قطعات خودرو

پیش نیاز جهش تولید در صنعت خودرو چیست؟

به گزارش « قطعات خودرو »  به نقل از قطعه نیوز: یک عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: در حال حاضر مطرح شدن موضوع جهش تولید در صنعت خودرو فرصت خوبی را برای رشد این صنعت فراهم آورده است و در این راه باید به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم وتقویت امکانات موجود در این صنعت توجه ویژه صورت بگیرد. 

امید رضایی بیان کرد: قطعه‌ساز تامین‌کننده ۷۵ درصد از قطعات یک خودرو است و با توجه به این نکته می‌بینیم که این سازندگان، درواقع پیش از این نیز با تولید قطعات لازم و با داشتن نیروی انسانی، ماشین‌آلات، آموزش نیروها و… ، تیراژ تولید خودرو تا یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه در سال را ممکن کرده‌اند و حتی ظرفیت تولید قطعات برای ۲ میلیون خودرو در سال را هم دارند.

وی افزود: با این حال به دلیل نبود حمایت‌های لازم، بخشی از این ظرفیت‌ها در طول زمان به دست فراموشی سپرده شد، بخش دیگر هم برای کاربرد مجدد، نیاز به بهسازی و آماده‌سازی دارد.

وی با بیان اینکه خودروساز نیز زیرساخت‌های لازم را برای تحقق تولید ۲ میلیون دستگاه فراهم کرده است، اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌ها، دو چالش در تحقق جهش تولید وجود دارد، اول اینکه خودروساز در جریان زیان انباشته نتوانسته است مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کند و قطعه‌سازان ضعیف شده‌اند، نیروی انسانی خود را حتی در بخش‌های مهندسی وطراحی از دست داده‌اند وبخشی از ظرفیت‌شان که برای مدتی مورد استفاده واقع نشده است، نیاز به بازسازی مجدد دارد.

رضایی عنوان کرد: چالش دیگر مربوط به نحوه قیمت‌گذاری خودرو است. خودروساز زیان‌ده است و در عین حال قیمت‌گذاری، دستوری است. درواقع در حالی از خودروساز رشد تولید را انتظار داریم که امکان تعیین قیمت نهایی محصول خود را ندارد.

وی ادامه داد: اگر پیش‌نیازهای لازم داده نشود، در حالی که قطعه‌ساز وخودروساز ظرفیت لازم را برای جهش تولید دارند، رشد تولید محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد قطعه‌سازان فعال از ۱۲۰۰ واحد به ۶۰۰ واحد رسیده است، گفت: در صورت فعال نشدن ۶۰۰  قطعه‌ساز غیرفعال، بار افزایش تولید بر دوش قطعه سازان فعال می افتد.

وی با بیان اینکه یکی از پیش‌نیازهای جهش تولید، تغییر نگاه به صنعت خودرو و قطعه است، ابراز کرد: متاسفانه صنعت خودرو را به صنعتی دولتی تبدیل کرده‌ایم و لازم است این رویه تغییر کند، البته ناگفته نماند که تغییر یک صنعت از دولتی به خصوصی، روند دقیقی می‌طلبد ودرواقع چگونه خصوصی شدن مهم‌تر از امر خصوصی شدن است.

وی تاکید کرد: در صورتی که نگاه به صنعت خودرو تغییر نکند و زیرساخت‌ها نیز فراهم نشود، تحقق رشد تولید، موقتی خواهد بود.

به گفته وی، جهش تولید نیازمند فراهم آمدن زیرساخت‌هایی مانند نیروی انسانی، خطوط تولید، برنامه فروش، کشش بازار، قیمت رقابتی، بحث‌های کیفی و رعایت استانداردها است و همه این موارد باید در کنار هم در نظر گرفته شود.

رضایی تاکید کرد: تحریم‌های داخلی را نیز باید به عنوان پارامتر مهمی در نظر بگیریم که جهش تولید را تحت تاثیر قرار داده است. برای رفع چنین تحریم‌هایی باید حمایت‌های بانک مرکزی و بانکی، تغییر قوانین و سرعت‌دهی در گمرک را در نظر بگیریم.

رضایی عنوان کرد: ما پیش از این نیز میزان تولید تا یک و نیم میلیون دستگاه را تجربه کرده‌ایم و امروز باید به دنبال این باشیم که این رقم تولید را تداوم بخشیده و رشد دهیم. در افق ۲۰ ساله صنعت خودرو، هدف تولید ۳ میلیون دستگاه در نظر گرفته شده است و باید بررسی شود که چقدر طبق برنامه پیش رفته‌ایم و برای رسیدن به رقم هدف، چه باید بکنیم.

خودرو با لوازم خانگی قابل مقایسه نیست

این فعال صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه خودروسازی قابل مقایسه با صنعت لوازم خانگی نیست، افزود: میان خودروسازی و حوزه ساخت لوازم خانگی، دو تفاوت عمده وجود دارد؛ اول اینکه در لوازم خانگی تولیدکننده و مبدع محصول، سازنده قطعات آن نیز هست و محصول نهایی را با قیمت مشخص به دست مصرف‌کننده می‌رساند و به عبارتی مجموعه تولید از ابتدای زنجیره تامین تا تولید و سیاست‌گذاری قیمت و… در دست خود تولیدکننده قرار دارد، اما در صنعت خودرو با این رویه مواجه نیستیم.

وی اظهار داشت: خودرو یک زنجیره تامین به نام قطعه‌ساز دارد که ۷۵ درصد محصول خودرو را تولید می‌کند، علاوه بر آن، ۲۵ درصد از قطعات خودرو مانند موتور، بدنه و رنگ نیز توسط خود خودروساز تامین می‌شود. سیاست‌گذاری قیمت‌ نیز در اختیار خودروساز نیست.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است