جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

درخشش انیمیشن ایرانی در اسکار

در نهایت، نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار با برگزاری مراسمی باشکوه به پایان رسید و فیلم «آنورا» با کسب ۵ جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی به عنوان برنده بزرگ این دوره شناخته شد. برای مردم ایران اما اسکار نودوهفتم به معنای کسب سومین اسکار کشور در مهم‌ترین رقابت سینمایی جهانی بود. در بامداد دیروز، انیمیشن «در سایه سرو» ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی توانست با کسب رای اعضای آکادمی، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را از آن خود کند. این دستاورد اگرچه غیرمنتظره نبود، اما در گمانه‌زنی‌های پیش از مراسم، نام این انیمیشن ایرانی به عنوان یکی از شانس‌های بخش بهترین انیمیشن کوتاه مطرح بود.

درخشش انیمیشن ایرانی در اسکار

موفقیت «در سایه سرو»، که حاصل شش سال تلاش این دو فیلم‌ساز است، تنها یک پیروزی فردی نیست؛ بلکه نشان‌دهنده پیشرفت صنعت انیمیشن در ایران است. در سال‌های اخیر، با استقبال جهانی از این ژانر، انیمیشن‌های ایرانی موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌اند. داستان «در سایه سرو»، که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده، به پیچیدگی‌های روابط عاطفی در یک خانواده آسیب‌دیده از دوران جنگ می‌پردازد. در این انیمیشن، که تنها ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، بیننده شاهد یک روز خاص در زندگی پدر و دختری است که در حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند. پدر، که در دوران جنگ ناخدای یک لنج غیرنظامی بوده، دچار اختلال استرس پس از سانحه می‌شود و داستان در چنین شرایطی پیش می‌رود.

سازندگان «در سایه سرو» پیش از حضور در این مراسم گفته بودند که حتی رسیدن این انیمیشن کوتاه به اسکار خود یک معجزه است. این اثر عاشقانه با شش سال تلاش به نتیجه رسیده است و دیدن ارتباط مخاطبان مختلف از سراسر جهان با آن، برای آنها تجربه‌ای فوق‌العاده است.

در گفت‌وگو با «سلام سینما»، سوهانی و ملایمی در مورد کاندیداتوری‌شان در اسکار اظهار کردند: «با توجه به رزومه قوی رقبا، تا لحظه آخر استرس داشتیم که شاید نام ما در لیست نامزدها نباشد.» ملایمی و سوهانی همچنین توضیح دادند که در مراحل اولیه اعلام نامزدها، نگرانی‌هایی داشتند چرا که بسیاری از پیش‌بینی‌ها اشتباه بودند، اما در نهایت نام «در سایه سرو» به عنوان نامزد اعلام شد. این لحظه را می‌توان بهترین تجربه زندگی‌شان خواند.

اسکار علیه اشغالگران

یکی دیگر از رویدادهای مهم نود و هفتمین دوره اسکار، دریافت جایزه بهترین فیلم مستند توسط فیلم «سرزمین دیگری نیست» بود. این مستند به وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی پرداخته و روایتگر زندگی آنها تحت اشغال ارتش اسرائیل است. کارگردانان این مستند، بازل آدرا از فلسطین و یووال آبراهام از اسرائیل، در سخنانی تاثیرگذار خواستار اقدام جهانی برای توقف بی‌عدالتی و پاکسازی قومی مردم فلسطین شدند.

آدرا در سخنانی پس از دریافت جایزه اسکار اظهار کرد: «سرزمین دیگری نیست» واقعیتی را به نمایش می‌گذارد که فلسطینی‌ها دهه‌ها آن را تحمل کرده‌اند و همچنان به مقاومت در برابر آن ادامه می‌دهند. این مستند پیامی قوی از نیاز به توقف این بی‌عدالتی‌ها دارد.

در این مراسم، گای پیرس، بازیگر استرالیایی، با پوشیدن سنجاق سینه‌ای به شکل کبوتر مینای سفید که عبارت «فلسطین را آزاد کن» روی آن نقش بسته بود، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس به بن‌بست رسیده و خشونت‌ها در منطقه شدت گرفته است.

پیرس پیش‌تر نیز در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ با سنجاق سینه پرچم فلسطین حضور یافته بود و در ایمیلی به سی‌ان‌ان، اقدام نشریه «ونیتی فر» در حذف سنجاق سینه او را محکوم کرد و تاکید کرد که حمایت خود از مردم فلسطین را ادامه خواهد داد.

در این دوره از اسکار، با وجود تلاش‌هایی برای به حاشیه راندن مسئله فلسطین، حضور پررنگ حامیان این ملت در خارج از سالن دالبی و حمایت صریح هنرمندانی مانند گای پیرس نشان داد که صدای مردم فلسطین در این رویداد بزرگ جهانی شنیده شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار