قطعات خودرو

خرده‌فروشان قربانی اصلی طرح شناسه کالا هستند / اجرای طرحی زمان‌بر و غیرکارشناسی

به گفته کارشناسان و اعضای هیئت مدیره لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران، طرح شناسه کالا در این صنف و با شریط فعلی شدنی نیست.

 

بیشتر بخوانید: در آخرین جلسه اتحادیه چه گذشت؟

 

به گزارش قطعات خودرو، در جلسات متعدد اتحادیه با بازرسان و نمایندگان وزرات صمت، مشکلات عدیده سر راه شناسه‌دار کردن کالاها مطرح شده و بنابر اظهار علی اکبر بخشی، نائب رئیس اول اتحادیه، معاون وزیر صمت و بخشی از نمایندگان و بازرسان این وزارتخانه که از صنف لوازم یدکی ناآگاه بودند، با توضیحات ما تا حدودی متوجه این موضوع شده‌اند که اجرای طرح در این صنف با مشکلات اساسی روبه‌رو است و با واقعیت صنف و شرایط فعلی همخوانی ندارد و قابل اجرا شدن نیست.

 

 

اجرای طرح شناسه کالا باعث فراوانی کالای قاچاق می‌شود

 

 

علی اکبر بخشی در آخرین جلسه اتحادیه تاکید کرد که صنف لازم یدکی خودرو برای قانون احترام قائل است و در اجرای این طرح قطعا همراهی خواهد کرد اما نمی‌توان از معضلات اساسی طرح چشم‌پوشی کرد و آنها را نادیده گرفت و باید درباره شیوه اجرای آن تبادل نظر کرد.

 

 

زمانی که طرحی بدون نظرات کارشناسان آن و پشت درهای بسته به تصویب برسد، عواقب و ضررهایی را متوجه آن حوزه خواهد کرد که تاکنون کمبود کمک فنر و گرانی لوازم یدکی خودرو را نیز شاهد بوده‌ایم و با ادامه و اصرار بر اجرای کنونی طرح، مخاطرات بیشتری هم در کمین این صنف و اعضای آن خواهد بود و خود این امر باعث فراوانی کالای قاچاق کالا خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: صنف به مقابله با دولت می‌رود؟

 

سعید عابدی نیستانک که در یک جلسه آموزشی سامانه جامع تجارت در محل اتحادیه و توسط مهندس عظیمی‌نیا، مسئول این سامانه و با اعضای صنف لوازم یدکی برگزار شده بود در نشست اتحادیه و در حضور کاندیداهای انتخابات و اعضای هیئت رئیسه درباره این جلسه بیان کرد: عظیمی‌نیا در یک جلسه‌ای که در اتحادیه برگزار شد درباره فرآیند کار سامانه توضیح داد و وارد فرآیند ثبت آن به دلیل چالش‌هایی که مطرح شده بود، نشد. فرآیندی که قرار است با آن مواجه شویم فرآیندی کامل از مرحله واردات و تولید گرفته تا مصرف کننده نهایی است. برای همه گام‌ها هم روالی در سیستم چیده شده و ایراداتی هم به آن وارد است که در آن جلسه مطرح کردیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه 55 گروه (و نه قلم) کالایی شامل طرح شناسه کالا و ثبت در سامانه جامع تجارت می‌شوند و این طرح شامل تمامی کالاهای و رسته‌های قطعات خودرو می‌شوند، افزود: با وارد شدن به سامانه هرکسی باید نقش خودش را اعم از شامل واردکننده؛ تولیدکننده، خرده‌فروش و عمده‌فروش می‌شوند، تعریف کند. مسئول سامانه جامع تجارت در جواب پاسخ ما که اگر شخصی چند نقش داشته باشد چه باید بکند گفت هر نقشِ شخص باید جداگانه در سامانه تعریف شود.

 

 

اجرای طرح شناسه کالا، زمان‌بر و پر هزینه است

 

 

او درباره تعیین تکلیف موجودی‌های قبلی لوازم یدکی خودرو در مغازه‌ها و انبارها اظهار کرد: این مشکل در جلسه مطرح شد و برای رفع آن ما باید به اتحادیه درخواست بدهیم و اتحادیه نماینده‌ای به وزارت صمت بفرستد، موضوع صورت جلسه شود و طبق اظهار وی در سیستم ثبت شود و کد رهگیری ابتدایی به افراد داده می‌شود و پس از آن باید کالاهای دارای کد رهگیری خریداری و به فروش برسند و این اجازه به شما داده نمی‌شود.

