چو دانی ؛ توانی

امروز : سه‌شنبه 25 مرداد 1401

  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • بنگاه‌های قطعات خودرو
  • خودرو تجاری
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • بنگاه‌های قطعات خودرو
  • خودرو تجاری

http://ghatatnews.ir/?p=5010

خانه » خیز دوباره شورای رقابت برای گرانی خودرو

  • مجتبی علوی
  • 13 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5010

خیز دوباره شورای رقابت برای گرانی خودرو

گردهمایی اعضای شورای رقابت برای گرانی دوباره خودرو در شرایطی برگزار می شود که قرار است قیمت خودروها بر مبنای افزایش نرخ ارز در سال قبل بالا رود. این در حالی است که به گفته دولتی‌ها قیمت ارز روندی کاهشی دارد.

با بازگشت آرامش به بازار خودرو، باز هم شورای رقابت برای به هم زدن این آرامش دست به کار شده و اعضای آن برای صدور مجوز جدیدی برای گران شدن دوباره قیمت‌ها گرد هم جمع شده‌اند.

در جلسه امروز شورای رقابت قرار است افزایش قیمت خودرو بر اساس تورم بخشی شش ماهه دوم سال قبل افزایش یابد. در آن زمان نرخ ارز روندی افزایش داشت و همین موضوع عاملی برای درخواست خودروسازان جهت افزایش قیمت محصولات‌شان است.

این در حالی است که هم اکنون با روند کاهشی نرخ ارز روبه‌رو هستیم و به گفته مسئولان دولتی و بانک مرکزی، چشم انداز نرخ ارز فعلاً افزایشی نیست.

مجتبی رضاخواه، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در مورد جزئیات جلسه امروز این شورا گفت: در حال حاضر جلسه شورا در حال برگزاری است تا درباره افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه در شهریور سال گذشته نیز قیمت خودروها با مصوبه شورای رقابت افزایش یافته بود، گفت: سناریوهای مطرح در شورا برای افزایش قیمت خودرو، غیرعلمی است و در عین حال، شورای رقابت تخصص لازم را برای قیمت‌گذاری خودرو ندارد. این شورا به عنوان یک نهاد عمومی در موارد مختلف از جمله نرخ اینترنت و قیمت خودرو تصمیم‌گیری می‌کند، در حالی که به جزئیات مسائل مسلط نیست.

رضاخواه تصریح کرد: شورای رقابت قصد دارد قیمت خودروها را بر مبنای تورم بخشی خودروها در شش ماهه دوم سال قبل تعیین کند، در حالی که در آن زمان نرخ ارز بالا بود اما حالا پایین آمده است و معنایی ندارد که قیمت خودروها را به دلیل گرانی سال قبل، افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: اگر قرار است نرخ تورم محاسبه شود باید به عوامل تولید توجه شود، در این رابطه نرخ ارز کاهش یافته، هرچند می‌توان به افزایش هزینه حقوق و دستمزد توجه کرد.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با بیان اینکه قیمت برخی خودروها سال گذشته 45 درصد افزایش یافته و منطقی نیست که دوباره 10 درصد افزایش یابد، گفت: سیستم تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو دارای اشکال است و خودروسازان از سال 97 تاکنون با دست‌کاری بازار باعث ایجاد نوسانات در این بازار شدند.

وی در عین حال بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت را نیز اقدام درستی ندانست و افزود: در این زمینه تجربه خوبی نداشته‌ایم، ولی قیمت‌گذاری خودرو در بورس می‌تواند روش درستی برای این کار باشد. این کار غیرعادی است که قیمت نهاده‌های تولید خودرو در بورس تعیین شود، ولی قیمت‌گذاری نهایی کالا به نهادی دیگر سپرده شود.

اظهار‌نظرهای گاه و بی‌گاهی که باعث آشفتگی بازار خودرو می‌شود

بازار خودرو اواسط فروردین ماه نیز با رکود مواجه بود و ثبات نسبی در این بازار حاکم شده بود اما در آن زمان رئیس شورای رقابت با طرح این موضوع که قیمت کارخانه ای خودروها طی سه ماهه اول امسال افزایش می‌یابد، باعث به هم زدن آرامش بازار و در نتیجه رشد دوباره قیمت‌ها شد.

از آنجا که قیمت خودرو در بازار تابعی از نرخ کارخانه‌ای خودروها است، هر نوع اظهار‌نظر در مورد تغییر قیمت خودروسازان تاثیر مستقیم بر نرخ‌های بازار خواهد داشت و اظهار‌نظرهای گاه و بیگاه رئیس شورای رقابت مبنی بر احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، تاثیر نامناسبی در نابسامانی بازار دارد.

رضا شیوا در آن زمان برای کاهش تاثیر سخنان خود بر بازار، روز 21 فروردین ماه اعلام کرد که شورای رقابت برای دستورالعمل شش ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است و از این رو جای نگرانی نیست.

وی در عین حال گفت: اگر ثبات در بازار به ویژه ارز ادامه‌دار باشد، صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یک ساله برمی‌گردد.

حال مشخص نیست، چرا رئیس شورای رقابت بر خلاف گفته خود، پای میز افزایش قیمت خودرو نشسته است؟

اظهار‌نظر ضدونقیض رئیس شورای رقابت فقط محدود به امسال نیست، بلکه دی سال گذشته نیز شیوا از تصویب فرمول جدیدی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی در این شورا خبر داد که بر اساس آن قیمت‌گذاری ۵۵ درصد تولید خودروسازان که خودرو‌های اقتصادی‌تر و مورد تقاضای عامه مردم است، از دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت تبعیت می‌کرد و 45 درصد خودرو‌ها نیز مشمول فرمول جدید قیمت‌گذاری می‌شدند.

اما این دستورالعمل شورای رقابت مورد انتقاد سازمان بازرسی قرار گرفت و پس از آن شاهد عقب نشینی شورای رقابت از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودروها بودیم و شیوا در این مورد با بیان اینکه قیمت‌گذاری سه ماهه خودرو از دستور کار خارج شده است، اعلام کرد که خودرو‌های داخلی در فصل زمستان با همان نرخ پاییز عرضه خواهند شد.

وی در آن زمان گفت: با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها و تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شورای رقابت تصمیم گرفت، قیمت‌های فروش زمستان کارخانه‌ها افزایش نیابد.

شیوا هم‌چنین با بیان اینکه از این پس قیمت‌گذاری خورو‌ها به جای سه ماهه، هر شش ماه یا سالانه تعیین خواهد شد، گفته بود: بانک مرکزی تورم بخشی پاییز را حدود ۱۴ درصد اعلام کرد، اما شورای رقابت با در نظر گرفتن بهره‌وری و کیفیت، تصمیم گرفت قیمت کارخانه‌ها برای زمستان افزایشی نداشته باشد.

محمد باقری، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در مورد انحصار خودروسازان در بازار خودرو معتقد است: تا زمانی که قیمت‌ها تکلیفی باشند و انحصار وجود داشته باشد، بحث رانت هم مطرح است.

وی، شکست انحصار از دو خودروساز در کشور را ضروری دانست و افزود: قیمت‌گذاری باید متناسب با عرضه و تقاضا باشد، نه دستوری و تکلیفی و از طرف دیگر حاکمیت و دولت نیز باید نظارت کافی داشته باشد تا خودروسازان گران‌فروشی نکنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس مخالف افزایش قیمت خودرو است و مخالفت خود را هم به شورای رقابت اعلام کرده است، گفت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی خودروساز در ایران و واردات مدیریت‌شده، راهکاری برای شکست انحصار از دست دو خودروساز داخلی است. اگر واردکنندگان خودرو بدون اینکه دلاری از کشور خارج شود، خودرو وارد کشور کنند، اتفاق مبارکی خواهد بود.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با اذعان به نبود برنامه عملیاتی در صنعت خودروسازی کشور، اظهار کرد: معضل اساسی ما در این حوزه، نبود یک برنامه عملیاتی است که باید برای آن فکری کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اظهار اینکه مدیریت مجموعه ایران خودرو و سایپا سیاسی است، گفت: وقتی مدیریت این مجموعه‌ها سیاسی می‌شود، صنعت خودروسازی هم قطعاً با مشکلات مواجه خواهد شد.

منبع: فارس

  • ارز, تورم قیمت, رئیس شورای رقابت, رضاشیوا, شورای رقابت, گرانی خودرو, مجتبی رضاخواه, نرخ بازار
قبلیقبلمبدل کاتالیستی خودرو چگونه کار می‌کند؟
بعدیمتحیرم چه نامم شه ملک لافتی رابعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

حضور قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه
عبدالحسین آزاد 23 مرداد 1401
بومی سازی نقاط گلوگاهی خودرو
محسن فاطمی 22 مرداد 1401
اجرای گشت مشترک نظارت بر بازار لوازم یدکی
محمدامین الهی 22 مرداد 1401
تولید باتری خودرو از درخت!
سارا رستگار 20 مرداد 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

گران‌ترین نسخه نیسان Z مدل ۲۰۲۳ چه قیمتی دارد؟
علی محمد اخوان 23 مرداد 1401
10 تا از بهترین کراس اوورهای چینی
محمدامین الهی 23 مرداد 1401
امید متقاضیان خودروهای تجاری به بازگشت اروپایی‌ها
عبدالعلی مجد 22 مرداد 1401
ِکشنده جدید ای‌اکتروس برقی مرسدس بنز، ترکیب جذابی از کامیون و تریلر
مجتبی علوی 22 مرداد 1401

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : شکوه لمانز با استیو مک کوئین

حسین توکلی 24 مرداد 1401

تاریخ خودرو : آغازی بر مجموعه فیلم های «سریع و خشن»

حسین توکلی 21 مرداد 1401

میل میلیا مسابقه ­ی استقامت اتومبیلرانی در جاده ­های آزاد

حسین توکلی 20 مرداد 1401

تاریخ خودرو : تام فچ سفر نیویورک را با یک پاکارد آغاز کرد

حسین توکلی 19 مرداد 1401

بانک خودرو

از 2023 در اروپا
فولکس‌واگن تایرون در نمایی تازه

حسام مهجور

سانگ‌یانگ متحول شده / نگاهی به سانگ‌یانگ تورس

حسام مهجور

اولین گام از تاثیر تحریم‌های روسیه / لادا نیوا به بازار روسیه برگشت؟

مرصاد رنگرز
آئودی Q6

بزرگ‌ترین اتومبیل آئودی در خیابان‌های چین / آئودی Q6 معرفی شد

حسام مهجور

آموزشی

4 روش طلایی برای افزایش شتاب خودرو

عبدالعلی مجد 23 مرداد 1401

راه های ساده جلوگیری از سرقت خودرو / ۱۵ نکته طلایی

علی محمد اخوان 23 مرداد 1401

گرم کن صندلی خودرو چگونه کار می کند؟

عبدالحسین آزاد 22 مرداد 1401

اگر به جای بنزین در باک خودرو گازوئیل بریزیم چه می شود؟

محسن فاطمی 21 مرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

تماشا کنید: فیلم آموزشی کلاس طرح شناسه کالا در اتحادیه

مرصاد رنگرز 24 مرداد 1401

سیداحمد حسینی: صدای ما شنیده نمی‌شود / اصناف در همه حوزه‌ها پیشتازند

مرصاد رنگرز 13 مرداد 1401

گزارش تصویری کمیسیون مالیاتی با هیات مدیره جدید

مرصاد رنگرز 08 مرداد 1401

گزارش تصویری از اهدا لوح یادبود به کمیسیون اقتصادی اتحادیه

مرصاد رنگرز 06 مرداد 1401

همراه با قطعات خودرو

چرا دولت به دنبال شهر فروشگاه لوازم یدکی است؟
آغاز گشت‌های ارشادی طرح شناسه کالا / اشتغال بخش اصناف نیاز دولت
21 مرداد 1401
دولت هوشیاری خود را حفظ کند
بیکاری حاصل شهر فروشگاه
20 مرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

جایگزین‌های سمند و تیبا از نیمه دوم سال آینده وارد بازار می‌شوند
طراحی هفت پلتفرم جدید در خودروسازی
سرقت از خودروهای وارداتی در گمرک و بنادر!
۱۰ درصد سهم قرعه کشی خودرو به کام دارندگان خودروهای فرسوده
توقف ن­وسازی ناوگان تاکسیرانی
تاریخ خودرو : شکوه لمانز با استیو مک کوئین
رنو و سیتروئن برای بازگشت به بازار خودرو کشور باید ضررها را جبران کنند
توسعه در ایران‌خودرو را به برجام گره نزده‌ایم
دریافت استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) برای دنا
تماشا کنید: فیلم آموزشی کلاس طرح شناسه کالا در اتحادیه
حضور ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه با حضور ۴۰ قطعه ساز
آمارهای متناقض از کجا می‌آید؟
حجم قاچاق بازار لوازم یدکی
4 روش طلایی برای افزایش شتاب خودرو
ارزیابی سختگیرانه‌تر برای خودروهای تولیدی ۱۴۰۱
خودروهای ناقص سایت مرکزی ایران‌خودرو به کم‌تر از ۲۰۰ دستگاه رسید

برترین‌های قطعات خودرو

معرفی شرکت سرکان فیلتر
بانوی کارآفرین در حوزه تولید تجهیزات تعمیرگاهی / سام صنعت پارس
حضور موفق شرکت دانش‌بنیان دیجی خودرو در اولین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»
مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند

وب‌گردی

بستن