قطعات خودرو

آموزش و پرورش هیچ وقت اولویت کشور نبوده است

عبدالمحمد شعرانی کارشناس آموزشی و معلم

متاسفانه آموزش و پرورش در کشور ما هیچ وقت در اولویت قرار نگرفته است. شاید هم اکنون نتیجه این بی‌توجهی به صورت عینی احساس نشود؛ اما آثار سوء آن در آینده کاملا قابل مشاهده خواهد بود.

روز معلم به مناسبت شهادت استاد مطهری نام‌گذاری شده و بسیار پسندیده است که مردم در این روز به یاد معلمان هستند و از زحمات آنان قدردانی می‌کنند. انسان‌ها حتی در زمان پیری نیز معلمان خود را به خاطر می‌آورند و این موضوع از بهترین مزایای معلمی است. محبت و علاقه‌ای که میان معلم و دانش‌آموز ایجاد می‌شود، یکی از قشنگ‌ترین و ارزشمندترین روابط تلقی می‌شود.

از نظر من معلمان نباید در روز و هفته معلم از مشکلات معیشت و دغدغه‌هایشان بگویند. اما در حال حاضر مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و فشار اقتصادی تنها برای معلمان نیست و شامل حال تمامی مردم جامعه شده است. پس شاید شنیدن چند نمونه از این دغدغه‌ها از زبان من معلم خالی از لطف نباشد.

آموزش و پرورش باید به اولویت اول دولت تبدیل شود

امیدوارم روزی برسد که آموزش و پرورش به اولویت اول دولت تبدیل شود. متاسفانه آموزش و پرورش در کشور ما هیچ وقت در اولویت قرار نگرفته است. شاید هم اکنون نتیجه این بی‌توجهی به صورت عینی احساس نشود؛ اما آثار سوء آن در آینده کاملا قابل مشاهده خواهد بود.

فقط کافی است که به آموزش و پرورش کشور‌های جهان نگاهی بیندازید. در این میان هر کشوری که از لحاظ اقتصاد معیشت  و رفاه از وضعیت مطلوبی برخوردار است، مطمئناً آموزش و پرورش در اولویت قرار گرفته و به آن بهای بیشتری داده شده است. البته کم هم نیستند کشور‌هایی که به آموزش و پرورش خود بها نداده و معلمان خوبی را تربیت نکرده‌اند؛ در نتیجه آن به پیشرفت مدنظر نرسیده‌اند.

معلم نباید دغدغه نان داشته باشد

نمی‌توان نقش پررنگ و اساس پدر و مادر در زندگی یک کودک را دست کم گرفت؛ اما می‌توان بخش بزرگی از مراحل رشد و پیشرفت نسل جوان را به نکات آموزشی یا تربیتی معلمان نسبت داد. باید از معلمان بخواهیم که در مسیر آموزش صحیح به دانش‌آموزان بکوشند و امور تربیتی را به آینده‌سازان کشور یاد دهند. برای تحقق چنین مواردی باید زیرساخت‌های لازم را برای معلمان ایجاد کرد. معلم نباید دغدغه نان داشته باشد، من بسیاری را می‌شناسم که پس از بازنشستی با تجربه و سواد علمی بالایی هم که دارند، برای گذران زندگی مجبور شده‌اند به شغل‌های دیگر رو بیاورند.

معلمان نمونه بر اساس معیار‌های قدیمی انتخاب می‌شوند

اینکه آموزش و پرورش در روز و هفته معلم از آموزگاران تقدیر می‌کند به اعتقاد من چندان دلچسب نیست؛ به اعتقاد من آموزش و پرورش نباید در هفته معلم هیچ نقشی داشته باشد خودمان که نباید از خودمان تقدیر کنیم! سال‌هاست که معلمان نمونه از سوی آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند؛ اما این انتخاب بر اساس معیار‌های چند ده سال پیش صورت می‌گیرد. متاسفانه کارایی معلمان طی این ارزیابی در نظر گرفته نمی‌شود و معلمان معمولاً بر اثر لوح‌های تقدیر‌ دریافتی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

سیستم انتخاب معلم نمونه در هفته معلم باید تغییر کند تا معلمانی که محتوای با کیفیت و به‌روز آموزشی ارائه می‌دهند نیز شناسایی شوند. ای کاش پس از دیدار‌های معلم نمونه با مسئولان عالی رتبه، آموزش و پرورش تمهیداتی در راستای برگزاری کلاس برای انتقال تجربیات آموزگار برگزیده در نظر بگیرد. طبیعتاً معلمان جوان‌تر باید با معیار‌هایی که این معلم بر اساس آن برگزیده اعلام شده، بیشتر آشنا شوند؛ حتی این فرد می‌تواند متد آموزشی را برای دانشجو معلمان شرح دهد تا در آینده از آن بهره گیرند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است