قطعات خودرو

اجناس بازار باید هویت داشته باشند

“محمد رعنا شیجانی” عضوهئیت مدیره پاساژ ربیعی است که  نزدیک به 40 سال است در رسته راهسازی  و فروش قطعات  لودر، بولدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، ابزارکشاورزی و دریایی فعالیت می‌کند.وی از سال1360 وارد رسته راهسازی‌ شده و در”‌فروشگاه نوین‌راه” مشغول به کار است.

مهم‌ترین انتظار شما از هیئت مدیره جدید اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات چیست؟

نظم دادن  به امور را در اولویت کار خود قراردهند. البته  به دوستان اتحادیه پیشنهاد دادم اساسنامه اتحادیه را تغییردهند. متاسفانه بخش مالی اتحادیه شفاف‌نیست.

 اتحادیه می‌تواند از اعضای صنف‌ بخواهد مارک اجناس را اعلام کنند تا دقیقا مشخص‌ شود توسط کشور چین، آمریکا، آلمان یا ژاپن تولید شده است.

در واقع اتحادیه باید حافظ منافع خریدار باشد. باید بداند قطعه خریداریر شده متعلق به کدام کشوراست. اجناس باید هویت داشته باشند. برای چنین کاری تجارب و روشی موثری وجود دارد که می تواند از ان‌ها استفاده کرد.

رسته شما با چه مشکلاتی مواجه است؟

در اتحادیه، رسته خودروهای سبک، سنگین و ماشین‌ آلات راه‌سازی ادغام شده‌اند. تصور می‌کنم اتحادیه در حال حاضر ۱۱ هزار ۵۰۰ نفر عضو دارد که حدود ۲۵۰۰ عضو رسته راهسازی و بقیه اعضا  از‌ رسته سواری هستند.

 به عنوان مثال ما با بلبرینگ فروش‌ها ارتباطی نداریم و آن‌ها جزو صنف سواری یا‌ سنگین و نیمه سنگین هستند‌. به طور کلی رسته‌های مختلف هر اتحادیه در یک بخش‌ تخصص و اطلاعات کافی‌ را‌ دارند.

همان‌طور که من از رسته راهسازی نمی‌توانم‌ درباره رسته‌‌ بلبرینگ اظهار نظر کنم، متخصصان رسته بلبرینگ نیز نمی‌توانند درباره رسته راهسازی نظر دهند.

زمانی که ۸ هزار عضو اتحادیه از رسته سواری باشند، طبیعی است که کاندیدای راهسازی‌ در انتحابات رای نمی‌آورد.

 متاسفانه در صنف راهسازی فردی در اتحادیه نبوده تا بتواند خواسته‌ها و انتقادهای رسته را به اتحادیه منتقل کند، در صورتی که اساسنامه تغییر کند شاهد مشکلاتی از این دست نخواهیم شد. هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی نیز اقلیت‌ها به عنوان نماینده مجلس انتخاب می‌شوند.

 پس اساسنامه‌ باید تغییر کند تا صنف‌ راهسازی نیز با اندک رای بتوانند در هیئت مدیره اتحادیه حضور داشته باشند. خود من در کمپانی کوماتسو‌ و کمپانی‌کاترپیلار بوده‌ام. می‌دانم بسیاری از همکاران دیگر نیز‌ همین نظر را دارند.

هیئت مدیره پاساژ ربیعی چه مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد؟

در واقع پاساژ ربیعی از لحاظ نظم در تهران در مقایسه با پاساژهای‌دیگر حرف اول را می‌زند. از لحاظ خدماتی که برای صنف خودمان انجام می‌دهیم نسبت به سایر پاساژ‌ها بهتر است.

به عنوان‌ مثال ما امکاناتی مانند تبلیغات پاساژ را در دستور کار قرار داده‌ایم تا پاساژ بیشتر به چشم بیاید.خوشبختانه بیشترمغازه داران مجتمع ربیعی دانش فنی دارند.

 متخصص و صاحب نظر در زمینه دستگاه‌های کوماتسو،کاترپیلار، ولوو، کمنز هستند.حتی یکی از کسبه از سال‌های پیش مدیر آموزش کاترپیلار در ایران است. همگی  متخصص هستند.

 از طرفی جامعه نیازمند اطلاعات فنی و عمومی است تا مشخص شود چگونه می‌توان خواسته‌های افراد را با کمترین هزینه برآورده کرد. چنین اقداماتی با کمک افراد صاحب‌نظر محقق‌ می‌شود.

با توجه به اینکه پاساژ ربیعی در حوالی بازار مبل قرار گرفته، آیا امکان این وجود دارد که در آینده پاساژ به منطقه‌ای‌ دیگر منتقل‌ شود؟

من حدود ۲۰ سال است که در مجتمع ربیعی حضور دارم، این در حالی است که می‌توانستم مغازه خود را به مکانی دیگر در کنار خیابان منتقل کنم. حضور در‌ پاساژ ربیعی مزایایی دارد.

 به عنوان مثال ما در مجتمع از آسایش‌ و امنیت برخورداریم ‌و می‌توانیم از یکدیگر کمک بگیریم؛ اما اگر فروشگاه ما بیرون پاساژ باشد و به صورت انفرادی کار کنیم، چطور می‌توانیم از فرد دیگری کمک بگیریم؟ اینکه فروشگاه لوزم یدکی در پاساژ یا مجتمع قرار‌داشته باشد؛ یک حسن و مزیت محسوب می‌شود. من تصمیمی بر جابه‌جا کردن فروشگاه نوین‌راه ندارم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *