قطعات خودرو

ارزشمندترین نشان‌های تجاری جهان در سال ۲۰۲۰

مجله فوربس برپایه روال سال های گذشته 200 شرکت برتر در جهان را بررسی کرد.. نتایج بدست آمده به صورت معناداری نشان می‌دهد کسب و کارهای مبتنی بر فن آوری به صورت جهشی خود را در میان 100 شرکت برتر جهان جای داده‌اند.البته مجله فوربس یک مبنای اساسی سنجش خودش را حضور شرکت‌های و عملکرد آنها در ایالات متحده قرار می‌دهد. درآمد و سود ناخالص 2 مولفه دیگر سنجش مجله فوربس است.

برخی شرکت‌ها که برای نخستین بار در رده ارزشمندترین نشان‌های تجاری جهان قرار گرفته‌اند. شرکت الکترونیک نینتندو (Nintendo)، رستوران‌های زنجیره‌ای برگر کینگ (Burger King)، هنسی و شرکت بیمه آکسا (AXA) از این دست شرکت‌ها هستند.

* مجموع ارزش ۱۰۰ نشان تجاری برتر جهان برابر با ۵۴/ ۲ تریلیون دلار است. این رقم در سال گذشته، ۳۳/ ۲ تریلیون دلار بود.

* شرکت‌های مستقر در آمریکا بیش از ۵۰ درصد از ۱۰۰ نشان تجاری برتر را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن آلمان (با ۱۰ نشان تجاری)، فرانسه (با ۹ نشان تجاری)، ژاپن (با ۶ نشان تجاری) و سوئیس (با ۵ نشان تجاری) قرار دارند.

* حوزه فناوری با ۲۰ شرکت بیشترین نشان‌های تجاری این فهرست را دارد. پس از آن خدمات مالی با ۱۴ شرکت، خودروسازی با ۱۱ شرکت و خرده‌فروشی با ۸ شرکت دیده می‌شوند.

جایگاه مستحکم شرکت‌های فن‌آوری

زمانی که بحث از ارزش نشان تجاری می‌شود، به سختی می‌توان بر شرکت‌های فناوری غلبه کرد. در فهرست ۱۰۰ نشان تجاری سال ۲۰۲۰ از نگاه مجله فوربس نیز می‌توان این موضوع را به وضوح مشاهده کرد؛ چرا که همچنان جایگاه پنج نشان تجاری برتر سال گذشته محفوظ مانده است: اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک. البته درحالی‌که چهار نشان تجاری نخست، جایگاهشان را مستحکم‌تر کرده‌اند، فیس‌بوک با کاهش سودآوری‌اش در سال‌های اخیر، از ارزش نشان تجاری‌اش کاسته شده است (به میزان ۲۱ درصد).

چند نشان تجاری توانسته‌اند در رتبه‌بندی سالانه جهش خوبی داشته باشند. شرکت خدمات مالی ویزا از جایگاه بیست‌وپنجم به جایگاه هجدهم رسیده است. آدیداس از رتبه شصت‌ویکم جهان به پنجاه‌ویکم رسیده است و نتفلیکس با جهشی ۱۲ پله‌ای از جایگاه سی‌وهشتم به جایگاه بیست‌وششم رسیده است. برخی نشان‌های تجاری فعال در صنایع لوکس هم تغییرات مهمی داشتند. از جمله آنها می‌توان به شرکت عطر و ادکلن شنل و شرکت جواهرات و ساعت کارتیه اشاره کرد که به ترتیب ۲۷ و ۸ پله صعود داشته‌اند.

برخی از نشان‌های تجاری شناخته شده و دائمی این فهرست مانند جنرال موتورز، اچ‌پی و آی‌بی‌ام به تدریج جایگاه‌های نازل‌تری به‌دست آورده‌اند. این نشان‌های تجاری به تدریج ۱۴، ۱۲ و ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

تفکیک صنایع

در فهرست سال‌جاری رونق کسب‌وکارهای دیجیتال و فن‌آوری‌محور و نزول برخی از صنایع قدیمی مانند خودروسازی را می‌توان مشاهده کرد. مرسدس بنز از جایگاه هفدهم به بیست‌وسوم نزول کرده است و بی‌ام‌و  نیز از رتبه بیست و یک ب بیست‌وهفتم تنزل یافته است. در این بین، نیسان به‌طور کامل از فهرست ۱۰۰ نشان تجاری برتر خارج شده است.

از دیگر سقوط‌های برجسته می‌توان به نشان تجاری شرکت خدمات مالی ولز فارگو (چهل‌ودوم به شصت‌ونهم) و کی‌اف‌سی (هشتادوششم به نودوششم) اشاره کرد. به نظر می‌رسد که فراگیری کووید-۱۹ در سطح جهان منجر به تسریع روندهای دیجیتال و فن‌آوری در بازارها شده است؛ جایی که کسب‌وکارهای موفق، از طریق روابط مجازی نه تنها نیاز به حضور فیزیکی مشتریان را کاهش می‌دهند، بلکه بر نفوذ خود بر بازار و بهبود حاشیه سودشان هم می‌افزایند.

نسل جدید کسب‌وکارها (که مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال هستند) سرعت بیشتری در گسترش و رشد نشان تجاری خود هم نشان می‌دهند. یکی از برجسته‌ترین مثال‌ها، آمازون است که تقریبا در مدت ۲۰ سال فعالیت، ارزش بیشتری نسبت به شرکتی مثل جنرال موتورز ۱۱۰ ساله دارد. البته همزمان با ظهور سریع چنین کسب‌وکارهایی باید به از بین رفتن سریع مزیت‌های رقابتی آنها و چالش‌های متناظرشان هم اشاره کرد. فیس‌بوک یکی از این شرکت‌های نسل جدید است که در سال‌های اخیر با فشارهای روزافزونی برای احترام به حریم شخصی کاربران خود مواجه بوده و میزان درآمدها و سودش نیز کاهش یافته است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است