جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

پیشرانه های جدید سایپا

مدیر تحقیق و توسعه مگاموتور، آقای خشایار مشهدی، در گفت‌وگویی با قطعات خودرو وضعیت پیشرانه‌های جدید سایپا را شرح داد.

موتور M16 که دانش فنی آن پیش از تحریم از شرکت پژو سیتروئن خریداری شد، این پیشرانه قرار است روی خودروی شاهین پلاس نصب و از سال آینده در بازار عرضه شود. شاهین دارای امکانات و ویژگی‌هایی است که مشتری خاص خود را دارد. P90 نیز مانند شاهین از سال آینده با پیشرانه جدید عرضه می‌شود. دیگر پیشرانه مگاموتور JSI15 است که یک پیشرانه اقتصادی با کلاس شهری است و نسبت به سایر پیشرانه‌های هم‌تراز، با هوای ایران سازگاری بیشتری دارد. این پیشرانه در خودروهای سهند و اطلس عرضه می‌شود.

M16: پیشرانه‌های جدید در راه بازار

مشهدی درباره ویژگی‌های این پیشرانه افزود: «پیشرانه M16 یک پیشرانه 1600 سی‌سی است که دارای 16 سوپاپ و سیستم تنظیم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) است. دانش فنی این پیشرانه قبل از تحریم‌ها از شرکت پژو سیتروئن خریداری شد و در حال حاضر قالب‌های تولید آن در شرکت سایپا مستقر است. مگاموتور داخل‌سازی این پیشرانه را تا مرحله 80 درصد پیش برده است. کالیبراسیون آن در حال انجام است، برخی از تست‌های دوام نیز انجام شده و تایید شده است. به جز قطعات الکتریکی، تمامی قطعات این پیشرانه داخل‌سازی شده است.»

پیشرانه M16 یک پیشرانه 1.6 لیتری است که توان تولیدی حداکثر 115 اسب بخار و 150 نیوتن متر گشتاور را داراست.

شاهین پلاس و P90 میزبان M16

خشایار مشهدی افزود: «بنابراین این پیشرانه برای خودرو شاهین پلاس با موتور هیدرومکسی و جعبه دنده 6 سرعته از سال آینده به بازار عرضه می‌شود. شاهین از بدنه مناسب، دینامیک رانندگی خوب، امکانات رفاهی و ایمنی بالایی برخوردار است. در مجموع نسبت به پلتفرم‌های داخلی، امکانات و قیمت مناسب‌تری دارد.» وی ادامه داد: «این پیشرانه علاوه بر شاهین پلاس، بر روی P90 نیز نصب خواهد شد. این خودرو نیز دارای گیربکس دستی است و اگر مورد موافقت هیئت مدیره قرار گیرد، گیربکس خودکار نصب خواهد شد.»

آیا این پیشرانه توانایی تأمین نیاز مخاطب را دارد؟

مشهدی یکی از مدیران مگاموتور خاطرنشان کرد: «هر خودروسازی باید برای مشتری امکانات متفاوتی در نظر بگیرد. گاهی مشتری به رانندگی اسپرت احتیاج دارد، بنابراین به سمت پیشرانه‌های توربوشارژ می‌رود. گاهی به دنبال خودرویی با کاربرد روزانه است که پیشرانه آن آزاردهنده نباشد و بتواند به اندازه 200 تا 250 هزار کیلومتر رفت و آمد داشته باشد. خودروساز علاوه بر خودرو باید پاورترین (پیشرانه) مناسب با نیاز مشتری را نیز عرضه کند. خودروی شاهین با توجه به امکانات و ویژگی‌هایش، مشتریان خاص خود را دارد و اگر یک پیشرانه مناسب با نیازهای مشتری، مثل نیاز روزانه، ارائه دهد، قطعا مقبولیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد.»

موتور JSI15

مدیر تحقیق و توسعه مگاموتور درباره پیشرانه JSI15 گفت: «این پیشرانه بر پایه موتور تیبا است با این تفاوت که یک تیم کره‌ای در باز طراحی آن کمک کرده است. در این باز طراحی، برخی از قطعات تغییر کرده، سیستم VVT اضافه شده، سیستم منیفولد تغییر کرده، مصرف آن کاهش یافته و نسبت به تیبای عادی از قدرت بیشتری برخوردار است.» وی خاطرنشان کرد که این پیشرانه مناسب تردد شهری بوده زیرا گشتاور را در دور پایین ارائه می‌دهد. بازده عملکرد موتور افزایش پیدا کرده و ضریب کمپرس موتور نیز افزایش یافته است.

سهند و اطلس جایگزین تیبا

خشایار مشهدی افزود: «این موتور اقتصادی با کلاس شهری از سال آینده روی سهند و اطلس نصب و به بازار عرضه می‌شود. با توجه به امکانات پیشرانه و اینکه ایران در فلات قرار دارد، می‌تواند بازدهی خوبی نسبت به پیشرانه‌هایی مثل سوزوکی داشته باشد. تامین پاورترین، با توجه به گسترش هوای ایران، دشوار است، اما امید است این پیشرانه نسبت به سایر پیشرانه‌ها قابلیت بیشتری داشته باشد.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار