بررسی دنا پلاس
دنا پلاس نسخه فیس لیفت شده دنا است و دنا نیز بر روی پلتفرم سمند توسعه یافته که خود سمند هم به نوعی فرزند پژو 405 محسوب میشود؛ پس میتوان دنا پلاس را جزء نوادگان پژو 405 دانست که این خیلی نا امید کننده است چراکه پلتفرم 405 در دهه چهلم زندگی خود به سر میبرد و سالها با مهندسی روز جهان فاصله دارد. اما این هم بی انصافی است که بخواهیم دنا را همان 405 بزک شده بدانیم چراکه این محصول در طول این سالها بارها مورد بازنگری فنی و مهندسی قرار گرفته و از نظر ایمنی و کارایی دست خوش اصلاحات اساسی شده است.
جدا از مواردی مثل الیاژ مورد استفاده که با چشم قابل مشاهده نیستند، پیشرفت های زیادی در بدنه و کابین این محصول ایجاد شده و حالا دنا پلاس با داشتن طراحی مدرنتر و آپشنهای اضافه به محصولی امنتر و زیباتر از جد بزرگش تبدیل شده است. اما آیا این تغییرات برای رقابت با خودروهای روز حاضر در کلاس جهانی حتی از نوع اقتصادی و چینی کافی بوده؟! پاسخ قطعاً منفی است؛ برای همین حتی نسخه توربو اتوماتیک دنا پلاس که بهترین و کاملترین نمونه از این محصول به حساب میآید هم قادر نیست با یک خودرو معمولی چینی نظیر چری آریزو 5 رقابت نماید.
داخل دنا پلاس
با ورود به داخل کابین دنا پلاس با همان طراحی داشبورد و تم کلی اتاق دنا معمولی روبرو میشوید. فضای کلی کابین هرچند جدید نیست اما به راحتی نمره قبولی را دریافت میکند. از جمله مزیت های کابین دنا میتوان به طراحی جذاب نشانگرهای پشت آمپر و کنسول میانی که با الهام از هیوندای سوناتا YF طراحی شده، اشاره کرد. غربیلک چهار شاخه فرمان نیز با وجود زمختی نسبی، به واسطه وجود کلیدهای کنترلی تا حدودی مدرن به نظر میرسد و استفاده از طرح چوب در کابین، توانسته به گرم شدن فضای داخلی کمک نماید. البته در میان تمامی این نکات مثبت باید گفت که متریال استفاده شده در داشبورد و تودریهای دنا از سطح کیفیت متوسطی برخوردارند و ارگونومی برخی قسمتها “مثل کلیدهای تنظیم صندلیهای جلو” با حالت ایده آل فاصله دارند.
در خصوص فضا سازی هم علیرغم اینکه به واسطه تغییر در ضخامت سقف (برای نصب سانروف)، کابین دنا پلاس اندکی از سمند و 405 کوچک تر شده اما همچنان برای یک خانواده عادی جای کافی را در اختیار قرار میدهد و محفظه صندوق عقب نیز کارآمد میباشد.
طراحی دنا پلاس
ماشین دنا به خودی خود طراحی قابل قبولی داشت و با دماغه خشن و خطوط تند و تیز بکار رفته توانسته بود سلیقه ایرانی را تا حدودی راضی نگاه دارد و به نوعی خودش را تافتهای جدابافته از سمند جا بزند؛ اما مدتی پس از عرضه موفقیتآمیز دنا، گروه ایران خودرو تصمیم به بازنگری برخی قسمتها از جمله نیم رخ کناری گرفت. در محصول جدید که با نام پلاس به بازار معرفی شد خط شانه ساده کناری که دقیقاً مشابه سمند بود جای خود را به خطی جسورانه و جذاب داد. همچنین گرافیک داخلی چراغها بهبود چشم گیری را تجربه کردند و قسمتهایی مثل لچکی عقب و جلوپنجره دست خوش تغییرات کوچکی شدند.
البته مشکل اصلی طراحی دنا که مربوط به ناهماهنگی میان قسمت های مختلف بدنه “از جمله ناهماهنگی میان دماغه با قسمت انتهایی” بود همچنان در جای خود باقی مانده، ضمن اینکه با گذشت زمان و عرضه محصولات جدید چینی، ظاهر نسبتاً جعبهای دنا، مقدرای از مد افتاده به نظر میرسد.
عکس دنا پلاس
مشخصات دنا پلاس
دنا پلاس همان موتور به اصطلاح ملی EF7 را در سینه دارد. پیشرانه ای که هرچند به کمک تعداد سوپاپهای بیشتر و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT) در دورهای بالاتر تنفس بهتری نسبت به موتور قدیمی ایران خودرو یعنی XU7 ارائه میکند اما همچنان از نظر مصرف سوخت و پرفورمنس با موتورهای روز جهان فاصله زیادی دارد. بخصوص که دستیابی به نقطه اوج گشتاور در این نوع موتور نسبت به مدل قدیمی XU7 در دور بالاتری بدست میآید و در نتیجه حداقل در نسخه بنزینی، بخشی از برتریهای این انجین در عمل خنثی میگردد. البته خبر خوب این است که اکثر مشکلات اولیه پیشرانه EF7 که شامل خرابیهای غیر معمول و روغن ریزی میشد در نسخههای جدید رفع شده و عملکرد کلی هم تا حدودی نرمتر از موتورهای قدیمی 8 سوپاپ است.
همچنین وظیفه انتقال قدرت دنا پلاس بر عهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که نیروی تولیدی را به چرخ های جلویی منتقل میکند.
البته برای علاقه مندان به شتاب و سرعت نسخه توربو دندهای و برای آنهایی که به دنبال رفاه و آسایش بیشتر هستند نمونه توربو اتوماتیک دنا قابل خریداری است که آن دو مدل قیمت به مراتب بالاتری نسبت به خودرو مورد بحث دارند. اما اگر قصد پرداخت هزینه اضافه را ندارید میتوانم به شما اطمینان بدهم که همین نسخه ساده با موتور EF7 تنفس طبیعی و گیربکس دندهای هم در اکثر مواقع به نیازهای معمول شما پاسخ معقول را خواهد داد و اگر قصد ماجراجویی خاصی نداشته باشید از نظر شتاب و کشش کارتان را راه می اندازد.
مشخصات فنی دنا پلاس
امکانات و تجهیزات دنا پلاس
دنا از همان ابتدا با آپشنهای قابل قبولی به بازار عرضه شد که حداقل در زمان خود و در میان رده خودروهای اقتصادی کافی به نظر میرسید؛ اما در نمونه پلاس، جدا از تغییرات ظاهری، چندین آپشن جذاب نظیر ایربگهای جانبی، سانروف برقی و چراغ ولکام و.. نیز به ماشین اضافه شد تا این لیست تکمیلتر گردد. هرچند متاسفانه از سال 1397 برخی از آپشن ها نظیر سانروف و ایربگهای جانبی از لیست آپشنهای استاندارد حذف و به تجهیزات سفارشی اضافه شدند تا خریداران نسخه توربو و بعد از آن توربو اتومات، تفاوت بیشتری میان خودرو خودشان با دنا پلاس احساس کنند و به نوعی قیمت سنگین پرداختی برای مدلهای مذکور بهتر توجیه شود!
در خصوص ایمنی هم ایران خودرو مدعی شده دنا (حداقل در نسخه 4 ایربگ) توانسته 4 ستاره از یکی از موسسات آلمانی بدست آورد که البته از نظر اعتبار نمیشود به اندازه ستارههای موسسه Euro-Ncap یا IIHS روی این ادعا حساب باز کرد اما در هر صورت به نظر میرسد که اوضاع ایمنی این محصول مقداری بهتر از اجدادش یعنی 405 و سمند شده است.
در جدول زیر میتوانید امکانات رفاهی و امنیتی دنا پلاس را مشاهده نمایید: