ بسیار پیچیدهٔ خود تنها ۱۶۹۵ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند تا ۱۸ کیلومتر را صرفاً به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

یک گیربکس هفت سرعتهٔ AMT کاملاً جدید که به‌طور اختصاصی برای One توسعه یافته و سامانهٔ چهارچرخ محرک AMG 4Matic+ هم تکمیل‌کنندهٔ قوای محرکهٔ این ماشین هستند. به لطف تمام این قطعات و ویژگی‌ها، هایپرکار مرسدس ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و پس از تنها ۷ ثانیه خود را به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت One نیز ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

تعلیق و بدنه

شاسی مونوکوک One با سیستم تعلیق پوشراد برای ارائهٔ حداکثر پرفورمنس طراحی شده است. در زیر بدنهٔ خودرو، پنج بازوی آلومینیومی به‌صورت عرضی نصب شده است که جایگزین تثبیت‌کننده‌های سنتی برای کاهش بادی‌رول شده‌اند. همچنین حالات رانندگی مختلف خودرو مثل راحت، اسپرت یا اسپرت پلاس می‌توانند سیستم تعلیق را تنظیم کنند درحالیکه سیستم کنترل گشتاور بُرداری هم بسته به حالت رانندگی، رفتار متفاوتی خواهد داشت.

قطعاً در چنین خودرویی به آئرودینامیک هم توجه بسیار زیادی شده است اما مرسدس حرفی در مورد میزان داون‌فورس تولیدی آن نزده است زیرا ازآنجایی‌که One مملو از قطعات آئرودینامیکی فعال است، احتمالاً میزان تولید این نیرو به حالت رانندگی خودرو بستگی خواهد داشت. اسپویلرهای فعال در دیفیوزر جلو، پره‌های باز شونده روی گلگیرهای جلو و البته بال بزرگ عقب ازجملهٔ این قطعات هستند. به گفتهٔ مرسدس، در حالت رانندگی پیست، داون‌فورس خودرو پنج برابر بیشتر از حالت بزرگراه خواهد بود درحالیکه در این هایپرکار حالت دیگری بنام Race DRS هم تعبیه شده که برای رسیدن به حداکثر سرعت، ضریب درگ را کاهش می‌دهد.

داخل و ویژگی‌ها

الهام از فرمول یک صرفاً به قوای محرکه و سیستم تعلیق One محدود نمی‌شود زیرا در داخل خودرو نیز راننده روی صندلی کاملاً مسابقه‌ای می‌نشیند و غربیلک فرمان مستطیل شکل مشابه فرمول یک را در دست می‌گیرد. دو نمایشگر ۱۰ اینچی، دریچه‌های تهویه‌ای که در داشبورد فیبر کربنی خودرو ادغام شده‌اند، بلندگوهایی با توری شیک و آینهٔ دید عقب دیجیتالی هم از دیگر ویژگی‌های داخلی One هستند.

AMG One روی رینگ‌های ۱۰ پرهٔ ویژه یا نمونه‌های ۹ پرهٔ منیزیومی سفارشی قرار گرفته که با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ پوشیده شده‌اند. این لاستیک‌ها به‌طور خاص برای هایپرکار مرسدس توسعه پیدا کرده‌اند. برای متوقف کردن این هیولا نیز ترمزهای ۱۵.۶ اینچی با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و ۱۵ اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه در عقب در نظر گرفته شده است.

مرسدس بنز تنها ۲۷۵ دستگاه از AMG One تولید خواهد کرد که قبلاً همهٔ آن‌ها با قیمت ۲.۷۲ میلیون دلار فروخته شده‌اند. نسخهٔ تولیدی این هایپرکار در فستیوال سرعت گودوود که بین ۲۳ تا ۲۶ ژوئن در بریتانیا برگزار می‌شود برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آمد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *