Bayerische Motoren Werke (باواریا موتور ورکز یا BMW) بزرگترین صادرکننده خودرو در اروپا است. خط تولید موتورسیکلت آنها نیز در سطح جهانی رقابت می کند. بی ام و یکی از شناخته شده ترین تولید کنندگان خودرو با کارایی بالا در جهان است و فروش این شرکت در سراسر جهان همچنان در حال افزایش می باشد. این شرکت با داشتن 14 شرکت تابعه در آلمان و زیرمجموعه های خارجی در 20 کشور حضور جهانی گسترده ای دارد. خرید خودروساز بریتانیایی Rover و همچنین توافقی برای تولید موتور با شرکت رولز رویس Rolls-Royce Company باعث توسعه ی آنها شده است. از سال 1975زیرمجموعه های موجود این شرکت در ایالات متحده، BMW of North America بازاریابی و توزیع محصولات بی ام و را در آمریکای شمالی انجام می دهد . در سال 1994، این شرکت یک کارخانه مونتاژ در Spartansburg، کارولینای جنوبی ایجاد کرد. با احتساب زیرمجموعه Rover، فروش از 1 میلیون خودرو در سال 1995 فراتر رفت. در سال 1997، بی ام و تقریباً 1.2 میلیون دستگاه فروخت که 4.5 درصد نسبت به فروش 1.1 میلیون دستگاه در سال 1996 افزایش داشت.
امور مالی شرکت
در سال 1997، فروش بی ام و نسبت به سال 1996 افزایش 15 درصدی یافت و از 52.265 میلیارد مارک آلمان (DM) به 60.137 میلیارد DM رسید. این افزایش از حدود 30.2 میلیارد دلار در سال 1996 به 34.8 میلیارد دلار در اواخر سال 1997 بود. درآمد خالص 52 درصد افزایش یافت و از 820 میلیون DM (475 میلیون دلار) در سال 1996 به 1.2 میلیارد DM (695 میلیون دلار) در سال 1997 رسید. با این حال، درآمدها با سرعت بیشتری نسبت به تولید و فروش دستگاه ها افزایش یافت. این شرکت دلیل این امر را تغییر در تقاضای مصرف کنندگان برای مدل های گران تر و درآمدهای بالاتر ناشی از لیزینگ دانست. همچنین تا حدی به دلیل تغییر ارزش ارزها در برابر آلمان می داند.
بیشترین بخش فروش بی ام و در اروپا، حدود 67 درصد بوده است. آلمان حدود 28 درصد، انگلستان حدود 17 درصد و بقیه اروپا 22 درصد باقی مانده از فروش کلی را به خود اختصاص دادند. آمریکای شمالی حدود 16 درصد از فروش بی ام و را به خود اختصاص داده و بازار ترکیبی شامل منطقه آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین و آفریقا نیز حدود 16 درصد از فروش را به خود اختصاص داده اند. خودروهای بی ام و بیش از نیمی از فروش این شرکت، (حدود 55 درصد )را به خود اختصاص داده اند. محصولات Rover Group حدود 28 درصد از فروش را ایجاد کرده اند، در حالی که BMW Motorcycles حدود 1 درصد از فروش را به خود اختصاص داده است. موتورهای Aero، خدمات مالی، و سایر شرکت های تابعه بی ام و درآمد باقی مانده در سال 1997 را ایجاد کرده اند.
نظرات تحلیلگران
بی ام و همچنان به عنوان یکی از بهترین خودروهای جهان معرفی می شود. بر اساس دومین نظرسنجی سالانه تصویر جهانی خودرو Global Automotive Image Survey که توسط Market Opinion Research در ایروین Irvine در سال 1996 انجام شد، مرسدس بنز به عنوان پرطرفدارترین خودروساز مقام اول را به خود اختصاص داد و پس از آن خودروساز آلمانی بی ام و قرار گرفت. تحقیقات جدید نشان می دهد که خودروهای با کیفیت تری در حال تولید هستند. بر اساس خبرگزاری Mercury News برای اولین بار در طول سه سال Strategic Vision شاخص کیفیت را انجام داده است و امتیاز کامل 1000 می باشد و سری 7 BMW امتیاز 906 را کسب کرده است. تحلیلگران بر این باورند که ترکیب قوی محصولات بی ام و در حال بهبود است و سود در مسیر رشد خوبی قرار دارد.
تاریخ
در سال 1916، شرکت Rapp به عنوان یک کارخانه موتور هواپیما در مونیخ، Munich آلمان تاسیس شد. سال بعد این نام به Bayerische Motoren Werke (BMW) تغییر یافت. در پایان جنگ جهانی اول ، معاهده ورسای Versailles Treaty شرکتهای آلمانی را از تولید موتور هواپیما منع کرد. از آنجایی که شرکت قبلاً موتورهای موتورسیکلت می ساخت، آنها در سال 1923 به تولید موتور سیکلت پرداختند. در سال 1929، شرکت شروع به تولید “Dixi”، اولین خودروی بی ام و کرد. این شرکت رو به رشد خودرو و موتور، وسایل نقلیه و موتورهایی را برای تلاش های جنگی آلمان در جنگ جهانی دوم تولید کرد و در سال 1943 آنها یک موتور هواپیمای جت ساختند. سال بعد به عنوان یکی از اولین موتورهای جت در جهان وارد تولید شد. این شرکت همچنین موشک هایی را برای استفاده در جنگ آزمایش کرد. با این حال، تا سال 1945 و شکست آلمان توسط متفقین، شرکت در حال نابودی بود. کارخانه ها در چهار شهر مختلف آلمان تخریب شده بودند و کارخانه اصلی مونیخ برچیده شد. متفقین به دلیل دخالت این شرکت در ساخت موتورهای هواپیما و موشک، تولیدات را به مدت سه سال ممنوع کردند.
در سال 1951، بی ام و اولین خودروی پس از جنگ خود – 501 – را تولید کرد، اما با شکست مواجه شد. سال بعد، عملیات تولید لیموزین limousine هم متحمل ضررهای زیادی شد و شرکت برای فروش گذاشته شد. با این حال، سهامداران، کارگران و فروشندگان بی ام و با هم متحد شدند تا به این شرکت کمک کنند و با ساختار سرمایه ای جدید، این شرکت زنده ماند و شروع به رشد کرد. در دهه 1960، شهرت بیامو بهعنوان یک خودروساز با قدرت و با کلاس و با عملکرد بالا تثبیت شد.
BMW of North America, Inc. (BMW NA در سال 1975 به عنوان واردکننده خودروهای بی ام و در ایالات متحده تأسیس شد. شرکت تابعه آمریکای شمالی در سال 1980 مسئولیت واردات و توزیع موتورسیکلت های بی ام و را بر عهده گرفت. سال بعد، بی ام و اولین واردکننده خودرو اروپایی شد که یک شرکت تابعه در ژاپن را تأسیس کرد. در سال 1994، گروه روور Rover Group مستقر در بریتانیا به بی ام و پیوست.
خط مشی ها
بی ام و همیشه این خط مشی تجاری را دنبال می کند که برای خودروهای مسابقه ای و خودروهای لوکس سرمایه گذاری کند و برای این منظور از طراحی و مهندسی خوب آلمانی استفاده می کند. بی ام و یکی از بزرگترین سازندگان خودرو در جهان نیست، اما به اندازه کافی برای تولیدات کارآمد و باکیفیت خود بزرگ و برجسته است و جایگاه خود را به عنوان یک برند ممتاز و انحصاری حفظ خواهد کرد. محصولات بی ام و هرگز معطوف به گروه خاصی از مردم نبوده است و این شرکت از طریق صادرات در بسیاری از کشورهای جهان برای افرادی با شرایط اقتصادی ضعیف هم شرایط مناسبی را ایجاد کرده است. در دهه 1960، این شرکت شروع به تولید سدان های کوچک و خانوادگی( با موتورهای طراحی شده خودش) کرد. خودروهای بی ام و در شرایط مختلف امتحانات سختی را پشت سر گذاشته اند و در نهایت پیروز شده اند. در رکود اقتصادی دهه 1990 در ایالات متحده ، فروش همچنان رو به افزایش بود که خود دلیل این ادعا می باشد.
به گفته رئیس هیئت مدیره، Bernd Pischetreider، “با همکاری فروش BMW و Rover با هم، گروه BMW بطور قابل ملاحظه ای بیش از 1.1 میلیون خودرو در سال 1996 خرده فروشی کرده است. همانطور که این ارقام فروش نشان می دهد، بی ام و فقط در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یک خودروی معروف جهانی
شده است. در حالی که حجم فروش کاملا رضایت بخش است، اما هدف اصلی ما نیست و ما به دنبال نتایج فروش کوتاه مدت نیستیم. ما با دقت و هدفمند پیش رفته ایم و تغییراتی ایجاد کرده ایم تا در بلند مدت به اهدافمان برسیم. با توجه به این مطالب متوجه خواهید شد که ما چه میزان پیشرفت کرده ایم. اول اینکه 80 درصد فروش ما اکنون در خارج از آلمان انجام می گیرد و دوم اینکه تنها 50 درصد از نیروی کار ما آلمانی هستند و سوم اینکه ما تنها شرکت خودروسازی اروپایی هستیم که دارای کارخانه عملیاتی ایالات متحده می باشیم. بی ام و باید در زمان مناسب و در مکان مناسب و با محصولات مناسب خود باشد. خانواده بی ام و باید همیشه هویت واضح و متمایز خود را حفظ کنند. یک بی ام و همیشه مانند یک بی ام و عمل و کار می کند. به همین دلیل است که ما به بخش های
خاصی از بازار با محصولات بی ام و خدمات نخواهیم داد، ولی به محصولات دیگر خدمات خواهیم داد. ما فکر می کنیم این یک استراتژی بسیار هوشمندانه است.”
حقایق سریع: درباره BMW
مالکیت: سهام بی ام و را می توان در خارج از بورس (OTC) خریداری کرد. همچنین در بورس های فرانکفورت، دوسلدورف، وین و ژنو Frankfurt, Dusseldorf, Vienna, and Geneva به صورت عمومی معامله می شود.
کارمندان: 117600
شرکت های تابعه اصلی: حداقل 48 درصد از بی ام و متعلق به Quandts است، (یک خانواده آلمانی که دارایی های زیادی در عملیات های مختلف صنعتی دارد.) شرکت تابعه بی ام و ایالات متحده، واقع در آمریکای شمالی است. بی ام و همچنین مالک شرکت خودروسازی Rover مستقر در بریتانیا است. زیرمجموعه های غیرخودرویی شامل Softlab (سیستم های اطلاعاتی) و Kontron Elektronik (رایانه ها) می باشد.
رقبای اصلی: رقبای اصلی این تولید کننده بین المللی خودروها و موتورسیکلت های لوکس، با کارایی بالا، عبارتند از: دایملر بنز; آکورا؛ فورد (جگوار)؛ موتور سیکلت هارلی دیویدسون; هوندا; رولز – رویس؛ و تویوتا
تأثیرات
فروش خودروهای بی ام و در چند دهه اخیر به همراه تقاضا برای مدل های با قیمت بالاتر همچنان رو به افزایش بوده است. در سال 1996، افزایش 9 درصدی در فروش نسبت به سال 1995 (برای محصولات با نام تجاری BMW) مشاهده شده است. فروش در ایالات متحده همچنان در حال افزایش است. با این حال، فروش موتور سیکلت به دلیل کاهش قدرت خرید جوانان اروپایی که بزرگترین بخش از بازار موتورسیکلت بی ام و را تشکیل می دهند، کاهش یافته است. بیکاری در این گروه، همراه با افزایش رقابت از سوی سازندگان موتورسیکلت ژاپنی، بر این کاهش فروش تأثیر گذاشته است. تصاحب روور Rover توسط بی ام و در سال 1994 امیدوارکننده بود، حتی اگر این شرکت تابعه در سالهای 1995 و 1996 سود چندانی نشان نداد. از آنجایی که بی ام و شرکتهای خودروسازی زیرمجموعه های مختلفی را خریداری میکنند و به بازارهای مختلف خدمات میدهند، بنابراین ارقام فروش کلی آنها باید همچنان افزایش یابد. این شرکت چندین مدل محصول جدید مانند استیشن واگن سری 5 را معرفی کرد تا خانواده های در حال رشد را جذب کند.
روندهای فعلی
از سه ماهه اول سال 1998، فروش بی ام و مانند سال های قبل به خوبی به پیشرفت خود ادامه داد. با این حال، انتظار می رفت که تحویل خودروهای جدید نسبت به سه ماهه اول سال 1997 کاهش یابد و تحویل در گروه روور تقریباً در همان سطح سال 1997 باقی بماند و تقاضا در سطح بین المللی به طور موقت در طول سال 1998 کاهش یابد. ب ام و همچنین به دلیل مشکلات مالی منطقه، کاهش تقاضا در جنوب شرقی آسیا را پیش بینی می کرد که امیدواریم با فروش در اروپای غربی و آمریکای شمالی جبران شود. در گروه روور تقاضا برای Freelander جدید روور وجود داشت که امیدوار بودیم در سال 1998 حجم کسب و کار را افزایش دهد. سرمایهگذاریهای بی ام و در طول سال 1998 علاوه بر بازسازی طیف مدل، عمدتاً بر روی کارخانههای بیرمنگام و آکسفورد Birmingham and Oxford plants و فروش بینالمللی متمرکز بود.
بیامو قراردادی به ارزش 572 میلیون دلار، مشروط به تایید سهامداران، اعلام کرد که رولزرویس Rolls-Royce را از شرکت مادرش، Vickers PLC خریداری خواهد کرد. این اعلامیه در 30 مارس 1998 اعلام شد. با این حال، در ماه آوریل، نیویورک تایمز گزارش داد که رولزرویس در عوض تصمیم گرفته است پیشنهاد خرید بالاتری از فولکس واگن را در نظر بگیرد. از 9 می 1998، بی ام واعلام کرده بود که هیچ پیشنهاد دیگری اعلام نخواهد کرد، اما قبلاً ادعا کرده بود که اگر Vickers PLC رولزرویس را به هر کسی بجز بی ام و بفروشد، تحویل موتورهای بی ام و را متوقف خواهد کرد. سرانجام، در ژوئیه 1998، بی ام و حق نام و مارک رولز رویس را به دست آورد و در 31 دسامبر 2002 مجوز تولید و توزیع خودروهای رولز رویس را به رولز رویس اعطا کرد.
تاریخهای کلیدی BMW
1916:
شرکت رپ Rapp Company یک کارخانه موتور هواپیما، در مونیخ آلمان تاسیس شده است
1917:
رپ تبدیل به Bayerische Motoren Werke (BMW) شد
1923:
اولین موتور سیکلت بی ام و معرفی شد
1928:
BMW یک کارخانه خودروسازی و حق ساخت خودروی کوچکی به نام دیکسی Dixi را خریداری می کند
1932:
3/20 اولین خودرویی است که در کارخانه مونیخ ساخته شده است
1934:
ساخت موتور هواپیما به یک واحد تجاری مستقل تبدیل می شود
1943:
اولین موتور جت جهان با موفقیت پرواز کرد
1945:
پس از جنگ جهانی دوم ، متفقین به دلیل مشارکت در جنگ، تولیدات بی ام و را قدغن کردند.
1951:
ب ام و اولین خودروی پس از جنگ خود را معرفی کرد
1959:
سهامداران، فروشندگان و کارگران با هم متحد می شوند تا شرکت را زنده نگه دارند و از فروش آن جلوگیری کنند.
1965:
این شرکت ساخت موتورهای هواپیما را تا 25 سال آینده متوقف می کند
1970:
دومین کارخانه خودروسازی بی ام و ساخته شد
1979:
اولین موتور الکترونیکی دیجیتال در جهان توسط بی ام و ساخته شده است
1984:
بی ام و اولین خودروهای اروپایی را با مبدل های کاتالیزوری تولید می کند
1993:
خودروی 5 میلیونی از خط تولید بی ام و خارج شد
1994:
کارخانه خودروسازی ایالات متحده راه اندازی می شود. گروه روور مستقر در بریتانیا به بی ام و می پیوندد
1995:
رودستر Z3 اولین خودروی بی ام و است که در آلمان تولید نشده است
1998:
ب ام و حق نام و مارک رولزرویس را به دست می آورد
بی ام و و جیمز باند