قطعات خودرو

شورای رقابت

خبرهای تازه ‌ای در راه است

افزایش تعاملات وزارت صمت با شورای رقابت

علیرضا رزم‌حسینی

وزیر صمت از خودروسازان خواسته است حداکثر ظرفیت تولید تمام سایت‌ های خود در کشور را به‌ صورت تمام‌ وقت فعال کنند

حدود دو ماه پیش معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید خودرو در نیمه دوم سال خبر داد. محسن صالحی‌نیا با اشاره افزایش تولید خودروسازان در نیمه نخست سال نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته گفت: «بحث‌هایی درخصوص سیاست‌های افزایش و نحوه تولید خودرو  مطرح شده است که درحال جمع‌بندی آن هستیم.»

این بحث‌ها همان موضوعاتی بودند که اکنون در بسته حمایتی صنعت خودرو تدوین شده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: «حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و نیز زنجیره تولید خودرو مد نظر است و برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو باید هزینه‌ها را در زنجیره تولید کاهش دهیم و با کمک مراجع مربوطه، بتوانیم روش‌های مناسب برای جلوگیری از زیان و اصلاح قیمت‌ها را پیدا کنیم.»

اما شاه‌بیت گفته‌های رئیس ایدرو در دو ماه اخیر، افزایش تعاملات وزارت صمت با شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو است که به‌نظر می‌رسد در این خصوص باید منتظر خبرهایی از توافقات تازه طرفین باشیم.

کاهش قیمت تمام ‌شده خودروهای جدید با مشترک‌ سازی قطعات

صالحی‌نیا تمرکز بر توسعه محصول، طراحی زیبا و بهبود کیفیت از طریق تعامل مراکز تحقیق و توسعه خودروسازان با مراکز دانش‌بنیان را مورد تاکید قرار داد و گفت: «حداکثر مشترک‌سازی قطعات خودروهای هر پلت‌فرم به رونق زنجیره تامین و توان‌افزایی سازندگان قطعات و همچنین کاهش قیمت تمام‌شده به دلیل صرفه‌های واحد مقیاس و حفظ حقوق مشتریان می‌انجامد.»

وی درخصوص اقدامات انجام‌شده در توسعه کیفی محصولات جدید در دست ساخت خودروسازان اظهار کرد: «در بعد جهش کیفی تولید نیز با وجود تنگناهای تحریم و شرایط کرونا، ارتقای کیفیت موتور خودروها و حرکت به سمت مصرف سوخت کمتر و تطابق با استانداردهای بسیار بالاتر ایمنی را در طراحی محصولات جدید شاهدیم و امیدواریم با عرضه این محصولات به بازار رضایت مصرف‌کنندگان نیز افزایش یابد.»

حمایت ایدرو از توسعه فناوری صنعت خودرو

در همین راستا، حدود ۱۰روز پیش تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت خودرو در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا شد که حمایت از راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه صنعت خودرو و فناوری‌های وابسته، حمایت از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، حمایت از ایجاد مرکز نوآروی تخصصی برای استقرار بیش‌از ۱۰۰ شرکت فعال در این صنعت و حمایت از ترویج و توسعه فروش محصولات فناورانه مرتبط از محورهای آن بود.

به گفته صالحی‌نیا، ایدرو برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اقدامات فناورانه، برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را تدوین کرده است و به‌عنوان دستگاه سیاست‌گذار از همکاری صنایع خودروسازی با مراکز دانش‌بنیان حمایت می‌کند و درصدد ترغیب و فراهم‌آوری زمینه‌های به‌هم‌رسانی سایر شرکت‌ها برای شکوفایی ظرفیت‌های درون‌زای اقتصاد و فناوری کشور است.

انجام اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو

وزارت صمت و ایدرو درحال‌حاضر در کنار برنامه‌های مذکور، رفع تعهدات خودرویی به مشتریان و کاهش هزینه‌های سربار خودروسازان را نیز دنبال می‌کنند و بر آن هستند شرایط افزایش تولید را برای همه خودروسازان اعم‌از دولتی و خصوصی فراهم کنند. تاجایی که وزیر صمت وعده داده است در پایان سال بیش ‌ز ۵۰‌درصد در حوزه خودرو کشور افزایش تولید خواهیم داشت و با این افزایش تولید قیمت‌ها نیز در بازار متعادل خواهد شد.

علیرضا رزم‌حسینی حتی هشدار داده است دلالان و مسببان قیمت‌های کاذب در بازار، با افزایش تولید خودرو و متعاقب آن متعادل شدن قیمت‌ها، حتما متضرر خواهند شد.

برنامه بعدی متولیان صنعت خودرو، انجام اصلاحات در ساختار، سهام و نحوه مدیریت خودروسازی‌هاست. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد طی ۲ماه اخیر در کمیته تخصصی خودرو وزارت صنعت، معدن و ‌تجارت با حضور فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارشناسان با توجه به تجربه چهل‌ساله در این حوزه تصمیمات مهمی گرفته شده که یکی از آن‌ها نیز ارتقای توان تولید بخش خصوصی برای ایجاد بازار رقابتی است.

انجام به موقع تعهدات تحویل خودرو به مشتریان​

در نخستین روز از ماه جاری، وزیر صمت در نشست کارگروه جهش تولید صنعت خودرو که در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، کاهش التهاب قیمت در بازار و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان را ازجمله دغدغه‌های اصلی وزارت صمت برشمرد و از خودروسازان و ایدرو خواست با طراحی شیوه‌های بهینه انواع فروش و پیش‌فروش در این راستا فعالیت کنند.

رزم حسینی گفت: «در برنامه‌ریزی‌های ساماندهی بازار خودرو درصددیم منابع مالی و نقدینگی به‌جای گردش در فضای غیرمولد واسطه‌گری به فضای تولید تزریق شود تا با افزایش تولید و عرضه بیشتر و نیز بهبود کیفیتی خودروها به اهداف جهش تولید نزدیک‌تر شویم.»

وی در این نشست انجام به‌موقع تعهدات خودروسازان در انواع شیوه‌های فروش را عامل مهمی در آرامش روانی بازار برشمرد و منطقی‌شدن قیمت خودروها و کاهش زمینه و انگیزه سوداگری‌های منفعت‌طلبانه از طریق سیاست‌گذاری‌های مبتنی‌بر تولید حداکثری و نظارت مستمر را از برنامه‌های مهم این وزارتخانه دانست. رزم‌حسینی همچنین از خودروسازان خواسته است حداکثر ظرفیت تولید تمام سایت‌های خود در کشور را به‌صورت تمام‌وقت فعال کنند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است