قطعات خودرو

جلالي نائب رئيس هيات‌مديره انجمن قطعه‌سازان: بيش از 200 ميليون دلار قطعه و مواد اوليه در گمرك معطل مانده است

نائب رئيس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به سخنان وزير صمت در خصوص برنامه سال 1402 در خودروسازي گفت: از نظر من اين برنامه شدني است اما اين اهداف نيازمند بهبود كسب و كار است و بايد به اين موضوع توجه شود كه ما همه در يك بحران هستيم و بيش از 150 هزار دستگاه خودرو در كف پاركينگ خودروسازان است و قيمت خودرو روز به روز در حال افزايش است و صنعت خودرو نتوانسته نياز بازار را بر طرف كند.

وي افزود: ما به عنوان قطعه‌سازان در صنعت خودروسازي با توجه به برنامه تبيين شده براي افزايش تيراژ توليد خودرو، توسعه محصول و اصلاح ساختار خودروسازي با وزير صنعت موافقيم و حتما كمك خواهيم كرد كه به اهداف تعيين شده برسيم.

وي ادامه داد: اين كار يك عملكرد تيمي را مي‌طلبد كه همه بايد دست به دست هم دهند تا به اين هدف برسيم.

جلالي با اشاره به شرايط فضاي كسب‌و‌كار قطعه‌سازان گفت: با توجه به شرايط كرونا و معطل ماندن بخشي از نيروي كار اين پرسنل در شرايط كرونا عملا در خانه بودند. علاوه بر اين، ما با برخي از سازمان‌ها نيز درگير بوده‌ و آنها همكاري لازم را با ما نداشته‌اند، به طور مثال ما بيش از 200 ميليون دلار در گمرك، مواد اوليه و قطعه داريم كه هنوز ترخيص نشده است، با توجه به اين كه هزينه اين اجناس پرداخت شده و اسناد آن نزد ما است، يعني سرمايه‌ي ما راكد مانده است. اين اجناس در ايران است و بخاطر آن 150 هزار دستگاه در كف پاركينگ ها متوقف است، از نظر ما اين كار سختي نيست كه اين اجناس ترخيص شود.

وي با اشاره به معوقات خودروسازان و نقدينگي در صنعت قطعه‌سازي گفت: ما زماني به معوقات خود دست پيدا مي‌كنيم كه با توجه به شرايط تورمي و ارز اين مبالغ 60 تا 70 درصد ارزش خود را داشته و عملا صنعت قطعه‌سازي را با مشكل مواجه كرده است. آيا مي‌شود با اين شرايط تيراژ توليد را بالا برد؟

وي با اشاره به شرايط تحريم گفت: كيفيت قطعات خودرو توليد شده در ايران نسبت به قطعات وارداتي كيفيت قابل قبولي داشته و حداقل در اين شرايط با توجه به تحريم و مشكلات اقتصادي و تامين مواد اوليه، قطعه‌سازان بسياري تلاش خود را انجام داده تا كيفيت قطعات را در سطح مطلوبي حفظ كنند.

نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تا ۱۹ آبان‌ماه در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد بود. این نمایشگاه در ۱۰ سالن و نزدیک به ۲۵ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برپا شده است. بازدید از آن نیز برای صنعتگران و علاقه‌مندان آزاد است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *