۳۵ دستگاه اتوبوس برقی در تهران از قرارداد چینیها تأمین شدهاند
طبق گفته نایبرئیس شورای شهر تهران، ۳۵ دستگاه اتوبوس برقی که در حال حاضر در تهران بهکار گرفته شدهاند، از محل قرارداد با چین تأمین شده و قرار است تعداد اتوبوسهای الکتریکی پایتخت تا پایان امسال به ۵۰۰ دستگاه برسد.
رونمایی از نخستین بسته حملونقل پاک
در ابتدای اسفندماه، مراسم رونمایی از نخستین بسته حملونقل پاک با حضور مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد. در این مراسم، ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۷۵۲ تاکسی برقی و ۱۵۰ خودرو برقی پلیس راهور تهران بزرگ رونمایی شدند.
در یک سال گذشته، برنامههای مختلفی برای برقیسازی ناوگان حملونقل کشور، بهویژه اتوبوسرانی، مطرح شده بود که با چالشها و تأخیرهایی روبهرو شد. اما در نهایت، هفته جاری نخستین خط اتوبوسهای برقی در تهران بهکار خود آغاز کرد.
تأمین ۳۵ دستگاه اتوبوس از چین
۳۵ دستگاه اتوبوس برقی که هماکنون در تهران بهکار گرفته شدهاند، از قرارداد با چینیها تأمین شدهاند. نایبرئیس شورای شهر تهران اعلام کرده که تا پایان سال جاری، تعداد این اتوبوسهای الکتریکی به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
رقابت تولیدکنندگان داخلی با چینیها
در اسفندماه ۱۴۰۲، شورای شهر تهران مصوبهای تصویب کرد که به شهرداری اجازه میداد تا ۲ میلیارد یورو برای واردات اتوبوسهای برقی از چین هزینه کند. این قرارداد که شامل واردات اتوبوس، تاکسی برقی و واگن مترو بود، با مخالفتهایی از سوی تولیدکنندگان داخلی و طرفداران استفاده از تولیدات داخلی مواجه شد. با این حال، شهرداری تهران نخستین محموله اتوبوسهای چینی را در مهرماه ۱۴۰۲ دریافت و وارد برخی خطوط اتوبوسرانی کرد.
اعتراضها ادامه داشت تا اینکه شهرداری مجبور شد با خودروسازان داخلی نیز قراردادهایی برای تأمین بخشی از نیاز تهران به اتوبوسهای جدید امضا کند. این مسئله باعث رقابت شدید بین تولیدکنندگان داخلی و چینیها شد.
۲۵۰۰ اتوبوس در بسته توافقی با چین
در مراسم رونمایی از نخستین بسته حملونقل پاک، نایبرئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که در این برنامه ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی بهعلاوه حدود ۲هزار تاکسی برقی رونمایی شده و تا پایان سال، تعداد اتوبوسهای برقی به ۵۰۰ دستگاه و تعداد تاکسیهای برقی به ۶ هزار دستگاه خواهد رسید. همچنین، مهدی سروری از تکمیل بسته توافقی با چینیها خبر داد که شامل ۲۵۰۰ اتوبوس و ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی است.
هدف برقیسازی برای حل مشکلات ترافیک و آلودگی هوا
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این مراسم بیان کرد که هدف از برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، حل مشکلات ترافیک و آلودگی هوا است. وی افزود: «تا پایان سال آینده، عملیات انتقال توسعه برقیسازی آغاز خواهد شد و خط تولید اتوبوسهای برقی در جنوب کشور راهاندازی میشود.»
آغاز بهکار نخستین خط اتوبوس برقی تهران
پس از فراز و نشیبهای مختلف، بالاخره نخستین خط اتوبوسهای برقی تهران از هفته جاری بهکار افتاد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اهمیت استفاده از فناوریهای نوین در حملونقل عمومی، اعلام کرد که اکنون ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی هایگر (Higer) در تهران فعال هستند. همچنین، ۲۵ دستگاه اتوبوس جدید از شرکت خودرو سرویس شهر نیز در این خط فعالیت دارند.
وی افزود: «این خط بهطور کامل از اتوبوسهای برقی بهرهبرداری میکند و در حال حاضر ۳۵ دستگاه اتوبوس برقی فعال هستند که از قرارداد با چین تأمین شدهاند.»
ویژگیهای فنی اتوبوسهای برقی
این اتوبوسها با موتورهایی با توان ۱۹۵.۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۱۴۰۰.۳۵۰۰ نیوتونمتر طراحی شدهاند که از سیستم خنککننده مایع بهره میبرند. سرعت این اتوبوسها به ۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر در ساعت آن تنها ۱۰ ثانیه است.
برنامهریزی برای برقیسازی بیشتر خطوط
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین از برنامهریزی برای برقیسازی ۱۵ خط دیگر تا خردادماه سال آینده خبر داد. وی افزود که با وارد شدن ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی از قرارداد چین، بهتدریج امکان برقی شدن تمام خطوط اتوبوسرانی تهران فراهم خواهد شد.