گفتوگو با سید رضا احمدی، مدیر فروش شرکت یدک سازان طوس، در خصوص فعالیتها و وضعیت بازار قطعات ماشینهای راهسازی
در ابتدا بفرمایید که چگونه و از چه سالی فعالیت در این بخش را شروع کردید؟
شرکت یدک سازان طوس از سال 1370 تولید پین و بوشهای ماشینهای راهسازی را در حومه مشهد آغاز کرد. این شرکت متعلق به برادران مرتضوی است. من از سال 1380 با پیشنهاد آقای مرتضوی همکاری با ایشان را شروع کردم. پیش از آن، در بازار قطعات خودرو فعالیت داشتم. آقای مرتضوی و برادرشان در بخش تولید مشغول هستند و من مسئولیت امور بازرگانی و فروش قطعات را در تهران بر عهده دارم. در ابتدا، شرکت پین و بوشهای دستگاه کاترپیلار 950 را تولید میکرد و با عملکرد خوب در تولید، خطوط تولید گسترش یافت و حالا ما قطعات بیلهای مکانیکی 12 50 و بیلهای کوماتسو، لودر و بولدوزر را نیز به صورت تخصصی تولید میکنیم.
چه تعداد قطعه در سبد تولید دارید؟
در حال حاضر، حدود 4000 نوع قطعه تولید میکنیم که شامل قطعات مدلهای قدیمی تا قطعات مدلهای جدید بیلهای مکانیکی 12 50 است و این قطعات به طور تخصصی تولید میشوند.
انتخاب اینکه چه قطعهای را تولید کنید، چه پروسهای دارد؟
انتخاب قطعه برای تولید بر اساس نیاز بازار و بررسیهای تخصصی انجام میشود. به دلیل تحریمها، مدلهای جدید ماشینهای راهسازی به سختی وارد کشور میشوند. به همین دلیل، مدلهای قدیمی همچنان در حال استفاده هستند و بنابراین باید قطعات آنها تولید شود. همچنین، ماشینهای ساخت چین در کشور مورد استفاده قرار میگیرند و قطعات آنها نیز تولید میشود.
مواد اولیه مورد نیاز را از چه طریقی تهیه میکنید؟
مواد اولیه برای تولید پینها را عمدتاً از شرکتهای داخلی، به ویژه شرکت فولاد یزد، تامین میکنیم. اما برای تولید بوشها، مواد اولیه به طور عمده وارداتی هستند.
چند درصد از کار تولیدات شما در همان کارخانه انجام میشود؟
تمامی فرآیند تولید از صفر تا صد در کارخانه انجام میشود.
تولیدات شما ضایعات نیز دارند؟
بله، ضایعات تولیدی داریم، ولی این ضایعات کاملاً قابل بازیافت هستند و دوباره به کارخانه تولید فولاد باز میگردند.
آیا اعلام قبلی زمانهای خاموشی برق تاثیری در جلوگیری از اتلاف مواد روی خط تولید دارد؟
کارگران طبق برنامه کاری منظم کار میکنند و امکان ماندن 24 ساعته در کارخانه وجود ندارد. بسیاری از قطعیهای برق بدون اطلاع قبلی رخ میدهند که میتواند باعث شکستن تیغه تراش شود. ما از اداره برق درخواست کردهایم که قبل از قطعی برق به ما اطلاع دهند تا خودمان آن را قطع کنیم.
به استفاده از پنلهای خورشیدی برای تامین برق مورد نیازتان فکر کردهاید؟
با توجه به وضعیت موجود، به نظر میرسد که در آینده برای حل مشکلات کمبود برق، استفاده از پنلهای خورشیدی یک راهحل ضروری خواهد بود. تعطیلی کارخانهها و کاهش تولید قبل از هر چیزی به کارگران و خانوادههایشان آسیب میزند و بنابراین باید فکری برای رفع این مشکل کرد.
با بالا رفتن مداوم قیمت مواد اولیه، شما هم قیمت قطعات را افزایش میدهید؟
تا زمانی که قیمت فولاد افزایش نیابد، ما قیمتها را افزایش نمیدهیم. امسال قیمت فولاد گران شد، اما ما یک ماه و نیم بعد قیمتها را افزایش دادیم.
مواد اولیه را خرد خرد تهیه میکنید یا مثلا مصرف یک سال را یکجا میخرید؟
نه، ما هر 4 ماه، یعنی سه بار در سال، مواد اولیه خریداری میکنیم. هدف ما این است که قیمتها را ثابت نگه داریم تا مشتریان اعتماد بیشتری به ما داشته باشند.
قیمت کالاها را بر اساس چه سیستمی تعیین میکنید، رقابتی یا بر اساس قیمت تمامشده به اضافه ده درصد سود؟
ما قیمت قطعات را بر اساس قیمت تمامشده به اضافه درصدی سود تعیین میکنیم.
تا حالا شده به دلیل رقابت، قیمت قطعهای را پایین بیاورید؟
هرگز. قیمت کالاهای ما به طور معمول پایینتر از قیمت رقبا است و معمولاً رقبا قیمتهایشان را با ما تنظیم میکنند.
در شهرستانها نمایندگی دارید؟
خیر، مشتریان شهرستان میتوانند به طور مستقیم از ما قطعات مورد نظر خود را خریداری کنند. ما همچنین دفتر فروش در حومه مشهد داریم.
از شروع کارتان تا حالا، آیا حمایتی از شما شده است؟
خیر، هیچ شخص یا ارگانی از ما حمایت نکرده است.
قطعات تولیدی شما از خارج نیز وارد میشوند؟
بله، قطعاتی از چین وارد میشوند، اما کیفیت قطعات ما بسیار بهتر از قطعات چینی است. در گذشته، قطعات ژاپنی وارد میشدند که کیفیت بسیار بالایی داشتند، ولی ما قادر به رقابت با آنها نبودیم.
تولیدات شما صادر هم میشوند؟
در گذشته به عراق صادرات داشتیم، ولی آن را ادامه ندادیم. در هر صورت، هیچ مشکلی برای ما ایجاد نکردند و قیمت هر جنسی را همان موقع به کارت ما واریز میکردند.