قطعات خودرو

نگاه وزیر پیشنهادی صمت به اصناف و خودرو

اصناف و خودرو

سیدرضا فاطمی امین در برنامه اش سه بار از کلمه اصناف استفاده کرده و در توضیح آن نوشته است:

اصناف: بیش از 2 میلیون و 900 هزار واحد صنفی توزیعی، تولیدی، خدمات فنی و خدماتی در کشور وجود دارد که سهم آنها به ترتیب، 49 ،19 ،17 و 15 درصد میباشد. 7150 شعبه فروشگاه زنجیره ای، 2111 واحد صنفی کسب وکار مجازی، 1111 فروشگاه بزرگ در کنار واحدهای صنفی در نظام توزیع مشغول به فعالیت می باشند. 7354 اتحادیه و 410 اتاق صنفی نیز در کشور وجود دارد. اشتغال این بخش، بیش از 7 میلیون نفر برآورد می شود. صنوف تولیدی در این برنامه، در بخش تولید مد نظر قرار گرفته اند.

فاطمی امین در برنامه اش 40 بار از کلمه ی خودرو استفاده کرده است. مانند موارد زیر:

ظرفیت های خالی صنعت: با توجه به وجود بیش از 71300 واحد صنعتی در کشور، بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، ظرفیت بسیاری از این واحدها در حال حاضر خالی و بلااستفاده می باشد. به عنوان مثال 50% ظرفیت صنعت خودرو، 40 درصد ظرفیت صنایع لوازم خانگی، 30 درصد ظرفیت زنجیره فولد، 40 درصد ظرفیت صنایع غذایی، 30 درصد ظرفیت صنایع سیمان و 40 درصد ظرفیت کاشی و سرامیک خالی است.

فاطمی امین پیش بینی کرده است که تا سال 1404 تعداد خودروهای تولیدی کشور که در سال99 کمتر از یک میلیون بوده به 3میلیون دستگاه برسد. او تاکید کرده است که رییسی انتظار تولید 1میلیون و 600هزار دستگاه خودرو در سال 1401 را دارد.

فاطمی امین در برنامه اش آورده است: رشد نقدینگی، رشد تولید و رشد قیمت های خارجی مؤلفه های مؤثر بر تورم هستند. تأثیرات رشد نقدینگی تا حدی با اصلاح نظام توزیع قابل کنترل است، افزایش تولید و کنترل نرخ ارز (از طریق افزایش صادرات) تأثیر کاهنده بر تورم دارند و مهمترین اقدامات نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای تنظیم بازار عبارت اند از: … اجرای طرح های ویژه تولید و عرضه محصولاتی نظیر خودرو، لوازم خانگی، پوشاک.

او در ادامه آورده است: از اهداف مهم و کوتاه مدت برنامه ریزی برای افزایش صادرات به میزان پنج میلیارد دلار در شش ماهه دوم سال 1400 بیش از دوره مشابه در سال گذشته می باشد.

راه کار او چیست: رفع موانع تولید و پشتیبانی کسب وکارهای اولویت دار به ویژه خودرو، لوازم خانگی، زنجیره صنایع پتروشیمی و فولاد

یکی از پروژه های تحولی او پروژه هماهنگی بنگاه های خودروسازی است. فاطمی امین معتقد است: برای تحقق اهداف ملی از یک طرف باید هماهنگی بین اهداف ملی و اهداف کسب وکارها ایجادشده و در سطح بنگاه ها نیز هماهنگی و همکاری ایجاد شود. در این پروژه، در وهله ی اول با ایجاد هماهنگی بین بنگاه های خودروسازی، نقش و وظایف متقابل دولت و بخش خصوصی در حوزه ی مورد نظر، تبیین شده و تقسیم کار مشخصی در این خصوص صورت می گیرد تا دولت بتواند با پرهیز از تصدی گری، به نقش هدایت، حمایت و نظارت خود به نحو مطلوب بپردازد و بخش خصوصی نیز نقش و وظایف خود را در این راستا ایفا نماید. از سوی دیگر، ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین شرکت ها و بخش های مختلف فعال در حوزه ی مورد نظر نیز در این پروژه دنبال می گردد تا بتواند بستری برای افزایش بهره وری و ایجاد منافع مشترک مضاعف برای کسب و کارهای فعال در عرصه ی مورد نظر را فراهم نماید.
دستاوردهای این پروژه اولا هماهنگی کسب وکارها با اهداف حاکمیت، ثانیاً ایجاد و رونق انواع همکاری های بین کسب وکارها می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های این پروژه، ایجاد یکپارچگی در زنجیره تأمین این حوزه، با اهداف کسب وکارها با وزارت صمت است. ساز و کار اجرا این است که در هر حوزه، ابتدا یک پیش نویس از مدل های همکاری تهیه شده و سپس این پیش نویس، با همکاری ذی نفعان، کامل و دقیق می شود و مبنای تمام فعالیت های وزارت صمت قرار می گیرد و در قالب یک تفاهم نامه نهایی میان ذی نفعان کلیدی نهایی می شود.

اهم اهداف و اقدامات فاطمی امین در صنعت خودرو تا پایان سال 1400 به شرح زیر است:
1 . افزایش تولید خودرو به میزان ۱۰۰ هزار دستگاه بیش از برنامه پیش بینی شده در شش ماهه دوم
2 . تحویل تعهدات معوق تا پایان آذرماه
3 . تعادل بخشی بر بازار از طریق پایش مستمر و روزانه نحوه عرضه و تحویل خودرو
4 . کاهش مصرف سوخت در سبد خودروهای تولیدی بنگاه ها از 8.1 به 7.8 لیتر در صد کیلومتر
5 . اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش صنعت (شامل مواد اولیه، اجزاء قطعات، تولید خودرو و خدمات) در راستای کاهش زیان شرکت های خودروسازی و امکان برنامه ریزی برای افزایش کمی و کیفی تولید
6 . تکمیل پروژه های محصولات و مدل های جدید شامل راه اندازی مدل اطلس شرکت سایپا، K125 و خودروی اقتصادی در ایران خودرو
7 . شتاب دهی به پروژه های بنیادی و تحولی صنعت خودرو به ویژه مجموعه سازی قطعات (Tiering) با رویکرد مشترک سازی قطعات، پلتفرم مشترک، توسعه خودروهای برقی، خودروهای کراس اور ایرانی، ارتقای خانواده موتور و گیربکس های 6 سرعته دستی و نیمه اتوماتیک و توسعه ساخت داخل مجموعه ها و قطعات
8 . کاهش خودروهای کف به حداکثر ۱۰ هزار دستگاه در پایان سال
9 . پشتیبانی مؤثر از تولیدکنندگان اجزا و قطعات صنعت خودرو و تسویه مطالبات معوق قطعه سازان
10 . تأسیس و راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری خودرو (تکنوسنتر)
11 . نوسازی 10 هزار ناوگان تجاری سنگین

تا همین جا توان اجرای برخی از برنامه فقط در شش ماه کمی شگفت انگیر است اما فاطمی امین باز هم وعده های بیشتری در این حوزه داده است:
اهداف و اقدامات میان مدت
1 . افزایش تولید به 1.6 میلیون دستگاه در سال 1401 و 3 میلیون دستگاه در سال 1404
2 . الزام به صادرات خودرو (حداقل 3۰ %در سال 1404) و اصلاح نظام تعرفه ای
3 . کاهش 20% بهای تمام شده خودرو تا پایان سال 1401
4 . ارتقاء کیفی تولید خودروها در سطوح 3، 4 و 5 ستاره کیفی (افزایش 20% در هر سطح) تا سال 1402، ممنوعیت تولید خودروهای سه ستاره به پایین از سال 1403 به بعد
5 . لحاظ گارانتی 5 ساله برای خودروهای تولیدی از سال 1403 به بعد
6 . تولید حداقل 2 محصول جدید داخلی در هر سال
7 . عملیاتی کردن پروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری فرسوده (حداقل 3۰ هزار دستگاه در سال)
8 . ساماندهی و بهبود مدیریت زنجیره تأمین صنعت خودرو با هدف توسعه مجموعه سازی قطعات (Tiering)، کاهش هزینه تمام شده خودرو، استانداردسازی و مشارکت سازی قطعات، رقابت پذیری قطعه سازی و مجموعه سازی، توسعه صادرات قطعات خودرو و ارتقای کیفیت و استانداردهای قطعه سازی
9 . توسعه سبد سوخت خودرو و افزایش سهم تولید خودروهای برقی و هیبریدی
10 . ارتقا همکاری بین بنگاه ها برای اصلاح و یک پارچه سازی ساختار مدیریتی، کاهش قیمت تمام شده، توسعه پلتفرم مشترک، یک پارچه سازی مدیریتی (نه بنگاهی)

اما جالب ترین بخش این برنامه ی میان مدت بند یازدهم آن است:
11 . اصلاح ساختار مالکیت و عدم مداخله دولت در مدیریت شرکت های خودروسازی

حتما روشی خاصی وجود دارد که 10 بند قبلی را با عدم مداخله به انجام برساند.

فهرست مطالب

1 دیدگاه

  1. باز هم یک وزیر جدید و باز هم وعده وعید های جدید بدون عملی کردن وعده ها و حل مشکلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *