قطعات خودرو

میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات؛ ۲۶ درصد

شکراله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران روز گذشته با اشاره به آمار مشارکت و جزئیات آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خردادماه در استان تهران اظهار کرد: بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری، از مجموع ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۷نفر واجدین شرایط شرکت در انتخابات در استان تهران، ۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۸۰ رای اخذ شده که معادل مشارکت ۳۸/ ۳۴ ‌درصد واجدین شرایط در استان تهران و درصد مشارکت شهر تهران ۲۶ درصد است.

رای پایتخت نشینان به تفکیک جنسیت

او افزود: در انتخابات ریاست‌جمهوری استان تهران ۵۴ درصد مشارکت‌کنندگان مردان و ۴۶ درصد را زنان تشکیل دادند.

رای 4 نامزد در تهران

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به اینکه سید‌ابراهیم رئیسی با اخذ ۲ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۵۰۴ رای معادل ۲۶/ ۶۴ درصد آرا در استان تهران کسب کرد، افزود: محسن رضایی ۳۱۴ هزار و ۷۷۲ رای معادل ۳۶/ ۹ درصد آرای استان تهران، عبدالناصر همتی ۲۹۵ هزار و ۲۱۱رای معادل ۷۸/ ۸ درصد آرای استان تهران و سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ۱۷۸ هزار و ۲۵۲ رای معادل ۳۰/ ۵ درصد آرا در استان تهران کسب کرده‌اند.

رای باطله  تهرانی‌ها، ۱۲ درصد

حسن‌بیگی همچنین درخصوص میزان آرای باطله ماخوذه در استان تهران گفت: براساس نتایج صندوق‌ها؛ ۳۹۸ هزار و ۸۴۱ رای باطله ماخوذه معادل ۸۶/ ۱۱ درصد آرای استان تهران و تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۱ رای معادل ۴/ ۰ درصد آرای باطله غیر ماخوذه در استان تهران است.

زمان اعلام نتیحه نهایی

با این حال وزارت کشوراعلام آمار نهایی را به بعد از تایید انتخابات توسط شورای نگهبان موکول کرد؛‌ در توضیحاتی که ستاد انتخابات وزارت کشور در ساعات پایانی شامگاه شنبه اعلام کرد، آمده است: «نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری، براساس صورت‌جلسات امضا شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام می‌شود.

تعدادی از تعرفه‌های اخذشده توسط رأی‌دهندگان، با توجه به تعدد صندوق‌های آرا، سهوا به صندوق‌های دیگر ریخته شده و تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است.»

12 مرداد ماه زمان آغاز به کار دولت جدید

با این همه دولت رسما منتخب انتخابات را معرفی کرده است؛ بنابراین سید‌ابراهیم رئیسی با میزان  ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای رئیس‌جمهور منتخب  است اما از زمان پیروزی در انتخابات تا آغاز رسمی دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری‌اش، سه مرحله دیگر پیش‌رو دارد.

شورای نگهبان به عنوان ناظر، باید صحت انتخابات را تایید کند، رهبر معظم انقلاب حکم ریاست‌جمهوری او را تنفیذ کند و در نهایت رئیس‌جمهور جدید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای «پاسداری از قانون اساسی» قسم یاد کند. میزبان مراسم تنفیذ هم، رهبر معظم انقلاب است.

شورای نگهبان ظرف یک هفته و در صورت ضرورت حداکثر ۱۰ روز پس از دریافت نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نظر قطعی خود را نسبت به انتخابات انجام شده به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

در این مدت نامزد‌های انتخابات و افرادی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایتی دارند، فرصت خواهند داشت تا شکایت خود را به شورای نگهبان و مراجع قضایی اعلام کنند.

پس از تایید نتیجه انتخابات از سوی شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس‌جمهوری منتخب توسط شورای نگهبان تنظیم می‌شود و رهبر معظم انقلاب طی حکمی که رئیس‌جمهور پیشین آن را قرائت می‌کند، رای مردم را در اصطلاح «تنفیذ» می‌کند.

تحلیف رئیس‌جمهور ایران پس از مراسم تنفیذ حکم او از سوی رهبر معظم انقلاب با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه‌قضائیه انجام می‌شود. بر این اساس رئیس‌جمهور جدید دولت سیزدهم ۱۲ مرداد ماه آغاز به کار خواهد کرد. حسن روحانی از ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ رئیس‌جمهور ایران است و دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

تقدیم برنامه رضایی به رئیسی

روز گذشته محسن رضایی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که برنامه راهبردی انقلاب اقتصادی را که به تفکیک ۳۱ استان کشور برای دولت احتمالی‌اش تدارک دیده بود و پیش‌تر در زمان تبلیغات انتخابات نیز در اختیار مردم گذاشته بود، در اختیار رئیس‌جمهوری منتخب، حجت‌الاسلام رئیسی قرار خواهد داد تا در صورت صلاحدید وی و تیم اقتصادی دولت جدید برای حل مشکلات مردم، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *