جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تاکسی‌های تهران و مشکلات معاینه فنی

تاکسی‌های تهران و مشکلات معاینه فنی

تاکسی‌های تهران به‌دلیل تردد بالا و پیمایش زیاد در یک کلانشهر با مشکل آلایندگی هوا مواجه هستند و طبق قوانین، موظف‌اند هر 6 ماه یک‌بار برای معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه کنند. اما طبق آمارهای موجود، تنها ۱۳ درصد تاکسی‌های فعال در پایتخت در ۸ ماه گذشته به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

آمار مردودی تاکسی‌ها و مشکلات معاینه فنی

مراجعه اولیه تاکسی‌ها به مراکز معاینه فنی تهران رایگان است، ولی بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند به مراکز معاینه در سایر شهرها مراجعه کنند. اگرچه سامانه سیفما امکان اخذ معاینه فنی از هر مرکز در کشور را فراهم کرده است، مسئولان شهرداری تأکید دارند که برای کاهش آلودگی هوا، باید خودروهای هر شهر تنها از مراکز معاینه‌فنی همان شهر گواهی دریافت کنند. به رغم این که امکان معاینه رایگان برای رانندگان تاکسی تهران وجود دارد، این پیشنهاد هنوز مورد استقبال قرار نگرفته است.

نقص فنی و آلودگی بیشتر تاکسی‌ها نسبت به خودروهای سواری

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی تهران اعلام کرد که در هشت ماه گذشته، حدود ۲۱ هزار تاکسی به مراکز معاینه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۲۶ مورد مراجعه اول بوده است. همچنین ۳۴ درصد از خودروها به دلیل نقص فنی، نتوانستند در مراجعه اول معاینه فنی خود را بگذرانند. میزان مردودی در تاکسی‌ها به دلیل پیمایش بیشتر و سن بالا، ۵ درصد بیشتر از خودروهای سواری است.

الزام به مراجعه به مراکز معاینه تهران

طبق قانون، خودروهای عمومی (از جمله تاکسی‌ها) با سن بالای ۱۰ سال باید سالانه چهار مرتبه و خودروهای با سن کمتر باید دو مرتبه برای معاینه فنی مراجعه کنند. در حال حاضر، فقط ۱۳ درصد از این خودروها در هشت ماه گذشته به مراکز معاینه تهران مراجعه کرده‌اند.

چالش‌های قانونی و عدم الزام

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران بیان کرد که طبق قانون، هیچ الزامی برای مراجعه تاکسی‌های پایتخت به مراکز معاینه فنی تهران وجود ندارد و خودروهای با پلاک تهران می‌توانند از هر مرکز معاینه در کشور خدمات دریافت کنند. با این حال، سامانه‌های تشویقی همچون معاینه رایگان برای نوبت اول در تهران وجود دارد، ولی رانندگان تاکسی تمایل دارند معاینه فنی را در خارج از تهران انجام دهند.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی

مالکی همچنین به فرسودگی ناوگان تاکسیرانی تهران اشاره کرد و افزود که تنها راه‌حل اساسی، نوسازی این ناوگان است. در ۷ ماه گذشته، نوسازی تاکسی‌ها نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است و تسهیلات ویژه‌ای به رانندگان برای نوسازی خودروهایشان ارائه شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار