قطعات خودرو

لغو تحریم صنعت خودروی ایران

عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: تهران انتظار دارد تحریم‌های ایالات متحده علیه صنعت نفت، بانک‌ها، صنعت خودرو و اکثر افراد و مؤسسات ایرانی بر اساس توافق‌های مذاکرات وین لغو شود.

در همین حال روسیه و قدرت‌های اروپای غربی گزارش‌های متضادی از مذاکرات ارائه دادند. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که تحریم‌ها در بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز است و صنعت خودرو، مالی، بانکی، همه باید بر اساس توافقات انجام‌شده لغو شود.

عراقچی نگفت که تحت چه سازوکاری تحریم‌ها برداشته می‌شود و به چگونگی پاسخ تهران به خواسته‌های واشنگتن و بازگشت به تعهدات ایران در برجام اشاره نکرد. وی افزود که تا نزدیک شدن مواضع دو طرف و برآورده شدن خواسته‌های‌مان مذاکره خواهیم کرد؛ اگر آن‌ها برآورده شوند توافق صورت خواهد گرفت اما در غیر این صورت توافقی وجود نخواهد داشت.

عراقچی در اظهارات خود گفت که بیشتر افراد و مؤسساتی که به طور خاص مورد تحریم قرار گرفته‌اند و لیست آن‌ها طولانی است، بر اساس آنچه تاکنون توافق شده است شامل لغو تحریم‌ها خواهند شد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار داشت که ما تمایل همه طرف‌ها از جمله ایرانی‌ها برای مذاکره جدی در مورد محدودیت‌های پیرامون رفع تحریم‌ها و مسیر بازگشت به برجام را دیده‌ایم. وی افزود: “اما هنوز مشخص نیست که آیا این توافق در وین حاصل می‌شود یا خیر. “

دیپلمات‌های ارشد اروپایی در بیانیه‌ای گفتند: ما کار زیادی داریم و زمان کمی باقی مانده است. در این شرایط ما امیدواریم که این هفته پیشرفت بیشتری داشته باشیم. آن‌ها گفته‌اند که  امیدوارند که تا تاریخ 21 می(31 اردیبهشت) زمانی که قرارداد بین تهران و سازمان آژانس هسته‌ای در مورد نظارت بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران منقضی شود، به توافق برسند.

 آن‌ها افزودند: ما هنوز در مورد مهم‌ترین نکات به تفاهم نرسیده‌ایم. موفقیت به هیچ وجه تضمین‌شده نیست، اما غیرممکن نیست.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در بخش ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت که انتظار نمی‌رود در روز‌های آینده دستیابی به موفقیت حاصل شود. وی گفت: “ما به ادامه کار‌های دیپلماتیک نیاز داریم و دلایل زیادی داریم که انتظار داشته باشیم نتیجه مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد امری که به زودی به دست خواهد آمد. “

منبع: رویترز

مترجم: حسین توکلی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است