 

پس از آن سوال کردیم: ما 6000 عضو اتحادیه در انبارها و مغازه‌های خود جنس داریم و آیا وزارت صمت، ستادی در این زمینه در نظر گرفته؟ چون به هر حال این کاری بزرگ، زمان‌بر و پر هزینه است که در جواب گفته شد شما درخواست بزنید و ما بررسی می‌کنیم. مقصود از پر هزینه بودن؛ هم برای وزارت صمت و متولیان آن است و هم برای اتحادیه و اعضای صنف که قطعا دچار ضررهای جدی می‌شوند.

 

 

عابدی نیستانک ادامه داد: پس از آن مسئول جامع تجارت گفت پس از دریافت کد وارد سیستم بازرگان می‌شود و بازرگان شناسه‌ها را می‌گیرد. بعد از آن بازرگان برای عمده فروش فاکتور می‌کند و آن شخص هم باید خرید خود را انجام دهد. این خرید از طرف خرده‌فروش هم باید در سیستم اعمال شود. بدیهی است فاکتور فروش برای عمده و خرده فروش بسیار زمان‌بر است و شبیه سیستم بانک می‌شود که اگر سیستم قطع بود باید به مشتری بگوییم صبر کن تا سیستم وصل شود تا فاکتور صادر شود و این اتفاق شدنی و عملیاتی نیست. مسئول مربوطه در جواب ما گفت شما درخواست بدهید تا ما از ستاد پاسخ بدهیم که طبیعی است این مهم نیاز به ستادی مستقر و 24 ساعته دارد که جوابگوی مشکلات پیش آمده باشد که قطعا تدبیری برای آن نشده است..

 

 

جواب قانع‌کننده‌ای نشنیدیم

 

 

عابدی با تاکید بر اینکه درباره این مراحل ایرادات اساسی‌ای مطرح شد که متاسفانه هیچ جواب درخور و قانع‌کننده‌ای نشنیدیم و مسئول سامانه جامع تجارت در جواب پرسش‌های ما تنها به این جمله اکتفا می‌کرد که من فقط مراحل این سامانه را آموزش می‌دهم. در این جلسه یکی از بازرگانان توضیح داد که کالاهای وارداتی من از گمرک ترخیص قانونی شده و عوارض آن را هم پرداخت کرده‌ام و قطعا این کالاها قاچاق نیستند که عظیمی‌نیا در جواب او گفت با استناد به مصوبه‌ها می‌توانیم کالای شما را قاچاق بدانیم.

 

 

نماینده اتحادیه در جلسه با مسئول جامع تجارت با تاکید بر اینکه تمامی بازرگانان و عمده و خرده‌فروش‌ها در این جلسه، ایراداتی را به این سامانه و روال آن وارد دانستند و همگی معترض بودیم و عنوان کردیم که سامانه و ساز و کاری را ایجاد کرده‌اید که دچار ایرادات اساسی است و جوابی هم برای هیچکدام از این معضلات ندارید.

 

 

خرده‌فروشان قربانی اصلی طرح شناسه کالا هستند

 

 

سعید عابدی نیستانک با بیان اینکه عارضه اصلی طرح شناسه کالا متوجه اکثریت صنف و خرده فروشان است، خاطرنشان کرد: به نظر من کمبودها و اشکالات این سامانه قرار است در طی روال کار برطرف شود و اعضای صنف لوازم یدکی باید هزینه آن را پرداخت کنند. گرچه ایرادات به این سامانه و طرح؛ اساسی است اما در کمال تاسف بیان آن دردی را از ما دوا نمی‌کند و مجبوریم موارد خواسته شده را رعایت و اجرا کنیم. متاسفانه با اجرای همین طرح‌ها، صنف صرافی‌ها در این دو سه ساله به طور نامحسوسی حذف شدند و در حال حاضر چیزی به نام صنف صرافی به شکل قدیم وجود ندارد و صرافی‌ها عملا کارگزار بانک مرکزی شده‌اند.

 

 

به گفته عابدی نیستانک اجرای این طرح برای واردکنندگان و تولیدکنندگان اشکالات جدی‌ای ایجاد نخواهد کرد و ضرر اصلی آن معطوف به خرده‌فروشان است که درصد بالایی از صنف را شامل می‌شوند. این طرح برای واحدهای صنفی و در شرایط فعلی عملیاتی نیست و اتحادیه در این روزها باید نقش مهم خود را برای صیانت از بخش زیادی از صنف ایفا کند. بدیهی است اعضای هیئت مدیره آتی نیز باید آگاه به مسائل باشند و در جهت رفع موانع کوشش لازم را داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *