به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در خصوص طرح ۳۰۷۰ برنامهها و اقدامات مهمی را اجرایی کرده است. خدمات دیجیتالی سازمان تأمین اجتماعی با راه اندازی و بهره برداری از ۳۰ خدمت غیرحضوری و با هدف گذاری کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه به واحدهای اجرایی سازمان گسترش یافته و توسعه کمی و کیفی آن ادامه خواهد داشت.
پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه حضوری فرزندان اناث مستمری بگیران -ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ الکترونیک-جایگزینی سامانه خدمات غیرحضوری، ابلاغ مفاصا حساب به واگذارنده و پیمانکار، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شده، نام نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده، درخواست غیر حضوری تکمیل سوابق، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهد نامه و حذف ابلاغ غیر الکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهیها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمه شدگان اجباری دارای تست کرونا مثبت به صورت غیرحضوری، سرویس غیرحضوری احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصا حساب، ارتقا سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال و انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، حذف کاغذ از درآمد (سامانه مکاتبات الکترونیک) و پرداخت غیر حضوری کمک هزینه مراسم ترحیم از خدمات ۳۰۷۰ است.
بیمه بیکاری، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی، اخذ غیرحضوری کمک هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیر حضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه و تکمیل اطلاعات فرزندان اناث بازماندگان، واکشی عکس از سامانه نام نویسی، حق بیمه پروانه ساختمانی – ارتباط با شهرداریها، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام مند بدهیها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، لیست هوشمند حق بیمه، امکان پرداخت برخط و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه شده / کارفرما از دیگر خدمات ۳۰۷۰ است که میتوان به صورت غیرحضوری درخواست شود.
با توجه به راه اندازی سرویسهای الکترونیکی و غیرحضوری، سازمان تأمین اجتماعی نیازمند دریافت اطلاعات معتبر و برخط از مراجع ذیصلاح بود که بر این اساس نسبت به دریافت سرویسهای مورد نیاز از سایر دستگاههای اجرایی بر بستر شبکه ملی اطلاعات (GSB) در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و همچنین ارائه اطلاعات به دستگاههای مربوطه اقدام کرد. در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، بانک سپه، سازمان بیمه سلامت، سازمان وظیفه عمومی ناجا، بانک رفاه، ثبت احوال، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، اداره ثبت شرکتها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی، قوه قضائیه، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت نفت، شهرداری تهران و… ارتباط متقابل از نظر پایگاههای اطلاعاتی دارند.
توسعه طرح استعلام برخورداری از حمایتهای درمانی از دیگر اقدامات مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی است که در این راستا بیمه شدگان این سازمان از خرداد ماه سال گذشته برای تمدید اعتبار دفترچه درمان خود نیازی به مراجعه به شعب و کارگزاریها ندارند، بر این مبنا تمامی پزشکان و مراکز درمانی در زمان مراجعه بیمه شدگان، میتوانند با یکی از روشهای تعیین شده، برخورداری شخص از حمایتهای درمانی سازمان را استعلام کنند.
همچنین صدور و تجدید چاپ دفاتر درمانی نیز از ابتدای اسفند سال گذشته با دستور مدیرعامل این سازمان و ایجاد زیرساختهای نسخه الکترونیک، حذف شد.
توسعه طرح خدمات سابقه، توسعه طرح نسخه الکترونیک، توسعه مرکز ارتباطات مردمی ۱۴۲۰، ارتقا زیرساختهای شبکه، ارتقا و تأمین امنیت دادهها و سامانهها و افزایش ظرفیت مراکز داده از دیگر اقدامات مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات این سازمان است.
ارائه اطلاعات به ذی نفعان و درخواست کنندگان آمار و اطلاعات درون و برون سازمانی، تهیه و ارسال گزارشهای آماری و تهیه و ارائه گزارشهای محاسباتی از دیگر اقدامات مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی است.