جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

بررسی بحران آتش‌سوزی خودروها و ضرورت ارتقای ایمنی

بررسی بحران آتش‌سوزی خودروها و ضرورت ارتقای ایمنی

خودروها به عنوان وسایل نقلیه پیچیده و متشکل از اجزای مکانیکی و الکتریکی، با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آتش‌سوزی است. این آتش‌سوزی‌ها می‌توانند ناشی از ترکیب مشکلات مختلف مانند خطای انسانی، مشکلات مکانیکی و منابع شیمیایی باشند. در همین راستا، چند روز قبل، مدیران سازمان آتش‌نشانی تهران و دیگر نهادهای مسئول برای یافتن راهکارهایی جهت کاهش حوادث آتش‌سوزی خودروها گرد هم آمدند.

خاموش‌کننده‌های خودروهای وارداتی در معرض حذف

چند روز پیش، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا از هوشیاری و سرعت عمل ماموران پلیس در خاموش کردن آتش‌سوزی یک خودرو خبر داد. سرهنگ حسین‌ولی تویسرکانی در این رابطه گفت: سوم اسفند، یک دستگاه پژو۴۰۵ در جلفا به دلیل اختلال در سیم‌کشی دچار آتش‌سوزی شد، که با سرعت عمل ماموران پلیس راهور و استفاده از کپسول اطفا حریق، پیش از رسیدن آتش‌نشانی خاموش شد.

وی همچنین از تلاش‌های این ماموران قدردانی کرد و این اقدام را نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری پلیس در تأمین امنیت و رفاه شهروندان دانست. در همین راستا، آمارهای سازمان آتش‌نشانی تهران نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه گذشته ۱۱۴۰ مورد آتش‌سوزی خودرو در پایتخت رخ داده است و این آمار به‌ویژه در خودروهای تولید داخل بسیار بالاست.

مسئله‌ای که نیاز به توجه بیشتر دارد

در پی این حوادث، نخستین همایش بررسی راهکارهای کاهش آتش‌سوزی خودروها با حضور نمایندگان نهادهای مختلف و خودروسازان داخلی برگزار شد. در این همایش، صاحب‌نظران مختلف دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در زمینه ارتقای ایمنی خودروها مطرح کردند.

قدرت‌اله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران، در این باره گفت: “ارتقای ایمنی خودروها و حفظ جان شهروندان باید دغدغه اصلی ما باشد. در تهران در ۹ ماه اخیر، هزار نفر بر اثر حریق خودرو جان خود را از دست داده‌اند. در حالی‌که یک خاموش‌کننده داخل خودرو می‌تواند جان ۴ نفر را نجات دهد. چرا خاموش‌کننده‌ها از خودروها حذف شده است؟ خودروهای وارداتی که خاموش‌کننده دارند، اما این خاموش‌کننده‌ها هنگام واردات از خودروها برداشته می‌شوند و جداگانه فروخته می‌شوند. این یک کار نادرست است.”

وی تأکید کرد که خودروسازان باید به مسئله ایمنی خودروها توجه بیشتری داشته باشند و افزود: “اگر حادثه‌ای در جاده‌ها رخ دهد، تا رسیدن آتش‌نشانی چه کسی باید حریق را اطفا کند؟ هیچ‌کدام از خودروسازان تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی ندارند.”

ضرورت همکاری همه ارگان‌ها برای کاهش حوادث

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، نیز در این همایش گفت: “سالانه ۲۰ هزار حریق خودرو در کشور رخ می‌دهد و این آمار بسیار مهم است. سیاست ما در شورا در حوزه ایمنی، کاهش ریسک و پیشگیری است. در دو سال گذشته، آمار حریق در تهران به‌طور میانگین سالانه یک درصد افزایش داشته است، اما در سال ۱۴۰۳، به دنبال تغییر رویکرد سازمان آتش‌نشانی، موفق شدیم آمار حوادث را ۶ درصد کاهش دهیم.”

ولی‌اله مهبودی، معاون دادستان تهران، نیز بر لزوم همکاری و همیاری تمامی دستگاه‌ها برای کاهش حوادث آتش‌سوزی خودروها تأکید کرد و گفت: “کاهش حوادث آتش‌سوزی خودروها نه تنها یک خواسته عمومی است، بلکه یک مسئولیت مدنی است. دستگاه‌های اجرایی و صنعت خودروسازی باید با همکاری یکدیگر شرایط بهتری را فراهم کنند.”

نبود متولی خاص برای رسیدگی به حریق‌های جاده‌ای

سردار محمدباقر سلیمی، جانشین رئیس پلیس راهور کشور، در این نشست اظهار داشت: “در دهه ۹۰ با واقعی‌سازی قیمت سوخت و واردات خودروی ایمن، آمار تصادفات کاهش یافت، اما مجدداً وارد فاز افزایش شده‌ایم. در ۱۱ ماه گذشته، ۱۸۱ تصادف منجر به حریق در کشور رخ داده که ۳۲۰ وسیله نقلیه درگیر آتش شدند و ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند. متأسفانه در سوانح جاده‌ای که منجر به حریق می‌شوند، هیچ متولی خاصی وجود ندارد و این وظیفه به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شده است، اما این نهادها فاقد تجهیزات کافی هستند.”

کامران عبدولی، معاون پیشگیری و عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران، نیز با اشاره به خطرات موجود در خودروها گفت: “خودروها به‌واسطه وجود گرما، مواد سوختنی و اکسیژن، مثلث آتش را دارند و بسیار خطرناک هستند. آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد حریق‌های خودرو در کشور مربوط به خودروهای تولید داخل است. بنابراین تجهیز خودروها به خاموش‌کننده الزامی است و صنعت خودروسازی باید استانداردهای ایمنی را رعایت کند.”

نتیجه‌گیری

با توجه به آمار نگران‌کننده آتش‌سوزی خودروها و تهدیداتی که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، ارتقای ایمنی خودروها و اطمینان از وجود سیستم‌های اطفا حریق، از جمله خاموش‌کننده‌ها، به‌طور جدی در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. این مسئله نیازمند همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی، خودروسازان و نهادهای امدادی است تا ایمنی عمومی و رفاه شهروندان در برابر حوادث بهبود یابد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار