آدام اوپل آگ (Adam Opel AG) در 9 می 1837 در خانواده ویلهلم (Wilhelm) در روسلشیم (Rüsselsheim) آلمان به دنیا آمد. اوپل تا سن 20 سالگی نزد پدرش که قفلساز بود، تحصیل کرد و پس از دریافت کارت مسافرتی به بروکسل در بلژیک سفر کرد، و سپس در اواسط سال 1858 به پاریس رفت و شاگرد یک قفل ساز شد. زمانی که در پاریس بود، به یک نوآوری یعنی چرخخیاطی علاقه نشان داد و در سال 1859، او برای کار به یک کارخانهی ساخت چرخ خیاطی رفت تا تولید آن را از نزدیک ببیند. برادر کوچکتر اوپل، جورج (George)، نیز جذب این فناوری جدید شد و به پاریس آمد. در سال 1862، آدام اوپل به روسلشیم بازگشت.
عموی اوپل به او یک اصطبل گاو استفاده نشده در روسلشیم پیشنهاد داد تا کارگاهی راه اندازی کند که در آن چرخ خیاطی بسازد. در سال 1863، جورج از فرانسه بازگشت تا در تولید کمک کند. در آوریل 1867، اوپل در حال آماده شدن برای ساخت یک کارخانه دو طبقه جدید در نزدیکی ایستگاه راه آهن بود که پدرش درگذشت. اوپل با دختر یک خانوادهی مهمانخانه دار و آبجوساز به نام سوفی شلر (Sophie Scheller) ازدواج کرد. سوفی با خود جهیزیه قابل توجهی آورد و در کارخانه اوپل سرمایه گذاری کرد. سوفی دو تا از خواهرانش را متقاعد کرد که آنها نیز سرمایه گذاری کنند و یک موتور بخار خریداری شد که به توسعه شرکت کمک کرد. در سال 1870 چرخ خیاطی جدیدی به نام “سوفیا” به نام همسر اوپل معرفی شد.
در دهه 1880، با گسترش مداوم کارخانه، تولید چرخ خیاطی رشد کرد و تا سال 1899 بیش از نیم میلیون دستگاه ساخته شد. نقطه عطف یک میلیون دستگاه در سال 1911 به دست آمد، در همان زمان آتش سوزی، بخش بزرگی از کارخانه را نابود کرد. برادران اوپل تصمیم گرفتند تولید چرخ خیاطی را که در این زمان از نظر تجاری بی ارزش تر از زمانی بود که شروع به کار کرده بودند، کنار بگذارند. آنها به دنبال ارتقاء بازار در تلاش های تولیدی خود، تصمیم گرفتند سعی کنند محصولات سودآورتری مانند دوچرخه و خودرو تولید کنند.
آدام و سوفی پنج پسر (کارل (Carl)، ویلهلم (Wilhelm)، هاینریش (Heinrich)، فردریش (Friedrich) و لودویگ (Ludwig)) داشتند. آنها به همراه سوفی که پس از مرگ همسرش سهامدار اصلی شد، شرکتهای اوپل را در مسیر خودروسازی هدایت کردند. زمانی کنجکاوی آدام اوپل دربارهی دوچرخه برانگیخته شد، او که مشتاق شده بود، مجموعهای از قطعات را از انگلستان سفارش داد. پس از جمع آوری دوچرخه، فروش آنها آسان بود و سودی بیشتر از چرخ خیاطی به دست آورد.
در سال 1886، اوپلها یک دوچرخه برای خود ساختند، و سال بعد کارل جوان برای مطالعه صنعت جدید و آوردن نمونه هایی از جدیدترین طرح ها به انگلستان رفت. این امر منجر به تولید جدی انواع دوچرخه و سهچرخه در پایان سال 1887 شد. علاقهمندان به وسایل جدید نقلیه میدانستند که میتوانند برای جدیدترین و بهترین ایدهها در ساخت وسیله نقلیه روی اوپل حساب کنند. همه برادران اوپل، اتومبیلرانانی برجسته و برنده جایزه بودند.
آدام اوپل زنده نماند تا اتومبیلهای ساخته شده توسط شرکتی را که او تأسیس کرده بود ببیند. او در سال 1895 درگذشت. وصیت نامه او سازمان جدیدی را برای شرکت تأسیس کرد، که در آن بیوهاش سوفی منافع اصلی را داشت و دو پسر بزرگش سهام کمتری داشتند.
اولین بحران آنها کاهش ناگهانی رونق دوچرخه بخاطر گسترش بیش از حد سازندگان دوچرخه در سال 1898 بود. اما آنها موفق شدند ادامه دهند و محصولات جدیدی معرفی شدند که بیش از 1500 کارمند را که بیشتر آنها در این صنعت با اوپل بزرگ شده بودند، نگه داشت. کارخانه دوچرخه سازی گسترش یافت و در نهایت در اواسط دهه 1920 به بزرگترین کارخانه تبدیل شد، با ظرفیت 4000 دستگاه در روز و با تجهیزات نوآورانه مانند رنگ آمیزی خودکار و تجهیزات آبکاری در سالن ها که برای تمیزی ایده آل آماده شده بودند.
خانواده اوپل تحت یک سری معاملات بین سالهای 1929 و 1931، کسبوکار خود را به شرکت جنرال موتورز فروخت و به یکی از زیرمجموعههای آن تبدیل شد.