این هفته در جهان خودرو: رونمایی از نسل جدید مرسدس بنز GLC الکتریکی در مونیخ، نمایش قویترین مدل فراری در میلان و آغاز فروش سدان لوکسی که پلاستار امیدوار است با آن از بحران مالی نجات پیدا کند.
چهره جدید بنز
مرسدسبنز در نمایشگاه خودروی مونیخ از مدل الکتریکی GLC رونمایی کرد. این شاسیبلند قرار است از نیمه سال ۲۰۲۶ به بازار بیاید و به گفته مدیرعامل بنز در پس گرفتن سهم از دست رفته شرکت در بازار چین نقشی کلیدی خواهد داشت.
GLC الکتریکی اولین مدل بنز با جلوپنجره جدید این کارخانه است. گوردون واگنر، مدیر طراحی بنز، جلوپنجره محصولات این کارخانه را «یکی از شناختهشدهترین طرحها در تاریخ خودروسازی» خوانده و میگوید هدف طراحی جلوپنجره جدید خلق «ترکیبی هماهنگ از گذشته و آینده» است.
در این جلوپنجره که با الهام از مدلهای کلاسیک بنز طراحی شده، آرم بزرگ بنز در وسط صفحهای مشبک با ۹۴۲ مربع نورانی قرار گرفته است.
GLC الکتریکی روی پلتفرم جدیدی ساخته شده که بنز برای محصولات الکتریکیاش ساخته است. پلتفرم جدید به طراحان بنز امکان داده تا فاصله بین دو محور را هشت سانتیمتر افزایش دهند و در نتیجه ماشین از مدل بنزینی جادارتر است. یک فضای بار با حجم ۱۲۸ لیتر هم زیر کاپوت جلو قرار دارد.
GLC جدید دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۴۸۲ اسب بخار نیرو تولید میکنند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین ۴.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است. ماشین با هر بار شارژ تا حداکثر ۷۱۳ کیلومتر حرکت میکند و به سیستم شارژ سریع مجهز است که در ۲۲ دقیقه میتواند باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.

اتاق ماشین کاملا جدید است. مهمترین تغییر صفحه نمایشی است که سراسر داشبورد را پوشانده است. در مدلهای ارزانتر نمایشگری که روبروی سرنشین کنار راننده است تزیینی است و تنها میتوان در آن عکس نمایش داد. در گرانترین مدل، کل نمایشگر ۴۰ اینچی به جز بخش جلوی فرمان لمسی است و راننده و سرنشین میتوانند اطلاعات مختلف را با سلیقه خود روی نمایشگر ببینند و بخشهای مختلف ماشین را کنترل کنند.
سیستم تعلیق بادی که از مدلهای لوکستر مرسدس بنز گرفته شده از جمله امکانات دیگر GLC جدید است. سیستم تعلیق بادی بهجای فنرهای معمولی از بالشتکهای پر از هوا استفاده میکند. با این فنرها ماشین نرمتر است و این امکان وجود دارد تا ارتفاع خودرو بسته به نیاز کم یا زیاد شود. بنز همچنین امکان فرمانپذیری چرخهای عقب را هم به GLC جدید اضافه کرده که رانندگی و دور زدن در خیابانهای باریک را راحتتر میکند.
GLC پرفروشترین مدل بنز است و عرضه مدل الکتریکیاش فرصت خوبی برای این کارخانه است تا خریداران بیشتری را جلب کند. افزایش فروش مخصوصا در چین برای بنز حیاتی است، چون موجی از رقیبان چینی با ماشینهایی که قیمتشان کمتر است، سهم بنز را از بزرگترین بازار خودروی جهان کاهش دادهاند. این رقابت باعث شده تا فروش شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ نسبت به سال قبل ۱۹ درصد کمتر شود.
بنز قرار است در سال ۲۰۲۶ یک مدل ویژه از GLC الکتریکی فقط برای بازار چین تولید کند که صندلی عقبش جاداتر است. اولا کلنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز در آستانه رونمایی GLC به خبرگزاری رویترز گفت: «این [ماشین] دقیقا همان چیزی است که مشتریان چینی مرسدس بنز به دنبالش هستند.» آقای کلنیوس گفت که قیمت GLC الکتریکی از مدل بنزینی گرانتر است، اما به خریداران اطمینان داد که این افزایش قیمت زیاد نخواهد بود.
قیمت GLC الکتریکی هنوز اعلام نشده، اما رسانهها پیشبینی میکنند قیمت پایه ماشین در آلمان حدود ۷۰ هزار یورو باشد.

بازگشت تستاروسا
فراری در مراسمی در شهر میلان از مدل جدیدی به نام «۸۴۹ تستاروسا» رونمایی کرد. این ماشین جانشین مدل هیبرید-الکتریکی SF90 میشود که پیشرفتهترین و قویترین مدل این خودروساز ایتالیایی است.
نام تستاروسا برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ برای یک مدل مسابقهای فراری استفاده شد. دلیل این نامگذاری رنگ قرمز درپوشهای سوپاپ موتور ماشین بود که در زبان ایتالیایی به معنی «سر قرمز» است. این نام بعدها در سال ۱۹۸۴ برای یکی از معروفترین سوپراسپرتهای فراری استفاده شد که با طراحی خاص و موتور دوازده سیلندرش به یکی از نمادهای دهه هشتاد میلادی تبدیل شد.
مدل جدید تستاروسا یک موتور هشت سیلندر توربو با حجم ۴ لیتر دارد که در وسط خودرو گذاشته شده و ۸۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. ماشین سه موتور الکتریکی هم دارد که مجموع قدرت آن را به ۱۰۵۰ اسب بخار افزایش میدهد.
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت تستاروسا کمتر از ۲.۳ ثانیه است و حداکثر سرعتش به بیش از ۳۳۰ کیلومتر در ساعت میرسد. ماشین همچنین میتواند با نیروی باتری ۲۵ کیلومتر حرکت کند.
ماشین با الگویی مشابه با مدلهای اخیر کارخانه طراحی شده و بخش جلوی آن تا حدی شبیه مدل «دوازده سیلندر» و «آمالفی» است. همزمان خطوط تیز و زاویهدار در طراحی بدنه تستاروسا، آن را به مدلهای مسابقهای دهه هفتاد میلادی هم شبیه کرده است.


فراری میگوید با سیستمهایی که در تستاروسا نصب شده رانندگی با ماشین برای استفاده روزمره بسیار راحت است. از جمله این فناوریها سیستم جدید ترمز است که به جای ارتباط مکانیکی از سیگنالهای الکترونیکی برای کنترل ترمزها استفاده میکند. ماشین همچنین به سیستم دیجیتالی به نام «فایو» (FIVE) مجهز است که با تحلیل آنی رفتار ماشین به سیستمهای الکترونیکی کمک میکند تا عملکرد خودرو را با دقت بیشتری تنظیم کنند.
تستاروسا علاوه بر نسخه کوپه یک مدل روباز هم دارد. قیمت پایه مدل کوپه در ایتالیا ۴۶۰ هزار یورو(حدود ۵۴۰ هزار دلار) و مدل روباز ۵۰۰ هزار یورو (حدود ۵۸۵ هزار دلار) است. تحویل ماشین در اروپا از بهار سال آینده آغاز میشود و فروش در آمریکا چند ماه بعد از اروپا آغاز خواهد شد.
فراری یک مدل اسپرت از این ماشین هم تولید خواهد کرد که «استو فیورانو» نام دارد. وزن این مدل به خاطر استفاده از قطعات فیبرکربن ۳۰ کیلوگرم کمتر است و بالهای بزرگتری دارد که کمک میکند چسبندگی ماشین به جاده بیشتر شود.

رقیب سوئدی پورشه
پلاستار، خودروساز سوئدی در نمایشگاه خودروی مونیخ از لوکسترین مدل خود به نام «پلاستار ۵» رونمایی کرد. پلاستار امیدوار است با این سدان الکتریکی خودروسازان آلمانی مانند پورشه را به چالش بکشد و جایگاه خود را به عنوان یک خودروساز لوکس اسپرت در بازار تثبیت کند.
پلاستار زیرمجموعه گروه خودروسازی چینی جیلی است و تا کنون از شاسیهای این شرکت برای تولید مدلهایش استفاده میکرد، اما برای مدل پلاستار ۵ یک شاسی کاملا اختصاصی طراحی کرده است. این شاسی از آلومینیوم بسیار مقاوم ساخته شده و قطعات آن بهجای جوش یا پرچ، با چسبهای صنعتی ویژه و در یک فرآیند حرارتی به هم متصل میشوند. این فناوری پیشرفته باعث کاهش چشمگیر وزن خودرو شده و در نتیجه شتابگیری ماشین بهتر، مصرف انرژیاش کمتر و فرمانپذیریاش دقیقتر است.
پلاستار ۵ دو موتور الکتریکی دارد. قویترین مدل این ماشین ۸۸۴ اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش ۳.۲ ثانیه است. حداکثر سرعت این مدل ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است و با هر بار شارژ تا ۵۶۵ کیلومتر حرکت میکند. قیمت پایه این مدل ۱۴۲ هزار و ۹۰۰ یورو (حدود ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ دلار) است.
یک مدل ضعیفتر از پلاستار ۵ هم به بازار عرضه شده که ۷۴۸ اسب بخار نیرو دارد و قیمت پایهاش ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو (حدود ۱۴۰ هزار دلار) است. حداکثر سرعت این مدل هم ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است، اما میتواند با هر بار شارژ تا ۶۷۰ کیلومتر حرکت کند.


پلاستار ۵ قرار است در کارخانه این شرکت در چین تولید شود، اما خریداران چینی اقبال چندانی به محصولات این شرکت ندارند و به همین دلیل پلاستار تصمیم گرفته سدان لوکس خود را در این بازار عرضه نکند. چین در حال حاضر دهمین بازار بزرگ پلاستار است و گزارش شده این شرکت ممکن است از این بازار خارج شود.
پلاستار به خاطر تولید ماشین در چین باید برای عرضه ماشین در آمریکا صد در صد تعرفه بپردازد که فروش آن را در این کشور هم غیرممکن کرده است.
برخلاف چین و آمریکا، فروش پلاستار در اروپا رو به افزایش است. فروش شرکت در هفت ماه اول سال ۲۰۲۵ هفتاد درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. مایکل لوشلر، مدیرعامل پلاستار میگوید این شرکت برای خروج از بحران مالی همه تمرکزش را روی بازار اروپا خواهد گذاشت. در حال حاضر ۷۵ درصد از محصولات این شرکت در اروپا فروخته میشود.
مدیران شرکت میگویند انتظار ندارند پلاستار ۵ فروش بالایی داشته باشد، اما امیدوارند این مدل بتواند نام کارخانه را سر زبانها بیاندازد و توجه خریداران را به مدلهای دیگر پلاستار جلب کند.






