سود فورد در فصل مالی ۲۰۲۴ و چالشهای پیش رو
با اینکه فورد در فصل مالی ۲۰۲۴ سود خوبی کسب کرده، اما در برابر چالشهای فزایندهای در رقابت با خودروهای برقی و استراتژیهای بازار بینالمللی قرار دارد.
موفقیت فورد در بازار آمریکا
شرکت فورد با آغاز سال جدید میلادی، اعلام کرد که پیکاپ F-۱۵۰ همچنان پر فروشترین خودرو در آمریکاست. در مجموع، فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش یافت که این افزایش عمدتاً به فروش ۷ درصدی وانتها بازمیگردد.
در عین حال، فروش شاسیبلندها نیز با افزایش یک درصدی مواجه شد. بهویژه، تقاضا برای شاسیبلندهای برند لینکلن ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. اما در مقایسه با فراخوانهای سالهای گذشته، فورد اکنون دیگر پادشاه فراخوانها نیست و این عنوان به استلانتیس تعلق یافته است که در سال گذشته ۷۱ فراخوان اعلام کرد، در حالی که فورد تنها ۶۷ فراخوان داشت. به نظر میرسد که اوضاع برای فورد در ظاهر خوب است.
مشکل در کیفیت
با این حال، فراخوانها نشان میدهند که ۴.۸ میلیون دستگاه از مدلهای فورد و لینکلن تحت تأثیر قرار گرفتهاند که بیانگر برخی مشکلات در تولیدات این شرکت است.
سام ابوالصمد، معاون تحقیقات بازار در تلومتری اینسایتس، معتقد است که این موضوع برای فورد مدتهاست که ادامه دارد و به نظر نمیرسد که علت اصلی آن مشخص باشد. او افزود که فورد نتواسته است تمام موارد را پیش از آغاز تولید بهدرستی بررسی و تأیید کند، و این مسأله در نهایت منجر به هزینههای بیشتر میشود.
تغییرات در استراتژی فورد
در گذشته، فورد بهسرعت به تغییرات بازار واکنش نشان میداد، اما اخیراً در توسعه مدلهای هیبریدی با کندی عمل کرده است. برخلاف برنامههای اولیه، فورد تنها در مدلهای F-۱۵۰، ماوریک و اسکیپ سیستمهای هیبریدی ارائه خواهد داد و به جای گسترش این فناوری به مدلهایی مثل برونکو و رنجر، به سمت تولید خودروهای برقی با باتری حرکت کرده است.
ابوالصمد اشاره کرد که فورد در توسعه برنامههای خود بهدرستی پیش نمیرود و نمیتواند بهطور مؤثر به یک استراتژی پایبند بماند.
ریتم ناپایدار تولید
کاهش تقاضا برای برخی از مدلها باعث شده است که فورد بلافاصله الگوی تولید خود را تغییر دهد. این تغییرات بهویژه در خصوص خودروهای برقی که با کاهش تقاضا مواجه شدهاند، بهوضوح دیده میشود.
سام فیورانی، معاون ارشد در موسسه اتوفورکست، اظهار کرد که تولیدکنندگان پیشبینی کرده بودند که پذیرش خودروهای الکتریکی بهسرعت اتفاق بیفتد، اما در واقع خریداران به این سرعت به سمت این خودروها نرفتند.
حذف مدلها و چالشها در بازاریابی
یکی از مشکلات فورد در حذف مدلها بهسرعت، حتی زمانی که فروش خوبی داشتهاند، مشاهده میشود. بهعنوان مثال، فورد رنجر در سال ۲۰۱۱ از خط تولید حذف شد، در حالی که فروش آن در آن سال به ۷۰,۸۳۲ دستگاه رسید. هرچند این مدل در سال ۲۰۱۹ به بازار بازگشت، اما نتوانست به فروش قبلی خود برسد. فورد سال گذشته تنها ۴۶,۲۰۵ دستگاه رنجر فروخت که کاهش ۳۵ درصدی نسبت به سالهای گذشته را نشان میدهد.
نتیجهگیری
فورد در حالی که در برخی از بخشها رشد قابلتوجهی داشته، با مشکلاتی در کیفیت تولید و استراتژیهای ناپایدار در مواجهه با روندهای بازار روبهرو است. از سوی دیگر، تغییرات سریع در خطوط تولید و حذف مدلها بدون در نظر گرفتن بازاریابی و تقاضای مصرفکننده، میتواند چالشهای بیشتری برای این برند ایجاد کند.