جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

معرفی تیگو 5

بررسی اجمالی

خودروی تیگو 5 در سال ١٣٩۴ و به عنوان اولین خودرو تحت برند چری، بوسیله مدیران خودرو در کشورمان عرضه گردید. تا پیش از آن محصولات مدیران‌خودرو همگی با برند ام وی ام وارد بازار میشدند. این محصول یک بار در سال 1395 دست‌خوش فیس‌لیفت ظاهری شد و پس از آن یعنی در سال 1397 با اضافه شدن چند آپشن نظیر مانیتور 10 اینچی عمودی و سنسور باران توانست لیست امکانات خود را تکمیل‌تر از قبل نماید. تیگو 5 یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است و طبیعتاً برای سفرهای خارج جاده‌ای ساخته نشده اما بدلیل ارتفاع مناسب، حسی مشابه خودروهای شاسی‌بلند واقعی را به سرنشینان منتقل می‌نماید.

بررسی تیگو 5

چری تیگو 5 بدلیل طراحی قابل قبول داخلی و بیرونی، فضای نسبتاً جادار کابین، امکانات کامل و همچنین سواری نرم و راحتش مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و موفق شده به عنوان یک ماشین خانوادگی، سرویس نسبتاً مطلوبی به مالکین خود ارائه نماید. همچنین با توجه به استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی، هزینه استهلاک و نگهداری پایین‌تری در قیاس با رقبای توربو خود دارد و با ترمزها و ایمنی مناسب تا حد زیادی قابل اعتماد نشان میدهد. البته در این بین نباید از مشکلاتش هم غافل شد. مثلاً مصرف سوخت رسمی 9 لیتر در هر صد کیلومتر (که در عمل بیشتر هم میشود) برای یک خودرو امروزی جالب به نظر نمیرسد؛ همچنین شتاب و کشش نسخه تنفس طبیعی این محصول هم چنگی به دل نمیزند. جدای از اینها از نظر عایق بندی کابین در مقابل صدای موتور، کیفیت متریال داخلی و هندلینگ هم نمیتوان توقع زیادی از نماینده چری داشت. البته تیگو 5 همانند سایر محصولات مدیران خودرو معمولاً با شرایط اقساطی متنوعی به مشتریان فروخته میشود و همین عامل در موفقیتش تاثیر بسیاری داشته، اما با این حال برچسب قیمتی نسبتاً گران در کنار افت قیمت زیاد در بازار دست دوم‌ها از جمله مشکلات خرید تیگو 5 محسوب میشوند.

داخل تیگو 5

با ورود به داخل کابین با فضای نسبتاً جادار و زیبائی روبرو میشویم که بواسطه وجود نمایشگر عمودی 10 اینچی و سایر آپشن‌های پیش رو، مدرن و امروزی به نظر میرسد. غربیلک فرمان طراحی خوبی دارد و نشانگرهای جذاب پشت آمپر در کنار خطوط شکسته داشبورد، مقداری هیجان را هم چاشنی کار نموده‌اند. ارگونومی نیز در سطح مناسبی قرار دارد و از نظر دید به اطراف، دسترسی به ادوات و همچنین فضای پا و سر با مشکل خاصی مواجه نیستیم. صندوق عقب به نسبت ابعاد بدنه محفظه متوسطی دارد اما کارمان را راه می‌ا‌ندازد. تنها مشکل در همان بحث همیشگی کیفیت متریال داخلی خلاصه میشود. البته کیفیت مواد مورد استفاده در اتاق تیگو 5 در قیاس با محصولات رده پایین‎ چینی یک سر و گردن بالاتر است اما هنوز هم حس چندان خوبی به سرنشینان منتقل نمیکند. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که نسخه‌های قبل از سال 97، با تریم داخلی ساده، نمایشگر کوچکتر و آپشن‌های کمتر به بازار عرضه میشدند.

طراحی تیگو 5

نسخه‌ اولیه تیگو 5، که مدت زمان کوتاهی میهمان خط تولید مدیران خودرو بود از ظاهر نسبتاً ساده‌ای بهره میبرد؛ اما یک سال پس از معرفی آن مدل، یعنی در سال 1395 کمپانی وطنی اقدام به عرضه نمونه فیس‌لیفت شده نمود. در نسخه جدید، چراغها، جلوپنجره، صندوق و سپرها مورد بازطراحی و اصلاحات قرار گرفته بودند و حالا ظاهر ماشین یک پله زیباتر از پدرش جلوه میکرد. البته هنوز هم اگر بخواهیم سخت‌گیر باشیم میتوانیم از مواردی مثل عدم تناسب میان عرض و ارتفاع اتومبیل و سادگی برخی قسمت‌ها ایراد بگیریم، بخصوص که با توجه به قیمت نسبتاً گران اتومبیل، رقبای قدری در این رده وجود دارند که کار را برای خودنمایی بیشتر تیگو 5 دشوار ساخته‌اند. اما با تمامی این صحبت‌ها، این بی‌انصافی است که ظاهر تیگو 5 را زشت یا بدقواره توصیف کنیم. بخصوص که گرافیک زیبای چراغهای جلو و هارمونی ستودنی آن با جلوپنجره، جلوه زیبایی به دماغه خودرو بخشیده‌اند. ارتفاع زیاد ماشین هم کمک کرده تا ظاهر تیگو 5 بیشتر از برخی رقبای این رده مشابه کراس‌اوورهای واقعی شود. همچنین استفاده از از اِلمان‌های اسپرت در داخل سپر و ترکیب هوشمندانه آنها با خطوط ساده و منطقی بدنه، در مجموع ترکیب قابل قبولی را پدید آورده‌اند که هرچند بیننده را هیجان‌زده نمیکند اما میتواند راضی کننده باشد.

مشخصات تیگو 5

زیر کاپوت تیگو 5 تنفس طبیعی یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 2 لیتری (حجم دقیق 1971 سی‌سی) قرار گرفته که قادر است حداکثر 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. مقایسه این اعداد با قدرت و گشتاور یک خودرو معمولی در سطح کیا سراتو سایپا (که تازه محصول چندان جدیدی هم نیست) نشان از بازدهی کاملاً متوسط موتور تیگو 5 دارد چراکه نماینده کیا با حجم موتور مشابه به ترتیب 15 اسب بخار قدرت و 12 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید میکند.
ترکیب این قدرت متوسط با یک گیریکس نه چندان چالاک از نوع CVT (با قابلیت شبیه سازی 7 سرعت) و وزن سنگین خودرو (بالاتر از 1.5 تن) به شتاب صفر تا صد رسمی 13 ثانیه (در شرایط بنزین و ارتفاع تهران بیش از 15 ثانیه) منتهی شده که برای این رده قیمتی چندان جالب نیست. بخصوص که شتابگیری با تیگو 5 با نفوذ صدای زیادی به داخل کابین همراه خواهد بود.

موتور تیگو 5

اصلاً اگر به دنبال جذابیت‌های اسپرتی باشید، بهتر است که به کل دور تیگو 5 را خط بکشید، چراکه این محصول به غیر از ترمزهای قدرتمند، دلگرمی دیگری در این زمینه ندارد؛ یعنی حتی در صورت رفع مشکل شتاب، باز هم ضعف هندلینگ و فرمان‌پذیری در پیچ‌های تند سر جای خود باقی خواهد ماند چراکه مرکز ثقل بالا در کنار سیستم تعلیق نرم اتومبیل، منجر به حرکات گهواره‌ای و کم‌فرمانی در سرعت‌های بالاتر شده است.
اما اگر خیلی اهل شتاب‌گیری نیستید و به قصد استفاده‌های خانوادگی به سراغ این محصول آمده‌اید (که قطعاً هم همین‌طور است) میتوانید از سیستم تعلیق نرم تیگو 5 که آرامش مناسبی برای کابین مهیا نموده لذت ببرید.
البته برای علاقه‌مندان به شتاب، نسخه 1.5 لیتری توربوشارژر با 11 اسب بخار قدرت بیشتر و 23 نیوتن‌متر گشتاور بالاتر موجود است که میتواند بدلیل گشتاور بالاتر در دور موتور پایین‌تر و همچنین اصلاحات صورت گرفته در گیربکس، به شتاب رسمی حدود 11.2 ثانیه دست یابد؛ هرچند قیمت گران‌تر و دردسرهای نگهداری از خودروهای توربو به عنوان دو عامل بازدارنده در انتخاب این مدل بجای مدل اتمسفریک عمل خواهند نمود.

مشخصات فنی تیگو 5

نام خودرو                                                  تیگو 5
کشور سازنده                                             کشورچین
سال (طراحی)                                            2014

مشخصات فنی

موتور                                                       4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور                                              1971 سی سی
تنفس موتور                                            تنفس طبیعی
انتقال نیرو                                               دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت                                           139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور                                         182 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه
جعبه دنده                                              CVT با 7 دنده در حالت دستی
شتاب 0 تا 100                                        13 ثانیه
حداکثر سرعت                                         165 کیلومتر در ساعت
وزن                                                       1537 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)                                       4506 طول – 1841 عرض – 1740 ارتفاع
فاصله بین دو محور                                 2610 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر                        – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر                     – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی                             8.9 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک                                              55 لیتر
استاندارد آلایندگی                                  یورو 5
میزان تولید CO2                                   – گرم در هر کیلومتر

امکانات و تجهیزات تیگو 5

مدیران خودرو در طول این سالها تیگو 5 را در چند تیپ آپشنی متفاوت به بازار عرضه کرده است اما حالا نسخه تنفس طبیعی این محصول فقط در فول‌ترین مدل یعنی IE در سبد فروش کمپانی دیده میشود. از جمله امکانات نماینده چری میتوان به مواردی نظیر: کیسه هوا جلو و جانبی برای سرنشینان جلو (جمعاً 4 عدد)، سیستم‌های ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS، سیستم کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، چراغهای رانندگی در روز LED، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، آینه‌های جانبی تاشوبرقی مجهز به گرمکن، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، نشانگر فشار و دمای باد تایرها، سنسور باران، سیستم صوتی و تصویری جدید با نمایشگر 10 اینچی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، سیستم چند رسانه‌ای با قابلیت اتصال مستقیم به موبایل، دوربین عقب داینامیک (قابلیت نمایش خطوط کمکی با حرکت فرمان)، سنسورهای پارک جلو و عقب و تریم جدید چرمی دو رنگ اشاره نمود که جای گله و شکایت چندانی باقی نمیگذارند.
ضمناً بد نیست اشاره کنیم که تیگو 5 از نظر ایمنی هم عملکرد قابل قبولی داشته و با دریافت 5 ستاره از موسسه CNCAP چین، قابل اعتماد نشان داده است.

امکانات تیگو 5

ترمز و پایداری                                                                                                                                                                  ترمز دیسکی در جلو و عقب – ABS – EBD – ESP – ASR – DTC – HHC – EBA
کیسه هوا                                                                                                                                                                     کیسه هوا برای سرنشینان جلو – مجموعاً 4 کیسه هوا
سیستم صوتی                                                                                                                                                                 کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان – USB – صفحه نمایش 7 اینچی لمسی
دیگر تجهیزات                                                                                                                                                                  رینگ 17 اینچی – غربیلک فرمان با روکش چرمی – سیستم استارت دکمه ای – سیستم تهویه خودکار – کروز کنترل – سانروف – آینه وسط الکتروکرومیک – سنسور پارک – دوربین عقب – روکش چرمی صندلی ها – چراغ های مخصوص روز

رقبای تیگو 5 در بازار

در این رده قیمتی رقبایی نظیر جک S5 اتوماتیک و هایما S7 توربو پلاس وجود دارند که با توجه به پیشرانه‌های قویتر و فضای مقداری جادارتر میتوانند گزینه‌های جذاب‌تری نسبت به تیگو 5 اتمسفریک به حساب آیند، اما در عوض نماینده چری با پیشرانه تنفس طبیعی کم استهلاک‌تر و عدم نیاز به بنزین سوپر میتواند تا حدودی کم دردسرتر ظاهر شود. ضمن اینکه مدیران‌خودرو معمولاً سعی کرده با استفاده از شرایط فروش اقساطی، مشتریان را به سمت محصولات خودش بکشاند. روشی که در سالهای اخیر “حتی در مورد محصولاتی که گران‌تر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده‌اند” به خوبی پاسخ داده است؛ هرچند این روش باعث شده که افت قیمت محصولات دست دوم چری در بازار مقداری بیشتر از حد طبیعی باشد.

 

گالری

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار