قطعات خودرو

اسپری ضد زنگ، رکورد فروش را شکست

تقاضا برای اسپری ضد زنگ محبوب مکانیک ‌ها رو به افزایش است

اسپری ضد زنگ مصارف متعددی دارد اما یکی از مصارف آن در خودرو است.

  • هنگام جدا سازی و نصب قطعات خودرومانند پیچ و مهره های فرسوده یا زنگ زده که در معرض گرد و غبار و رطوبت می باشند
  • برای حفاظت و نگهداری کلیه قطعات لاستیکی و پلاستیکی در برابر عوامل جوی و نور آفتاب
  • حذف موم وصمغ درختان یا حتی قیر ازروی رنگ بدنه خودرو
  • محافظت و نگهداری از کلیه قطعات موتوری
  • مراقبت از تیغه لاستیکی برف پاک کن در کلیه فصول جهت جلوگیری ازخشک و خراب شدن.
  • استفاده در کلیه قفل و لولاهای موجود خودرو جهت روانکاری و محافظت ازیخ زدگی در زمستان
  • رفع جرم و کثیفی حاصل ازگردو غبار و زنگ زدگی ازروی کلیه قطعات داخلی و خارجی خودرو


این اسپرى براى اولین بار در ایران توسط شرکت گل پخش در دو شید اخرائى و طوسى روشن طراحى و تولید گردیده است. این محصول با داشتن کیفیت بسیار بالا، از زنگ زدگى و خوردگى فلزات جلوگیرى مى نماید. از مزایاى این محصول مى توان به استفاده بدون نیاز به قلم و تینر و به کارگیرى سهل و آسان آن براى تمامى سطوح دردسترس و غیرقابل دسترس اشاره نمود و همچنین پاشش یکنواخت آن روى سطوح که فقط بوسیله پیستوله یا اسپرى امکان پذیر است، باعث افزایش مقاومت و دوام فلز در مقابل زنگ زدگى خواهد شد.

روانکار«WD-40»

شرکت «WD-40» که پیش از اختراع این محصول تحت‌عنوان راکت شمیکال «Rocket Chemical» شناخته می‌شد، گزارش داده که درآمد خالص آن طی سه‌ماهه منتهی به ۳۰ نوامبر 2020، افزایش ۹۴ درصدی نسبت به‌سال 2019 داشته است. 

به گزارش «قطعات خودرو»، براساس این گزارش فروش کلی این محصول توسط کمپانی سن ‌دیگویی (San Diego) از ۱۲ میلیون و ۲۰۰هزار نمونه در سال ۲۰۱۹ به ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نمونه در سال 2020 رسیده است.

 براساس بررسی‌های این کمپانی، افزایش فروش آن‌ها به‌دلیل افزایش تقاضا برای سرویس‌دهی به‌محصولات و نوسازی آن‌ها طی زمان قرنطینه ناشی از کووید-۱۹ بوده است. همچنین سود ناخالص هر سهم از این شرکت به‌یک دلار و ۷۲ سنت رسیده که ۹۵ درصد بیش‌تر از ۸۸ سنت در دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ بوده است. 

گفتنی است سال مالی برای شرکت WD-40 از نخستین روز سپتامبر تا اول آگوست درنظر گرفته شده و فروش خالص این محصول که عمدتا مصرف زنگ‌زدایی دارد، طی سه‌ماه گذشته به ۱۱۴میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسیده است که رشد ۲۸ درصدی نسبت به‌سال 2019 را نشان می‌دهد.

مهندسان این شرکت باور دارند که خانه‌نشینی مردم سبب شده بیش‌ تر به ‌فکر تعمیر دستگاه‌های خود باشند و باتوجه به‌ این ‌که عمده این رشد از طریق کانال‌ های تجارت الکترونیک رخ داده، عمده افزایش فروش را خریدار نهایی رقم زده است. 

گری ریج «Garry Ridge» مدیرعامل این شرکت در گزارش درآمد سالانه خود آورده است: «ما این پدیده را نوسازی در انزوا می‌نامیم و تقریبا در تمام بازارهای فروش مستقیم خود در سراسر دنیا آن را تجربه می‌کنیم.» البته در قاره آمریکا رشد فروش تا ۱۶ درصد بوده و به ۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسیده است.

سهم ایالات‌متحده در این رشد ۱۰ درصد، آمریکای لاتین ۴۲ درصد و کانادا ۳۴ درصد بوده است. در اروپا، خاورمیانه و آفریقا رشد ۴۰ درصدی رخ داده و سهم چینی‌ها در رشد تقاضا ۵۳ درصد بوده است.

ریج خاطرنشان کرد: «این شرکت در سال مالی ۲۰۲۱ شروع بسیار خوبی داشته است. با این وجود ارزیابی این‌که در فرصت باقی‌مانده سال چگونه همه‌گیری ممکن است برنتایج فروش ما تاثیر بگذارد، برای ما بسیار دشوار است.»

وی همچنین هشدار داد: «اگر در پی شیوع بیماری، تغییری در الگوی هزینه‌ها یا رکود اقتصادی جهانی ایجاد شود، می‌تواند بر نتایج مالی ما تاثیر منفی بگذارد.» 

اسپری WD-40 برای نخستین‌بار در سال 1953 توسط شرکت راکت شمیکال پس از 40 بار تلاش برای جداسازی آب از فرمول شیمیایی به‌دست آمد و به‌همین دلیل آن را WD-40 که مخفف عبارت انگلیسی Water Displacement perfected on 40th است، نامیده‌اند.

این اسپری زنگ‌زدا و روان‌کننده است و حتی در دمای بسیار بالا نیز به‌خوبی عمل می‌کند. از این اسپری برای زدودن زنگ استفاده می‌شود و این اسپری درون سطوح زنگ‌زده و پوسیده نفوذ کرده و زنگار و آلودگی‌ها را از سطح فلز، سیم‌های برق، پیچ‌های خراب، وسایل و تجهیزات برقی، اتصالات، مکانیزم‌های کنترلی و دیگر قطعات فلزی پاک می‌کند.

از این محصول نخستین‌بار برای حفاظت از موشک‌های Atles در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی استفاده شد و جالب است بدانید تاکنون هیچ شرکت دیگری موفق به‌کشف فرمول آن نشده است.

هم‌زمان ‌که این ماده بهترین عملکرد را برای منظور اصلی‌اش ارائه می‌کرد، برخی از کارمندان شرکت نیز برای تمیز کردن سطوح بیرونی گلدان‌های خانگی‌شان و از بین بردن حشرات موذی نیز شروع به‌استفاده از آن کردند. این مصرف ثانویه سبب شد نورم لارسن، موسس شرکت در سال 1958 این ماده را برای نخستین‌بار به‌صورت اسپری و برای استفاده خانگی در فروشگاه‌های شهر سن‌ دیگو عرضه کند که با استقبال چشمگیری مواجه شد.

با گسترش کار و تولید در سال 1960، نیروی کار شرکت به‌هفت نفر پرسنل ثابت رسید و تعداد مشتریان با دریافت سفارش برای 45 محموله در روز افزایش یافت. درعین حال طوفان بزرگ 1961 در سواحل خلیج مکزیک خسارت‌های زیادی به‌بار آورد که این امر سبب دریافت نخستین سفارش عمده شرکت که کامیونی پر از کالا بود، شد.

در سال 1969 نام شرکت به «WD-40 Company Inc» تغییر یافت و در سال 1973 وارد بازار بورس شد که در همان روز نخست، ارزش آن 61 درصد افزایش یافت. از آن هنگام تاکنون، فعالیت‌های شرکت افزایش روزافزون داشته و امروزه علاوه‌بر مصارف خانگی، در صنایع خودرو، ورزشی، هوا-فضا، ساختمان، کشاورزی و کامپیوتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است