قطعات خودرو

برای اولین‌بار وزیر سرخ‌پوست

سرخ پوستان آمریکا بعداز ورود اورپایی به سرزمین آن‌ها مورد تهاجم های وحشیانه قرار گرفتند. سال‌ها طول کشید تا اشغال‌گران 574 قبیله سرخ پوست آمریکا را شناسایی و به رسمیت شناخت اما آن‌ها همواره شهروند درجه 2 شناخته می شدند. سیاه پوستان آمریکا نیز اغلب فرزندان بردگان ربوده شده از آفریقا هستند که طی قرن اخیر حقوق مساوی در قانون با سفیدپوستان اورپایی تبار دارند. هنوزهم عده کثیری از شهروندان آمریکایی که نژاد اورپایی دارند سایر شهروندان آمریکایی را به خاطر نژاد سرخ یا سیاه یا آسیایی بودن اصیل نمی‌دانند و رفتار نامناسبی با ایشان دارند. ترامپ متهم به این نگاه بود ولی همواره آن را نفی و خود را نژاد پرست نمی دانست.

حالا جوبایدن که در مورد ریشه خانوادگی وی نیز حرف های زده شده که اصالتاً کرد ایرانی است جمعی از همکاران خود را از میان افراد دورگه و غیر اروپایی انتخاب کرده است که کم سابقه است مثلا انتخاب دب هالند که در سال 2018 توانست وارد کنگره شود یک انتخاب تاریخی عجیب در دولت های آمریکا به شمار می‌آید.

برای اولین بار در تاریخ آمریکا جوبایدن رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده یک بومی آمریکایی را برای یک پست در حد وزارتخانه انتخاب کرده است. دب هالند در حالی برای وزارت کشور ایالات‌متحده انتخاب شده است که این وزارتخانه در بدرفتاری با بومی‌های آمریکایی، شهرت خوبی ندارد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در یک تصمیم‌گیری تاریخی جو بایدن برای وزارت کشور آمریکا روی نام دب هالند دست گذاشته است. او که سرخپوست و نماینده مجلس نمایندگان از نیومکزیکو است، حالا نامش را برای رهبری وزارت داخلی آمریکا در نظر گرفته‌اند.

سخنگوی انتقالی تیم بایدن روز پنج‌شنبه این خبر را تایید کرد. چنانچه مقام دب هالند از سوی مجلس سنا تایید شود، این نخستین بار است که یکی از اهالی بومی آمریکا به مقام وزارت می‌رسد. وزارت کشور در ایالات‌متحده بیشتر وظایف منطقه‌ای مربوط به اقلیم طبیعی را به عهده دارد و به امور امنیتی نمی‌پردازد. تصمیم جو بایدن گامی تاریخی برای دولت آمریکا است که برای نخستین بار اهالی بومی ایالات‌متحده را در حکمرانی کشور دخالت می‌دهد.

در صورت تایید هالند از سوی سنا، وی وظیفه نظارت بر ۵۰۰ میلیون هکتار از زمین‌های دولتی از جمله پارک‌های ملی، سایت‌های حفاری نفتی و گازی و زیست‌ گاه‌های گونه‌های در معرض خطر را بر عهده خواهد داشت. انتخاب وی به همراه انتخاب مایکل ریگان برای آژانس حفاظت از محیط زیست، جزو آخرین تصمیماتی است که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گرفته است. مانند دب هالند، مایکل ریگان نیز نقش مهمی را درباره تعهد بایدن از حفاظت از معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس ایفا خواهد کرد.  

دب هالند حالا مسوولیت‌های بیشتری را بر حفاری‌های نفتی و گازی خواهد داشت؛ مناطقی که در دوره ترامپ باز شدند و اجازه فعالیت به آنها داده شد. هالند در مصاحبه اخیر خود با واشنگتن پست گفته بود: من اهل نیومکزیکو هستم، ایالتی غنی از منابع نفتی و گازی و به تک تک شغل‌ها و کارها اهمیت می‌دهم. ما نمی‌خواهیم به حالت عادی برگردیم، درست است؟ ما نمی‌خواهیم به جایی که بودیم برگردیم زیرا این اقتصاد برای بسیاری از مردم کارآیی نداشته است. روز چهارشنبه، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هالند را یکی از قابل احترام‌ترین و یکی از بهترین اعضای کنگره توصیف کرد که با او همکاری داشته است. تصمیم بایدن در حالی گرفته شده که روابط دولت فدرال با قبایل بومی آمریکایی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ رو به وخامت گذاشت چون او حفاظت از آنها را ملغی کرد.

هالند ۶۰ ساله از مادری بومی فعال در نیروی دریایی و از پدری نروژی تبار که تفنگدار آمریکایی بود، در آریزونا متولد شد. بایدن همچنان بر سر قولش در تشکیل کابینه و دولتی متفاوت مانده است. کامالا هریس، معاون بایدن، مادری مهاجر از هند دارد و نیرا تاندن که از سوی بایدن برای پست مدیر دفتر مدیریت و بودجه کاندیدا شده هم تباری هندی دارد. کاترین تای هم که دختر دو مهاجر تایوانی است، از سوی بایدن به عنوان نماینده تجاری آمریکا انتخاب شده است. در میان دیگر اعضای کابینه، می‌توان به جنت یلن، به عنوان نخستین زن در سمت وزیر خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد و لوید آستین هم نخستین سیاهپوست آمریکایی است که وزیر دفاع می‌شود. آلخاندور مایورکاس هم نخستین مهاجر و لاتین‌تباری است که وزارت امنیت داخلی را برعهده دارد اما انتخاب یک فرد بومی تا حد وزارتخانه یک تابوشکنی بزرگ به حساب می‌آید. مورخان و رهبران قبایل می‌گویند که انتخاب وی یک نقطه عطف در تاریخ زخم‌خورده بومی‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

الیزابت کرونک وارنر، رئیس و استاد حقوق در دانشگاه یوتا و شهروند سالت استه ماری در اونتاریوی کانادا که از سرخپوستان چیپوا است، می‌گوید: «دیدن اینکه یک سرخپوست از سایه تاریخ آمریکا بیرون آمده و در پشت یکی از میزهای کاخ سفید مستقر شده، امری بسیار مهم است.» او می‌افزاید: «رابطه قبایل با دولت‌ها به قرن هجدهم باز می‌گردد اما با وجود این رابطه هرگز شاهد نبودیم که کسی تا این مقام در دولت‌ها بالا برود.»

هالند از قبیله لاگونا پیبوبلو، یکی از ۵۷۴ کانتی از قبایل مورد شناسایی قرار گرفته از سوی دولت آمریکا است که می‌تواند زندگی نزدیک به ۲ میلیون نفر از بومی‌های آمریکا را بهبود ببخشد. این وزارتخانه اداره آموزش بومی‌ها و اداره صندوق‌های مالی مربوط به آنها را اداره می‌کند که می‌تواند کمک خوبی به حال بومی‌های این کشور باشد که در دوران ترامپ یکی از بدترین دوران‌های خود را تجربه کردند.

برای چندین نسل، بومی‌های آمریکا با سیاست‌های این وزارتخانه مبارزه کردند و خواستار این شده بودند که صدایشان بیشتر شنیده شود. برای مثال در سال ۱۹۷۲، حدود ۵۰۰  تن از فعالان بومی در مقابل دفتر مرکزی این وزارتخانه در واشنگتن دی‌سی تجمع کردند و نسبت به پایین بودن استانداردهای زندگی‌شان و نقش معاهداتی که دولت وقت وعده‌اش را داده بود، معترض شدند. با این حال هالند جزو گزینه‌های اولیه جو بایدن نبود. او در روزهای اولیه پس از انتخاب شدن از سوی مردم روی گزینه دیگری به نام تام اودال فکر می‌کرد که یکی از دوستان قدیمی وی از حزب دموکرات به حساب می‌آید که به گفته منابع نزدیک به تیم انتقالی بایدن تجربه قابل توجهی در حفظ محیط زیست داشته است. اما در هفته‌های اخیر تحولاتی رخ داد و ائتلافی از دموکرات‌های کنگره، سرخپوستان بومی آمریکا و سلبریتی‌های هالیوود کارزاری را به پیش بردند که در آن از  جو بایدن خواسته‌اند  تا دب هالند را برای این پست در نظر بگیرد.  

به عنوان مثال، مارک روفالو بازیگر و مدافع محیط زیست ویدئویی را در توییتر با رهبران قبایل منتشر کرد که در آن از دیگران خواستند تا از دب هالند برای انتخاب این پست حمایت کنند. بعد از آن نیز مردم لاکوتا برگه‌ای را به امضای ۱۲۰ رهبر قبایل سرخپوست رساندند که خواستار حضور هالند در این وزارتخانه شده بود.

در این برگه اشاره شده بود: هیچ سالی مانند سال ۲۰۲۰ نشانگر اهمیت این موضوع نبود که فقدان به کارگیری افراد مناسب در سمت‌ها چگونه می‌تواند به ملت آمریکا آسیب بزند. در این میان اودال که خود گزینه بایدن بود نیز به جمع مردم حامی هالند پیوست و او نیز خواستار حضور اولین زن سرخپوست در این پست شد. او در پیامی گفت: هیچ‌کس مثل او (هالند) نمی‌تواند خسارت‌هایی را که ترامپ در دولت خود برای این بخش رقم زد، ترمیم کند.» در یک پیام نیز متقابلا هالند گفت که برای او افتخاری است که نزد بایدن-هریس مشغول به کار شود.  هالند که خود یکبار در سال ۲۰۱۸ تاریخ‌ساز شد و با انتخاب از سوی مردم وارد کنگره شد، حالا با انتخابش می‌تواند بعد از دو سال، یک تاریخ‌سازی دیگر را به نام خود رقم بزند و تبدیل به اولین وزیر کشور سرخپوست آمریکا در سرزمین مادری‌اش شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است