قطعات خودرو

شفاف‌سازی قیمت‌ لوازم یدکی خودرو شدنی است؟ / سود و زیان واردکنندگان قطعات خودرو

طرح خرید شفاف که هدف آن جلوگیری از گران‌فروشی و کنترل قیمت عنوان شده است، در ۶ مرحله تعریف شده که تاکنون ۴ مرحله آن اجرا شده و مرحله پنجم آن نیز از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ در حال اجرا است. در هر مرحله از اجرای طرح، خرید شفاف تعدادی اقلام کالاهایی به طرح اضافه و مشمول درج قیمت می‌شدند، اما در مرحله پنجم این طرح، همه کالاها مشمول اجرای طرح درج قیمت کالا می‌شوند ضمن اینکه در این مرحله برخی از گروه‌های کالایی مستثنی هستند.

 

مرحله پنجم طرح خرید شفاف از ابتدای اردیبهشت اجرا شده است. در این طرح حتی کالاهای وارداتی مانند تبلت، موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز مشمول درج قیمت واردکننده و مصرف‌کننده می‌شوند.

 

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت در تاریخ یکم اردیبهشت ماه و پس از اطلاعیه شناسه کالا کمک فنر و 53 قلم قطعات لوازم یدکی خودرو به اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران اعلام کرد قطعاتی که کالاهایی که مشمول شناسه کالا هستند باید نرخِ تولید کننده و مصرف کننده بر روی کالاها داشته باشند. بر اساس اعلام سازمان حمایت اتحادیه 3 ماه پس از یکم اردیبهشت ماه، زمان به اصناف اتحادیه داده شده تا نرخ گذاری و برچسب کالاها انجام شود.

 

 

به همین جهت نشستی با حضور محسن حسین‌لویی؛ مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی وشبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت، کریمی نماینده وزارت صمت وزارت صمت و اعضای هیئت مدیره اتحادیه و نمایندگان کمک فنر فروشندگان در محل اتحادیه برگزار شد.

 

محسن حسین‌لویی: هدف از شفاف‌سازی قیمت‌ها، حذف واسطه‌گری و تعدیل حاشیه سودهای غیرقانونی است

 

محسن حسین‌لویی با اشاره به اینکه پروژه‌های مختلف وزارت صمت که از اواسط سال گذشته آغاز شده بیان کرد: یکی از پروژه‌های وزارت صمت، طرح شفاف سازی جریان کالا و ثبت در سامانه جامع تجارت است. یکی دیگر از پروژه‌های وزارتخانه شفاف سازی قیمت و درج قیمت بر روی کالاها است. پروژه دیگر جمع‌آوری کالای قاچاق و مقابله با آن است که این سه پروژه در کنار هم در حال اجرا است.

 

وی ادامه داد: هدف از اجرای پروژه شفاف سازی قیمت بر روی کالاهای مصرفی، حذف واسطه‌گری و کمتر شدن و تعدیل حاشیه سودهای غیرقانونی است. هدف دولت در بحث کالاهای سرمایه‌ای متفاوت است و دولت می‌خواهد جلوی نوسان نامتناسب قیمت‌ها گرفته شود و انباشت کالا در شبکه توزیع به حداقل برسد. دلیلی ندارد که واحد پخش، خرده فروشی و عمده فروشی برای زمان 7،8 ماهه کالای خود را انبار کند و هر زمان که می‌خواهد کالا را عرضه کند. دولت درصدد است خرید عمده و خرده فروش را مدیریت کند و این مهم در نهایت برای ایجاد ثبات و امنیت بازار امری ضروری است.

 

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی با تاکید بر اهمیت قیمت گذاری کالا عنوان کرد: با توجه به آنکه قیمتی بر روی کالاهای انبار شده وجود ندارد، خرده فروش، عمده فروش و توزیع کننده کالا را به قیمت روز به فروش می‌رساند. تا به امروز در هر مرحله از طرح خیلی خوب جلو رفتیم به خصوص برای لوازم خانگی و از هفته گذشته نیز کالای دیجیتال شامل موبایل، کامپیوتر و … هم شروع شده است. بزرگ‌ترین شرکت‌های واردکننده نیز در این طرح همراه ما هستند و طرح به خوبی پیش می‌رود.

 

محسن حسین‌لویی تصریح کرد: ضرایب سود لوازم یدکی که جزو کالاهای بادوام هستند در جدولی شرح داده است و اگر شما بر این عقیده هستید که این ضرایب جوابگو نیست به اطلاع ما برسانید تا بررسی لازم صورت بگیرد. این ضرایبِ سود قطعی نیست و امکان تغییر آن با نظرات کارشناسی ممکن است. اجرای این طرح برای آن نیست که جلوی سود فروشنده، خرده فروش و … گرفته شود بلکه سود عادلانه هدف اصلی این طرح است.

 

 

امیرحسین صیرفی: مرز باریکی میان انباشت و مدیریت موجودی وجود دارد

 

در ادامه جلسه دکتر امیرحسین صیرفی با تاکید بر تفاوت ماهوی لوازم یدکی خودرو به دلیل گستردگی آن با دیگر صنایع اظهار کرد: انباشت کالا در لوازم خانگی، موبایل و … با لوازم یدکی خودرو متفاوت است. در صنایع خانگی نهایتا با 50 قلم کالا روبه‌رو هستید و در حوزه موبایل هم برندها و انواع آن مشخص هستند اما در حوزه خودرو با اقلام بسیار زیادی روبه‌رو هستیم و یکی از الزاماتِ رقابتی فروشندگان و واردکنندگان و حتی تولیدکنندگان این است که سبد اقلام آنها کامل‌تر باشد. باید توجه داشت مرز باریکی میان انباشت و مدیریت موجودی وجود دارد و برای لوازم یدکی به بهانه جلوگیری از انباشت کالا نباید اقدامات غیر کارشناسانه انجام شود.

 

 

غلامحسین حمزه: انباشت کالا در لوازم یدکی خودرو طبیعی است

غلامحسین حمزه در ادامه بیان کرد: لوازم یدکی خودرو را باید از لوازم خانگی، موبایل و غیره جدا کرد. ما در حوزه لوازم یدکی سه گروه داریم. یک گروه وارد کننده هستند. همانطور که مستحضر هستید زمانی تاجرین ترکیه از ایران قطعات و لوازم یدکی می‌خریدند اما امروزه تاجرین ما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات دیگر از ترکیه لوازم یدکی می‌خرند. بر همین است تاجرین ما یک بار در سال برای کل سال خرید می‌کنند و امکان آن نیست که هر ماه سفر کنند. بنابراین انباشت کالا در لوازم یدکی خودرو امری طبیعی است و واردکننده اگر همان روز قیمت هر قطعه را بزند، با بالارفتن ارز عملا ضرر خواهد کرد.

 

حسین‌لویی در همین زمینه توضیح داد: ما واردکننده را اجبار نمی‌کنیم همان لحظه که کالا را خریداری کرده قیمت کالا را درج کند بلکه از او می‌خواهیم زمانی که کالا را از انبار خارج می‌کند برچسب قیمت کالا را بزند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *