قطعات خودرو

کارهای ساده و آسیب‌‌های جدی

ترمز دستی را فراموش می‌کنید

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن GettyImages-1027819792-150x150-1.jpg است

“با خودروهای گیربکس اتوماتیک، مردم تصور می‌کنند که نیازی به ترمز دستی ندارند.” اما اینطور نیست قرار دادن ماشین در پارک، پنجه پارک را درگیر می‌کند، یک پین فلزی کوچک که خروجی گیربکس را خاموش می‌کند. این می‌تواند (به معنای واقعی کلمه) وزن زیادی روی آن سنجاق فلزی کوچک، به ویژه در یک شیب – توزیع ناخواسته فشار ایجاد کند که می‌تواند باعث ساییدگی زودرس پنجه شود.

استفاده از ترمز دستی، وزن خودرو را به‌شکل متعادل روی تمام اجزای گیربکس توزیع می‌کند و به این ترتیب عمر اجزای ظریف آن طولانی‌تر می‌شود.

وظیفه ترمز دستی این است که چرخ‌ها را بی حرکت کرده و بار را کاهش داده و در عین حال حفاظتی را نیز برای پنجه ایجاد می‌کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند ترمز دستی را فقط در مواقعی که اتومبیل روی سطح شیب‌دار قرار دارد باید کشید. این تصور نادرست است. حتی اگر روی سطح کاملا صاف پارک کرده‌اید، باز هم دلیلی ندارد که ترمز دستی را نکشید.

فشار سنج تایر

بگذارید لاستیک‌ها کم‌باد شود

طبق قانون، هر خودروی جدید امروزه باید دارای سیستم مانیتورینگ فشار تایر (TPMS) باشد که هنگام پایین آمدن یکی از لاستیک‌ها به راننده هشدار می‌دهد.

برخی رانندگان تصور می‌کنند که مجبور نیستند لاستیک‌های خود را بررسی کنند مگر اینکه چراغ TPMS روشن شود. رینا می‌گوید اما این یک اشتباه است. حتی قبل از رسیدن به آستانه TPMS، رانندگی با لاستیک کم باد می‌تواند بر عملکرد خودرو شما تأثیر بگذارد. حتی چند کیلوگرم کاهش وزن، می‌تواند بر مصرف سوخت شما و همچنین نحوه عملکرد و ترمز خودرو تأثیر بگذارد.

باک بنزین را تا ته خالی می‌کنید

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن GettyImages-1142884870-150x150-1.jpg است

قبل از هرچیز بدانید خالی ماندن باک بنزین یا سوخت حداقلی، چقدر به سیستم سوخت خودرو آسیب می‌رساند. وقتی کمتر از یک‌چهارم باک را پر می‌کنید، این پمپ‌ها بیرون از سوخت می‌مانند و به دلیل گرمای زیاد، عمرشان کوتاه‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید آنها را تعویض کنید.

هنگامی که گاز بسیار کم می‌شود، پمپ سوخت می‌تواند در معرض دید قرار گرفته، شناور و شروع به گرم شدن بیش از حد کند. وقتی مخزن پر می‌کنید، دوباره خنک می‌شود، اما با گذشت زمان، آن چرخه خنک‌کننده و گرمایش می‌تواند باعث آسیب شود.

در بسیاری از خودروها، پمپ‌های سوخت برای خنک ماندن باید در بنزین شناور باشند. سعی کنید وقتی باک به یک چهارم یا یک هشتم رسید، مخزن را دوباره پر کنید تا عمر پمپ بنزین افزایش یابد.

این‌کارها را نکنید تا اتومبیل‌تان سالم بماند

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن how-to-replace-wiper-blades-post-150x150-1.jpg است

غفلت از برف پاک‌کن‌های شیشه جلو

عدم تغییر در تیغه‌های برف پاک کن می‌تواند عملکرد را کاهش داده و حتی باعث خراشیدگی شیشه‌های جلو شود، که در شرایط نامساعد جوی می‌تواند خطرات ایمنی جدی را به دلیل اختلال دید ایجاد کند.

کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند تیغه‌های برف پاک کن خود را یک بار در سال عوض کنید. درست قبل از زمستان، وقتی می‌خواهید تیغه‌ها شیشه جلو را به خوبی تمیز کنند.

اگر ماشین شما معمولاً بیرون و در فضای باز است یا در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، تغییر و تعویض آنها را زودتر در نظر بگیرید.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن GettyImages-876013898-150x150-1.jpg است

جابجایی ناگهانی از دنده عقب به رانندگی

آیا تا به حال به نحوه انحراف خودرو هنگام حرکت از دنده عقب به سمت رانندگی بدون توقف کامل توجه کرده‌اید؟ این تغییر ناگهانی، فشار غیر ضروری را روی گیربکس و اجزای موتور شما وارد می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد لرزش ناخوشایند شود.

اگر عادت ندارید قبل از تعویض دنده کاملاً متوقف شوید، آن را امتحان کنید – گیربکس حتما از شما تشکر می‌کند!

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است