امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • رسول بهرامی
  • 25 آذر 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1307

پیش نیاز جهش تولید در صنعت خودرو چیست؟

به گزارش « قطعات خودرو »  به نقل از قطعه نیوز: یک عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: در حال حاضر مطرح شدن موضوع جهش تولید در صنعت خودرو فرصت خوبی را برای رشد این صنعت فراهم آورده است و در این راه باید به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم وتقویت امکانات موجود در این صنعت توجه ویژه صورت بگیرد. 

امید رضایی بیان کرد: قطعه‌ساز تامین‌کننده ۷۵ درصد از قطعات یک خودرو است و با توجه به این نکته می‌بینیم که این سازندگان، درواقع پیش از این نیز با تولید قطعات لازم و با داشتن نیروی انسانی، ماشین‌آلات، آموزش نیروها و… ، تیراژ تولید خودرو تا یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه در سال را ممکن کرده‌اند و حتی ظرفیت تولید قطعات برای ۲ میلیون خودرو در سال را هم دارند.

وی افزود: با این حال به دلیل نبود حمایت‌های لازم، بخشی از این ظرفیت‌ها در طول زمان به دست فراموشی سپرده شد، بخش دیگر هم برای کاربرد مجدد، نیاز به بهسازی و آماده‌سازی دارد.

وی با بیان اینکه خودروساز نیز زیرساخت‌های لازم را برای تحقق تولید ۲ میلیون دستگاه فراهم کرده است، اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌ها، دو چالش در تحقق جهش تولید وجود دارد، اول اینکه خودروساز در جریان زیان انباشته نتوانسته است مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کند و قطعه‌سازان ضعیف شده‌اند، نیروی انسانی خود را حتی در بخش‌های مهندسی وطراحی از دست داده‌اند وبخشی از ظرفیت‌شان که برای مدتی مورد استفاده واقع نشده است، نیاز به بازسازی مجدد دارد.

رضایی عنوان کرد: چالش دیگر مربوط به نحوه قیمت‌گذاری خودرو است. خودروساز زیان‌ده است و در عین حال قیمت‌گذاری، دستوری است. درواقع در حالی از خودروساز رشد تولید را انتظار داریم که امکان تعیین قیمت نهایی محصول خود را ندارد.

وی ادامه داد: اگر پیش‌نیازهای لازم داده نشود، در حالی که قطعه‌ساز وخودروساز ظرفیت لازم را برای جهش تولید دارند، رشد تولید محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد قطعه‌سازان فعال از ۱۲۰۰ واحد به ۶۰۰ واحد رسیده است، گفت: در صورت فعال نشدن ۶۰۰  قطعه‌ساز غیرفعال، بار افزایش تولید بر دوش قطعه سازان فعال می افتد.

وی با بیان اینکه یکی از پیش‌نیازهای جهش تولید، تغییر نگاه به صنعت خودرو و قطعه است، ابراز کرد: متاسفانه صنعت خودرو را به صنعتی دولتی تبدیل کرده‌ایم و لازم است این رویه تغییر کند، البته ناگفته نماند که تغییر یک صنعت از دولتی به خصوصی، روند دقیقی می‌طلبد ودرواقع چگونه خصوصی شدن مهم‌تر از امر خصوصی شدن است.

وی تاکید کرد: در صورتی که نگاه به صنعت خودرو تغییر نکند و زیرساخت‌ها نیز فراهم نشود، تحقق رشد تولید، موقتی خواهد بود.

به گفته وی، جهش تولید نیازمند فراهم آمدن زیرساخت‌هایی مانند نیروی انسانی، خطوط تولید، برنامه فروش، کشش بازار، قیمت رقابتی، بحث‌های کیفی و رعایت استانداردها است و همه این موارد باید در کنار هم در نظر گرفته شود.

رضایی تاکید کرد: تحریم‌های داخلی را نیز باید به عنوان پارامتر مهمی در نظر بگیریم که جهش تولید را تحت تاثیر قرار داده است. برای رفع چنین تحریم‌هایی باید حمایت‌های بانک مرکزی و بانکی، تغییر قوانین و سرعت‌دهی در گمرک را در نظر بگیریم.

رضایی عنوان کرد: ما پیش از این نیز میزان تولید تا یک و نیم میلیون دستگاه را تجربه کرده‌ایم و امروز باید به دنبال این باشیم که این رقم تولید را تداوم بخشیده و رشد دهیم. در افق ۲۰ ساله صنعت خودرو، هدف تولید ۳ میلیون دستگاه در نظر گرفته شده است و باید بررسی شود که چقدر طبق برنامه پیش رفته‌ایم و برای رسیدن به رقم هدف، چه باید بکنیم.

خودرو با لوازم خانگی قابل مقایسه نیست

این فعال صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه خودروسازی قابل مقایسه با صنعت لوازم خانگی نیست، افزود: میان خودروسازی و حوزه ساخت لوازم خانگی، دو تفاوت عمده وجود دارد؛ اول اینکه در لوازم خانگی تولیدکننده و مبدع محصول، سازنده قطعات آن نیز هست و محصول نهایی را با قیمت مشخص به دست مصرف‌کننده می‌رساند و به عبارتی مجموعه تولید از ابتدای زنجیره تامین تا تولید و سیاست‌گذاری قیمت و… در دست خود تولیدکننده قرار دارد، اما در صنعت خودرو با این رویه مواجه نیستیم.

وی اظهار داشت: خودرو یک زنجیره تامین به نام قطعه‌ساز دارد که ۷۵ درصد محصول خودرو را تولید می‌کند، علاوه بر آن، ۲۵ درصد از قطعات خودرو مانند موتور، بدنه و رنگ نیز توسط خود خودروساز تامین می‌شود. سیاست‌گذاری قیمت‌ نیز در اختیار خودروساز نیست.

Print 🖨
  • امید رضایی, انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و خودرو سازان کشور, بانک مرکزی, تحریم, رشد, صنعت خودرو, قطعه سازان, قیمت گذاری, لوازم خانگی
[ctp_print]
قبلیقبلکابل خودرو سبزوار
بعدیکیفیت و ایمنی در صنعت خودروسازی ایرانبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نسخه جدید شاسی بلند ۷ نفره جتور X70 پلاس رقیب اصلی تیگو ۸ پرو
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
خداحافظی رسمی با شورلت کامارو در سال ۲۰۲۴
مرتضی مهدوی 11 فروردین 1402
آشنایی با CNCAP، موسسه ایمنی کشور چین
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
آشنایی با گران‌ترین بی‌ام‌و های تاریخ، از ۳۲۸ و ۵۰۷ تا M1 و M5
محسن فاطمی 11 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن