قطعات خودرو

ادامه‌دار بودن افزایش قیمت قطعات خودرو

گشتی در بازار لوازم یدکی، نمایانگر افزایش قیمت ۲ برابری این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. ترموستات پراید ۲۰ درصد، لنت خودروی پارس ۲۵ درصد و دیسک و صفحه پراید ۳۰ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. این در حالی است که با افزایش ناگهانی ارز در سال گذشته قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو به یک باره جهشی ۱۲۰ درصدی داشت و از ابتدای سال هم ساز افزایش قیمت کوک شده است.

گلایه خریداران از کیفیت پایین لوازم یدکی

هرچند فروشنده‌ها از گرانی لوازم یدکی از ابتدای سال خبر می‌دهند، اما توزیع کنندگان عمده معتقدند هنوز احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها در هفته‌های آینده وجود دارد. فروشنده‌ها معتقدند هرگاه قیمت لوازم یدکی افزایش می‌یابد، زمینه برای توزیع بیشتر لوازم یدکی کم کیفیت فراهم می‌شود و در فضای مجازی نیز فروش این اقلام رونق می‌گیرد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور ۲۴ می‌گوید: هرچند قیمت ارز کاهشی شده و مردم انتظار دارند قیمت کالا‌ها کاهش یابد؛ اما قیمت مابقی مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه و دستمزد و حمل و نقل افزایش زیادی داشته است.

افزایش چشمگیر قیمت فولاد

محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه از ابتدای سال قیمت لوازم و قطعات خودرو افزایش یافته است، گفت: ازجمله فاکتور‌های بسیار مهم در قیمت‌گذاری قطعات خودرو، قیمت فولاد و و مس است. در حال حاضر قیمت جهانی فولاد افزایش چشمگیری داشته و از ۴ هزار دلار در هر تن به بیش از ۱۰ هزار دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت مس نیز از سال گذشته تاکنون ۲.۵ برابر شده است، گفت: طبق قانونی که در مجلس وضع شده، قیمت این مواد باید ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باشد؛ بنابراین قیمت همه این اقلام رو به افزایش است. مسلما این افزایش قیمت‌ها روی خودرو تاثیر می‌گذارد.

گرانی ۲۵ درصدی قطعات خودرو از ابتدای سال

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور ادامه داد: قیمت فولاد در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین دو درصد افزایش یافته؛ اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که آلومینیوم و مواد پتروشیمی هم از گزند گرانی در امان نمانده‌اند.

نجفی منش از افزایش دست کم ۲۵ درصدی قیمت قطعات خودرو خبر داد و افزود: حداقل افزایش قیمت ۲۵ درصد است، زیرا سایر مولفه‌های تولید ازجمله دستمزد ۴۰ درصد افزایش داشته و بر قیمت تمام شده قطعات خودرو تاثیر می‌گذارد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور افزود: ما به مشتریان صنعت قطعه اعلام کرده ایم که ۲۵ درصد افزایش قیمت داده ایم و این افزایش قیمت از آغاز سال انجام شده است و بعد از این هم افزایش قیمت قطعی خواهد یافت.

نجفی منش در پایان گفت: آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده در چند ماه گذشته رشد زیادی داشته است، بدیهی است که این رشد تورم به فاصله کوتاهی خود را در همه بازار‌ها نشان دهد. اگر می‌خواهیم بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو به ثبات برسد، باید تلاش کنیم تورم تولیدکننده کاهش یابد.

منبع: اقتصاد 24

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است