قطعات خودرو

بی اعتمادی نتیجه وعده‌های عملی نشده / رسته راهسازی با سواری تفاوت ماهوی دارد

 

به گزارش قطعات خودرو، امیر صادق‌پور فعال بازار لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی و رئیس کمیسیون فنی اتحادیه لوازم یدکی گفت: اتحادیه باید وعده‌هایی را اعلام کند که اجرا می‌شود. وعده‌های عملی نشده بی‌اعتمادی را به همراه دارد. انتظار داریم روابط عمومی اتحادیه وظیفه خود را فراموش نکرده و اخبار صحیح را منتشر کند.

امیر صادق‌پور اظهار کرد: بیش از ۳۵ سال است که در حوزه لوازم یدکی فعال بوده و در ابتدا با تولید قطعات در بخش راهسازی شروع به کار کردم. در گذشته در زمان دفاع مقدس با جهاد سازندگی همکاری داشتم. چند دستگاه در خط مقدم به علت نبود یک قطعه از کار افتاده بود. در آن زمان جهاد سازندگی قطعه دست دوم تهیه نمی‌کرد. تولید کنندگان داخل نتوانستند قطعه مورد نیاز را بسازند و امکان واردات نیز وجود نداشت‌. ما سعی کردیم قطعه را به طور آزمایشی تولید کنیم. بعد از امتحان کردن، قطعه مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمایندگی شرکت صنایع هیدرولیک ایران را دارم و به تولید پمپ‌های کارتریجی برای دستگاه‌های صنعتی راهسازی مشغول هستم. علاوه بر این پمپ فرمون و هیدرولیک ماشین سواری نیز تولید می‌کنیم.

این فعال صنفی افزود: رسته راهسازی بسیار متفاوت است و نسبت به رسته سواری به توجه بیشتری احتیاج دارد. بخش سواری با دولت و پروژه‌های دولتی برخورد ندارد. رسته راهسازی آسیب پذیرتر است.

صادق‌پور تصریح کرد: باید رسته شناسی انجام گیرد. نحوه سازوکار خرید، فروش و واردات رسته راهسازی با رسته سواری کاملاً تفاوت دارد. انتظار داریم پیگیر مشکلات اعضای صنف در دفتر غرب بوده و به حل چالش‌ها کمک کنید.

این عضو کمیسیون فنی در اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران توضیح داد: بر اساس نیاز شناسایی کالای تقلبی کمیسیون فنی شکل گرفت چرا که کالاهای تقلبی بسیار مهم‌تر از کالای قاچاق هستند. کالای قاچاق در بازار موجود است اما کالای تقلبی به مراتب بیشتر یافت می‌گردد.

وی افزود: متاسفانه تا به امروز از سایر کمیسیون‌ها درخواست استعلامی دریافت نکرده و تنها چندین پرونده از سازمان‌های دولتی داشته‌ایم. باید نگاه فردی را از بین برده و نگاه گروهی و جمعی را جایگزین کنیم. قطعاً اعضای هر کمیسیون انتظار دارد که وظایف خود را به درستی انجام دهد اما هنگامی که سایر کمیسیون‌ها به طور فردی عمل می‌کنند، باعث می‌شود که سازوکار کمیسیون دیگر با مشکل همراه شود. امیدواریم نگاه گروهی جایگزین نگاه فردی شود.

صادق‌پور گفت: متاسفانه در برخی از پرونده‌های کارشناسی شاهد آن هستیم که به جای بررسی مسئله به شخص توجه می‌کنند و حتی در مواردی با دخالت پیشکسوتان پرونده بسته می‌شود. قطعاً باید به سوابق فرد توجه کرده و اگر مثبت بود به او برای عبور از بحران کمک کنیم اما نباید شخص به یک شاخص در امر بازرسی تبدیل شود. در مواردی این مسئله باعث چالش و تکرار تخلف شده است.

وی ادامه داد: با وجود تفاوت قیمت‌ها، انگیزه تولید کالای تقلبی همچنان وجود دارد اما می‌توان با بررسی صحیح مقدار آن را کاهش داد. پیشنهاد می‌کنم برندها و فعالان صنف به طور خودخواسته محصولاتشان را به کمیسیون فنی ارائه دهند و تاییدیه دریافت کنند. تا کنون پنج جلسه برای کمیسیون فنی داشته‌ایم که دو جلسه مربوط به کمیسیون راهبردی بوده است.

امیر صادق‌پور در خصوص مسئله ورزش و عضویت در باشگاه ورزشی در کمیسون رفاهی اظهار کرد: بنده از گذشته ورزشکار بوده و در پاورلیفتینگ پیشکسوتان حضور دارم و  در سال ۲۰۱۸ به مسابقات ترکیه اعزام شدم. در حال حاضر نیز ورزش را جدی تلقی می‌کنم. باشگاه پیام درگذشته از  محبوبیت خوبی برخوردار بود. این باشگاه از ورزشکاران واقعی بدون چشم داشت مالی حمایت کرده و ورزشکاران را با هزینه خود به مسابقات اعزام می‌کرد. متاسفانه در گذر زمان این مسیر دستخوش تغییر شده و مسائل مالی جایگزین ارزش‌های ورزشی شد.

این عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران درباره اتحادیه خاطر نشان شد: انتظار داریم اتحادیه وعده‌هایی که عملی می‌شود را اعلام کند. چنانچه وعده و قولی داده شود اما پیگیری نشود، بی‌اعتمادی حاصل می‌گردد. برای مثال وعده مشخص شدن نمایندگان رسته‌ها مطرح شد اما به طور کامل پیگیری نشده.

وی افزود: خوشبختانه روابط عمومی اتحادیه را متعهد می‌بینیم و شاهد آن هستیم که گزارشات بازار را  به طور صحیح و درست بازنشر می‌دهد‌. باید به این نکته توجه کنید که ارتباط با صنف مهم‌تر از ارتباط با اتحادیه است چرا که در صنف شما با چند هزار نفر مواجه هستید.

صادق‌پور اذعان کرد: روابط عمومی نباید وظیفه خود را فراموش کند. هدف از ایجاد روابط عمومی بازنشر اخبار صحیح و درست است. امروزه شاهد هستیم که سازمان‌های دولتی گزارشاتی خلاف واقع را اعلام کرده و اعتماد مردم را سلب کرده‌اند بنابراین اگر خواهان اعتماد هستید باید در مسیر شفاف‌سازی حرکت کرده و بازتاب صحیحی از بازار ارائه کنید.

این فعال صنفی درباره اتاق اصناف تصریح کرد: متاسفانه اتاق اصناف به کارگزار دولت تبدیل شده است ونمی‌تواند در مسائلی که مربوط به صنف است دخالت داشته باشد. هدف تضعیف اتحادیه‌ها است. درگاه صدور ملی مجوزها به طور یک طرفه راه‌اندازی شده است و طبق آمارهای طرف مقابل رضایت وجود دارد اما در طرف دیگر که اتحادیه‌ها قرار دارند،  شاهد گله‌ و نارضایتی‌ها هستیم. این درگاه بدون بررسی فنی مجوز صادر می‌کند که نه تنها صنف بلکه جامعه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر قرار است اتاق اصناف به خود افتخار کند،  باید به حرکت و تلاش‌های خود در جهت رفع مشکلات صنف مفتخر باشد.

امیر صادق‌پور فعال بازار لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی و عضو کمیسیون فنی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران گفت: سازمان‌های دولتی آمارهایی را اعلام می‌کند که اشتباه و کذب است. در بازار قاچاق وجود دارد اما اعلام می‌شود که ۳۰ الی ۴۰ درصد بازار لوازم یدکی خودرو را لوازم قاچاق تصاحب کرده است. در صورتی که این چنین آماری وجود دارد باید وزن، جایگاه ورود و مقدار دلاری آن نیز مشخص شود. منطقه آزاد و فرد که نمی‌تواند این حجم قاچاق را انجام دهد بنابراین حتما راه‌های ورودی وجود دارد که باید مسدود گردد. نباید به علت تخلف چند نفر و با این آمار تمام جامعه یک صنف را زیر سوال ببریم. انتظار داریم که اتاق اصناف به عنوان کارگزار صنف برای اصلاح قوانین تلاش کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *