دادههای جدید نشان میدهند که قیمت خودروهای نو در ایالات متحده طی ماه آوریل افزایش قابلتوجهی داشته است؛ افزایشی که کارشناسان آن را ناشی از تأثیر مستقیم سیاستهای تعرفهای دولت ترامپ بر بازار خودرو ارزیابی میکنند.
بر اساس گزارشهای منتشرشده، میانگین قیمتی که مصرفکنندگان برای خرید خودروهای صفرکیلومتر پرداخت کردهاند (پس از اعمال تخفیفها و مشوقهای فروش) در مقایسه با ماه مارس، ۲.۵ درصد رشد داشته است. این رقم بیش از دو برابر متوسط افزایش معمول ۱.۱ درصدی در همین بازه زمانی طی سالهای اخیر است. جالب توجه اینکه، تنها مورد مشابه در دهه اخیر به آوریل ۲۰۲۰ بازمیگردد؛ زمانی که پس از پایان تعطیلیهای ناشی از پاندمی کووید-۱۹، قیمت خودروها ۲.۷ درصد جهش کرد.
با اینکه بسیاری از خودروسازان هنوز واکنشی آشکار نسبت به تعرفههای ۲۵ درصدی ایالات متحده بر واردات خودرو از کشورهایی نظیر مکزیک و کانادا نشان ندادهاند، اما برخی برندها مانند فورد، هیوندای و استلانتیس با ارائه طرحهای فروش تشویقی، تلاش کردهاند تا حس اطمینان را در خریداران حفظ کرده و روند فروش را با ثبات نگه دارند.
در همین حال، کارشناسان صنعت خودرو میگویند که در پی گمانهزنیها درخصوص تأثیرات تعرفهای و ترس از افزایش بیشتر قیمتها، تقاضا در بازار مصرف طی ماههای اخیر روندی صعودی به خود گرفته است. به گفته ارین کیتینگ، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی «کاکس اتوموتیو»، حتی در شرایطی که خودروسازان قیمتهای رسمی خود را تغییر ندادهاند، این ذهنیت در میان خریداران که تعرفهها بهزودی اثر خود را بر بازار خواهند گذاشت، منجر به ایجاد نوعی تورم انتظاری شده است که بر قیمت برخی مدلها تأثیرگذار بوده است.
گزارش اختصاصی خبرگزاری رویترز نیز فاش کرده که شرکت فورد، قیمت برخی از خودروهای ساخت مکزیک خود را افزایش داده است. در همین حال، شاخص قیمت عمدهفروشی خودروهای کارکرده «کاکس مانهایم» نیز نشان میدهد که در آوریل، بهای این خودروها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۹ درصد و در مقایسه با مارس ۲.۷ درصد رشد داشته است.
کاهش موجودی خودرو در پارکینگ نمایندگیها نیز میتواند عامل دیگری برای فشار رو به بالای قیمتها در ماههای آینده باشد. «جاناتان اسموک»، اقتصاددان ارشد شرکت کاکس، در یک نشست آنلاین اعلام کرد که در حال حاضر کمتر از ۲.۶ میلیون خودرو در پارکینگهای فروش نمایندگیها موجود است. او هشدار داد که با افزایش تقاضا و کاهش واردات، ممکن است بازار با کمبود بیشتر عرضه مواجه شود که در نهایت موجب رشد مجدد قیمتها خواهد شد.