قطعات خودرو

پایان دردسرهای مصرف‌کنندگان قطعات خودرو با راه‌اندازی سامانه رسیدگی به شکایات

دکتر سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران، در نشستی خبری از راه‌اندازی سامانه جامع رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان از لوازم یدکی خودرو خبر داد.

 

شکایات مصرف‌کنندگان قطعات خودرو به سامانه‌ای جامع منتقل می‌شود

به گزارش قطعات خودرو، وی با بیان اینکه این سامانه با هدف رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و حمایت از حقوق آن‌ها راه‌اندازی شده است، گفت: بر اساس آمار‌های ارائه شده، کمتر از یک دوهزارم فروش‌ها منجر به طرح شکایت می‌شود که از این میان، حدود ۴۰ درصد علت خرابی، حدود ۳۰ درصد علت نامناسب بودن قطعه، حدود ۱۰ درصد گرانفروشی، حدود ۱۰ درصد غیراصلی بودن و حدود ۱۰ درصد دلایل دیگر است.

حسینی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد شکایات از فروشگاه‌های اینترنتی و عرضه‌کنندگان خارج از شبکه است، افزود: این سامانه در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ایجاد بستری برای رسیدگی به شکایات آن‌ها راه‌اندازی شده است و مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل از قطعات خودرو، از طریق این سامانه شکایت خود را ثبت کنند.

شکایات مشتریان در پنج مرحله رسیدگی می شود

وی درباره مراحل دریافت و ثبت شکایت در این سامانه اظهار داشت: شکایات مشتریان می‌تواند از طریق تلفن، نامه، حضوری و بزودی از طریق سامانه اعلام شود. پس از اعلام شکایت، مسئول رسیدگی به شکایات با شاکی تماس می‌گیرد و ابعاد دقیق شکایت و خواسته شاکی را روشن می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در ادامه بیان نمود: در مرحله بعدی، مسئول رسیدگی به شکایت با متشاکی عنه تماس می‌گیرد و موضوع را از نگاه وی بررسی می‌کند. هدف از این مرحله، حل مشکل و تراضی بین طرفین دعوا است.

حسینی توضیح داد: در صورتی که شکایت قابل حل از طریق تراضی نباشد، مسئول رسیدگی به شکایت آن را به کمیسیون فنی ارجاع می‌دهد. کمیسیون فنی متشکل از کارشناسان خبره در حوزه مورد نظر است. کمیسیون فنی پس از بررسی شکایت، نظر خود را به مسئول رسیدگی به شکایت اعلام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئول رسیدگی به شکایت، جلسه رسیدگی را با حضور طرفین دعوا برگزار می‌کند. در این جلسه، نظر کمیسیون فنی مطرح می‌شود و طرفین دعوا می‌توانند دفاعیات خود را ارائه دهند. در نهایت، مسئول رسیدگی به شکایت رای خود را صادر می‌کند و رای مسئول رسیدگی به شکایت، قطعی و لازم الاجرا است.

کشف سوء جریان در برخی پرونده‌ها

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران خاطرنشان کرد: قابل ذکر است که برخی پرونده‌ها از سوی کمیسیون بازرسی اتحادیه، برخی از سوی شورا‌های حل اختلاف و برخی از سوی محاکم قضایی ارجاع می‌شود. همچنین در برخی پرونده‌ها یکی از طرفین شخص حقوقی است و در برخی پرونده‌ها کشف سوء جریان می‌شود.

وی در پایان از مصرف‌کنندگان خواست در صورت بروز هرگونه مشکل از قطعات خودرو، از طریق این سامانه شکایت خود را ثبت کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *