قطعات خودرو

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی: صنف ما را به حال خودش رها کنید

سید مهدی کاظمی؛ سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران درباره مشکلات کنونی اتحادیه به خبرنگار «قطعات خودرو» گفت: اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی در زمینه‌های گوناگون اعم از نیروی انتظامی، دارایی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزو … درگیر بوده که با همفکری اعضاء و برگزاری جلسات توانسته بر آنها فائق آید. یکی از مشکلات ایجاد شده اخیر بحث شناسه کالا و کد رهگیری کالا و همچنین درج قیمت کالا است که اتحادیه درصدد رفع مشکلات اعضای صنف است.

 

وی در خصوص درج قیمت کالا و اما و اگرهای آن توضیح داد: بعد از اطلاعیه وزارت صمت درباره شناسه کالا و کمک فنر و 53 قلم لوازم یدکی خودرو که به ما اعلام شد، بلافاصه از یکم اردیبهشت ماه سازمان حمایت از مصرف‌کننده به صنف اعلام کرد که از این به بعد تا 3 ماه پس از این تاریخ قطعاتی که مشمول شناسه کالا هستند باید نرخ تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آنها حک شود. ما بلافاصله با مسئول مربوطه تماس گرفتیم و درباره آن بحث و تبادل نظر کردیم.

 

بیشتر بخوانید: شفاف‌سازی قیمت‌ لوازم یدکی خودرو شدنی است؟

 

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه ابلاغیه درج قیمت کالا با توضیحات مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت بسیار متفاوت بود، افزود: مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی به ما گفت درج قیمت کالا صرفا بر عهده تولیدکننده داخلی است تا به دست مصرف‌کننده برسد و آنچه در فروشگاه‌ها و انبارها موجود است نیازی به درج قیمت نیست. محسن حسین‌لویی، مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با قبول دعوت اتحادیه در تاریخ 10 اردیبهشت با حضور هیئت مدیره و نمایندگان صنف حضور و در این زمینه صحبت کردیم و در انتها بنا بر این شد که اتحادیه مشکلات خود را طی نامه‌ای به اطلاع آنها برساند.

 

وی در پاسخ این سوال که با توجه به نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت‌ها، درج قیمت لوازم یدکی باعث ضرر و زیان توزیع‌کنندگان و فروشندگان نخواهد شد؟ بیان کرد: ما از ابتدا توضیح دادیم که بگذارید صنوف به حال خودشان بمانند. صنوف متشکل از افرادی مورد اعتماد مردم هستند و هر زمانی که دولت برنامه‌ای برای ما داشته یا آن قطعه کمیاب و یا گران شده است. صنف ما رقابتی است و چون تعداد اعضای ما بیش از نیاز است همه با کمترین سود و قیمت، قطعه خود را عرضه می‌کنند. طبیعی است به دلیل تحریم لوازم یدکی خارجی کمتر شده و با بالارفتن قیمت ارز نیز قیمت لوازم یدکی افزایش داشته که این موضوع ربطی به گران فروشی توزیع‌کنندگان و فروشندگان صنف ما ندارد.

 

بیشتر بخوانید: اتحادیه بر سر دوراهی

 

کاظمی تصریح کرد: اعتقاد ما و همه اعضا بر این است که با فروش زیاد می‌توان درآمد را بالا برد و با این اعتقاد، صنف ما نیاز به درج قیمت کالا، شناسه کالا و کد رهگیری و درگیری‌های آن ندارد. ضمن آنکه یک خودرو 5000 قطعه با ابعاد مختلف دارد. برای برخی ازین قطعات مقدور است و می‌شود شناسه کالا در نظر گرفت و بعضی اصلا نیازی به شناسه کالا ندارد.

 

به هر حال این طرح‌ها مصوب مجلس است و ما هم به قانون احترام می‌گذاریم گرچه باید برای بررسی طرح با افراد کارشناس صنف تبادل نظر می‌شد و این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر هم با طرح مسائل و مشکلات و دعوت از مجریان طرح می‌توان قانونِ مصوب را بازنگری و اصلاح کرد.

 

سخنگوی اتحادیه در پاسخ این سوال که آیا حضور و اطلاع نداشتن هیئت رئیسه اتحادیه در خصوص تصویب قوانین متوجه ود اتحادیه نیست؟ عنوان کرد: حدود 15 سالی که در اتحادیه مشغول خدمت هستم نامه‌های گوناگونی برای ما ارسال شده که اتحادیه پیگیر شده و جلساتی هم برگزار کرده و گاهی هم ما غفلت کردیم و موضوعی را جدی نگرفتیم و مشکلاتی برای اعضا و مردم به وجود آمده است. اما اتاق اصناف ایران موظف است کارشناس هر صنفی را دعوت و برای تصویب هر قانونی رای نماینده هر صنفی حضور داشته باشد.

 

کاظمی در پاسخ این سوال که با توجه به نزدیکی دور دوم انتخابات اتحادیه آیا امکان حل مشکلات شناسه کالا و قیمت‌گذاری تا آن زمان شدنی است؟ توضیح داد: ما تمام تلاش خود را برای مرتفع کردن مشکلات خواهیم کرد تا هیئت مدیره جدید با آرامش بیشتری کار خود را آغاز کند. ضمن آنکه برنامه‌ریزی و جلساتی هم برای هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات خواهیم داشت. از همه اعضا می‌خواهم انتخابات را جدی بگیرند و مشارکت کنند تا هیئت مدیره با قدرت بیشتری در حل مسائل کوشش کند. در حال حاضر انتخابات اتحادیه در اولویت ما است و هر رأی اثرات مثبت زیادی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *