قطعات خودرو

فضای مثبت وین بازار ارز در تهران را آرام کرد

اتاق تهران – با جو مثبت برآمده از نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در روز دوشنبه و تمرکز کارگروه‌های رفع تحریم و تعهدات هسته ‌ای در روزهای سه ‌شنبه و چهارشنبه در هتل کوبورگ وین، خوش‌بینی‌ها به این دور از گفت‌ و گوها در حال نمایان شدن است و بازار ارز به این موضوع نگاه مثبتب داشته است. مذاکره ‌کننده ارشد تهران با ارزیابی مثبت از مذاکرات و تاکید و تمرکز بر رفع تحریم‌های آمریکا گفت که نسبت به آینده خوش‌ بین است. همچنین نماینده روسیه از آمادگی واشنگتن برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام خبر داد و در تویتی نوشت ایران در برخی موضوعات بسیار مهم انعطاف نشان داده است. سخنگوی کاخ سفید هم تاکید کرده که رویکرد این کشور دیپلماسی است و ایالات متحده بر مذاکرات تمرکز زیادی دارد. در این میان رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی خبر داد که بر سر ۷۰ تا ۸۰ درصد متن پیش ‌نویس توافق، اشتراک نظر حاصل شده است. این فضای امیدوار کننده باعث شده است که چند هزار کیلومتر این سوتر در تهران بازارها به جز بورس به تحولات وین روی خوش نشان دهند.

دیروز دور جدید مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها پس از حدود 6 ماه توقف، در هتل کوبورگ وین از سرگرفته شد. این مذاکرات در حالی برگزار شد که هیچ ‌یک از خبرنگاران و تصویربرداران، به استثنای تصویربردار اتحادیه اروپا، اجازه تصویربرداری از آن را نداشتند، به همین دلیل جزئیات کامل و دقیقی از آنچه در جریان مذاکرات بین طرفین رد و بدل شده به بیرون درز نکرده، با این حال مذاکره کننده‌ها بعد از پایان دور نخست مذاکرات در گفت‌وگو‌هایی که با رسانه‌ها داشته‌اند دور اول مذاکرات را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند.  میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، بعد از این نشست در توییتی نوشت: این مذاکرات آغاز کاملا موفقیت‌آمیزی داشته است. علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی نیز مذاکرات را سازنده توصیف کرد و گفت: همه مباحث 6دور قبلی مذاکرات، قابل مذاکره است. همچنین روز گذشته وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت‌‌‌ و گوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: ایران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات وین شده و در تلاش برای دستیابی به یک توافق خوب است. آنتونیو گوترش هم با استقبال از آغاز مذاکرات و حمایت از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن استقبال از آغاز مذاکرات و حمایت کامل خود از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد. وی درخواست ایران در مورد راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌‌‌ها را معقول خواند.

 دیروز و همزمان با شروع مذاکرات هسته ای قیمت دلار حدود 500 تومان کاهش یافت و تا مرز ورود به کانال 28 هزار تومان افت کرد روندی که امروز هم ادامه داشته است و تا ساعت 12:30 دقیقه به حدود 28 هزار و 600 تومان رسید عددی که نسبت به پیش از مذاکرات دو روز گذشته حدود 800 تا 900 تومان کاهش قیمت دلار را نشان می دهد. اما در سوی دیگر ماجرا بورس در دو روز گذشته با افت رو به رو شده است و امروز شاخص کل حدود 17 هزار واحد دیگر ریخت و شاخص کل به عدد یک میلیون و 340 هزار واحد رسید. در این بین در دو روز گذشته توجه معامله‌گران به صنایع برجامی، یعنی صنایعی که از رفع تحریم‌ها اثر زیادی می‌پذیرند، بیشتر شده است. آمارها نشان می‌دهد: در دادوستد‌های روز گذشته حجم معاملات گروه بانکداری به شکل محسوسی افزایش یافت و سهام بانک‌ها با صف خرید مواجه شدند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *