به گزارش ایسنا، دکتر برومند صلاحی با بیان این که این محصول پس از ثبت برند در مرحله تولید تجاری است، اظهار کرد: با تداوم حمایتهای این مرکز و سایر سازمانهای مربوطه، میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.
دکتر آیدا معزی پور، مدیرعامل این شرکت دانشبنیان و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی در زمینه طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورداستفاده در لنت ترمز خودرو – از فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی – را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم آورد.
دکتر معزی پور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی، متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشتههای مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شدهاند باتکیهبر دانش فنی و همچنین تجارب کسبشده در صنعت، محصول خود را باتوجهبه نیاز بازار و همچنین مطابق با معیارهای زیستمحیطی تولید و عرضه کند.
وی افزود: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد بهکاررفته در آن، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخهای خودرو میشود.
معزی پور تصریح کرد: ترکیب بهکاررفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیتهای گوناگون (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیلشده و مواد بهکاررفته در آن در ۴ گروه اتصالدهنده، پرکننده، اصلاحکننده اصطکاک و الیاف طبقهبندی میشوند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این ترکیب باید بهگونهای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آنکه معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آنچنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آنقدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.
معزی پور تصریح کرد: لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمزگیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.
مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگیهای تریبولوژی لنت ترمز میشود، مس است که به دلیل دارابودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت میشود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده است که مس و همچنین سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیطزیستی میشوند و با محیطزیست سازگار نیستند؛ بنابراین لازم است بر اساس مقررات مربوطه، مصرف آن در لنت ترمز در سال ۲۰۲۰ به زیر ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.
معزی پور ادامه داد: محققین این شرکت پس از سالها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطانزا) شدهاند که کلیه ویژگیهای آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمزگیری ایجاد نمیکند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همچنین قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.