قطعات خودرو

هیبریدی چینی یا ملی، برنامه کدام است؟ | شوآف خطیبی برای هایما ۶P

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛گروه صنعتی ایران خودرو طی یک دهه گذشته سه محصول هیبریدی و الکتریکی که شامل تارا، دنا و رانا بود را معرفی کرد. اما هیچ یک از این خودروها به تولید انبوه نرسیدند، با این حال به تازگی خبری در خصوص حضور هایما ۶P به گوش می رسد. خودرویی که از برند نه چندان موفق هایما اکنون با محصول هیبریدی قرار است راهی بازار شود.
تغییر مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو توقع توسعه محصولات هیبریدی و الکتریکی را برای تنوع محصولات را ایجاد کرد. اما ظاهرا مهدی خطیبی تاکنون فقط توجه به تغییر ساختار و اندکی تکمیل خودروهای ناقص دارد. با این حال باید دید که هایما ۶P چه زمانی به بازار عرضه و آیا مشتریان به خرید محصول و برند درجه چند چینی اعتماد خواهند داشت؟ در ادامه به بررسی فنی این محصول خواهیم پرداخت.

طراحی هایما ۶P

هایما ۶P برپایه پلت فرم نسل دوم هایما اس۵ طراحی و تولید شده است، از نظر طراحی چراغ های جلو خودرو مشابه محصولات کره ای شده و باریکی آن تداعی گر ظاهر اسپرت است، سپر مرتفع و کاپوت خودرو نیز دستخوش تغییر قرار گرفته است. برخلاف عرف رایج در خودروسازی که در صورت هیبرید شدن محصول لوگو خودرو آبی می شود، در هایما ۶P جلوپنجره خودرو به رنگ آبی در آمده است. نمای جانبی خودرو چندان تفاوتی با هایما اس۵ نداشته و در قسمت عقب شاهد چراغ های کوچک کشیده هستیم. هرچند که این محصول کراس اوور کلاس متوسط محسوب می شود، اما نباید انتطار چندانی از نظر طراحی در خصوص هایما ۶P داشت.

هیبریدی چینی یا ملی، برنامه کدام است؟ | شوآف خطیبی برای هایما ۶P

نمای داخلی خودرو نیز به سبک چینی تغییر یافته است، هایما سعی کرده که از طراحی و آپشن های مورد پسند چینی در این محصول استفاده کند. نخستین مساله ای که توجه را جلب می کند، داشبود مدرن شده این خودرو است. در این خودرو از نمایشگر به همراه کنترل های الکتریکی و موس وسط و دسته دنده دایره ای شکل دنده اتوماتیک که شباهت فراوانی به رانا اتوماتیک دارد، شده است. فرمان این خودرو دارای بیشترین قسمت های الکترونیکی است، روی فرمان این خودرو قطعات الکترونیکی برای کنترل سیستم صوتی و رفاهی نصب شده است. دریچه های هوا نصب شده روی این خودرو مشابه محصولات ایتالیایی طراحی شده است.

هایما ۶P دارای یک پیشرانه ۱.۲ لیتری مجهز به توربوشارژر دارد، این پیشرانه می تواند ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور برای به حرکت در آوردن خودرو تولید کند

قوای محرکه ضعیف

در هایما ۶P دارای یک پیشرانه ۱.۲ لیتری مجهز به توربوشارژر دارد، این پیشرانه می تواند ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور برای به حرکت در آوردن خودرو تولید کند. البته این موضوع به لطف قوای هیبریدی به توان ۲۵۰ اسب بخار خواهد رسید. این خودرو مجهز به یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه است که قوای تولید شده را به سر چرخ های جلو منتقل می کند. هایما ۶P تا سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت روی حالت تمام برقی حرکت خواهد کرد، در سرعت های بیشتر از این مقدار قوای محرکه بنزینی به کمک خواهد آمد. هایما مدعی است که این خودرو در حالت هیبریدی ۱.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد. صفر تا صد خودرو نیز ۷ ثانیه است، البته کارشناسان معتقد هستند مصرف سوخت این خودرو آزمایشگاهی محاسبه شده و در حالت واقعی بیشتر از حالت مذکور است.

هیبریدی چینی یا ملی، برنامه کدام است؟ | شوآف خطیبی برای هایما ۶P

باید اشاره کرد که در کشور خدمات پس از فروش، تامین قطعه و تعمیرکار مناسب برای محصولات هیبریدی به ویژه خودروهای چینی وجود ندارد

نقاط ضعف هایما ۶P

ابتدا باید اشاره کرد که در کشور خدمات پس از فروش، تامین قطعه و تعمیرکار مناسب برای محصولات هیبریدی به ویژه خودروهای چینی وجود ندارد. بنابراین عرضه این محصول می تواند برای گروه صنعتی ایران خودرو چالش های فراوانی را ایجاد کند. از آن سو شاهد هستیم که تامین باتری و قطعات الکتریکی برای محصولات هیبریدی بسیار گران و سخت تر نسبت به سایر خودروها است.

در کشور ظرفیت بازیافت باتری این خودروها وجود ندارد، هرچند که هزینه نگهداری محصولات هیبرید بسیار بالاتر از سایر خودروهای است. تاکنون اطلاعات دقیقی در خصوص عمرمفید باتری این محصول منتشر نشده است، اما گروه صنعتی ایران خودرو بدون در نظر گرفتن سایر محصولات خود که در حد نمونه اولیه و آماده تولید طراحی و تولید شدند، قصد عرضه هایما ۶P بزودی خواهد داشت.

باتوجه به اینکه تمام خودروسازان در دنیا تا سال ۲۰۳۰ محصولات خود را فقط الکتریکی و هیبریدی خواهند کرد، گروه صنعتی ایران خودرو ظاهرا برنامه ای برای این موضوع ندارد

خطیبی برای برقی سازی چه کند؟

باتوجه به اینکه تمام خودروسازان در دنیا تا سال ۲۰۳۰ محصولات خود را فقط الکتریکی و هیبریدی خواهند کرد، گروه صنعتی ایران خودرو ظاهرا برنامه ای برای این موضوع ندارد. زیرا دو محصول الکتریکی و هیبریدی که در این خودروسازی تولید شده است، تولید انبوه و رنگ بازار را نخواهند دید. ظاهرا خطیبی نیز مانند سایر مدیران اسبق گروه صنعتی ایران خودرو برنامه مدونی برای تولید محصولات هیبریدی و الکتریکی ندارند. این خودروساز در راستای ارتقا محصولات الکتریکی و هیبریدی حتی در توسعه باتری ها و ایستگاه های شارژ نیز اقدام مثبتی انجام نداده است.

هیبریدی چینی یا ملی، برنامه کدام است؟ | شوآف خطیبی برای هایما ۶P

مونتاژ هایما ۶P در زمان مدیریت خطیبی به ایران خودرو شاید بتواند نگرشی در خودروهای هیبریدی ایجاد کند، اما باید دید که مشتریان در بازار نسبت به خرید این خودرو هیبریدی اعتماد خواهند داشت؟ سوالی که شاید در قیمت گذاری مناسب یافت شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *