دنیای اقتصاد – به گزارش سایپانیوز، اکثر مردم این روزها به خاطر دیدن قیمت خودروهای نو و دست دوم شوکه شدهاند. تورم قیمت در هنگام خرید خودرو، به یک حقیقت زندگی تبدیل شده اما کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس [برندی که از ادغام فیات کرایسلر با پژو سیتروئن شکل گرفته و ۱۴ برند را زیر چتر خود دارد] حالا زنگ هشدار را به صدا در آورده و میگوید اوضاع از اینکه هست خیلی، خیلی وخیمتر خواهد شد و مسبب آن فشار سیاستمداران برای برقیسازی است. بسته به دیدگاه شما دارد، ممکن است با شنیدن این خبر شوکه شده باشید و ممکن است بگویید اینکه اصلا خبر تازهای نیست. بر اساس گفتههای تاوارس، تولید خودروهای برقی ۵۰ درصد هزینههای بیشتری نسبت به خودروهای متعارف بنزینی ایجاد میکنند و مشتریها در طبقه متوسط اجتماع به سادگی نمیتوانند خود را با این افزایش قیمت خودرو تطبیق دهند. در آن صورت به گفته تاوارس اگر خودروسازان خودروهای برقی را به خاطر افزایش هزینهها گران کنند، بهطور طبیعی تعداد مشتریان آنها کم خواهد شد. یا آنکه مجبورند از حاشیه سود خود صرفنظر کنند و بخشی از این افزایش قیمت را خود خودروسازان تحمل کنند که بهطور طبیعی مجبور به کاهش هزینه و کاهش کیفیت خودرو میشود. هر دو انتخاب، به ضرر مشتری است مخصوصا مشتریان قشر متوسط اجتماع. مضحک این است که همه این اقدامها و سیاستگذاریها تحت عناوین «پاک» یا «سبز» معرفی میشوند. تاوارس در ادامه میگوید این همه فشاری که سرمایهگذاران و سیاستگذاران روی برقیسازی اعمال میکنند موجب هزینههایی میشود که ورای تحمل خودروسازان است و متاسفانه این فشارها را با توهین و به کارگیری الفاظی همچون «فوبیای تکنولوژی»، «ضدیت با پیشرفت»، «ضدیت با علم» و موارد مشابه همراه میکنند. تاوارس از سیاستمداران خواسته است که کمی واقعبینانهتر به موضوع نگاه کنند و برای فراموشی موتورهای درونسوز تا این حد ستیزهجویانه برخورد نکنند. فناوریهای در حال ظهور باید وقت کافی پیدا کنند تا امتحان خود را پس بدهند و نقصهای کیفی آنها برطرف شود. ممکن است که هواداران تسلا به دید تمسخر به این ماجرا نگاه کنند، اما اگر در مورد کاستیهای خودروهای برقی منصفانه برخورد کنند لحن آنها تغییر خواهد کرد. این اظهارنظر مدیرعامل استلانتیس نشان از شجاعت او دارد و به جز مدیرعامل تویوتا، هیچ خودروساز دیگری شجاعت کافی نداشته است که کاستیها و معضلات پیش روی برقی شدن خودروها را مطرح کند. از جمله اخباری که نشان میدهد همه خودروسازان نمیتوانند با یک سرعت خود را با گذار به خودروهای برقی وفق دهند، اخبار شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا است. به عنوان نمونه تویودا گفته که دشمن اصلی کربن است، نه موتورهای درونسوز.
اصلا یکی از دلایل ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن کاهش هزینهها برای گذار از دوران بنزینی به برقی بوده است. سرجیو مارچیونه، مدیرعامل سابق فیات کرایسلر [که در اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد] برای شکل دادن به ادغام، تقریبا به تکتک خودروسازان بزرگ دنیا رو انداخت. حتی وقتی فیات ۵۰۰ را برقی میکرد، به خاطر زیانهای شدیدی که به کمپانی وارد کرده بود، علاقهای به فروش فیات ۵۰۰ برقی نداشت. متاسفانه عمر او قد نداد که ادغام بین فیات کرایسلر و پژو سیتروئن را ببیند. این ادغام میتواند این ۱۴ برند را به مقیاس اقتصادی برساند تا هزینهها سرشکن شوند. اینکه دوران گذار به خودروهای برقی تا کی طول میکشد و تا چه حد موفقیتآمیز خواهد بود خیلی روشن نیست، اما فقط با سیاستگذاری و تصویب قانون، نمیتوان به این هدف رسید و مستلزم بسترسازی و فراهم آمدن زیرساختهای آن است. بدون شک هزینههای این دوران گذار بر دوش مشتریان خودرو سنگینی خواهد کرد.