قطعات خودرو

اصلاحات نرخ خودرو، کمتر از تورم بود

صمت – سید رضا فاطمی‌امین در گفت‌وگو با ایلنا پیرامون افزایش نرخ ۱۰ تا ۱۸ درصدی محصولات خودروسازان اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار در این زمینه یک مصوبه داشت که البته به‌معنای افزایش نرخ نبود. باید توجه داشت که در چند ماه گذشته یعنی از اردیبهشت تا امروز نرخ خودروها تثبیت شده و افزایشی نداشت اما از طرف دیگر نرخ مواد اولیه و ملزومات تولید افزایش یافته بود. 

روالی از قبل در کشور وجود داشت که هر ۶ ماه یک بار این آثار تورمی در نرخ خودرو تعدیل می‌شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با برنامه‌ای که تنظیم شده از این هفته مرتب هر هفته در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پیش‌فروش خواهیم داشت؛ یعنی یک روز ایران‌خودرو و یک روز سایپا پیش‌فروش خواهند داشت؛ بنابراین تا پایان امسال بیش از ۱۳۰ هزار دستگاه تحویل داده خواهد شد و به همین میزان هم برای سال آینده پیش‌فروش می‌شود.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: اصلاحات در نرخ بسیار کمتر از تورم بوده‌ است. تورم کشور ما بالای ۴۰ درصد است، اما از ابتدای سال تا امروز تنها ۱۸ درصد افزایش نرخ خودرو را شاهد بودیم؛ به‌عبارتی اصلاح نرخ خودرو به میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالاها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود گردش مالی در خودروسازی افزایش یابد و تا حدی از زیان آنها کاسته شود. این عوامل می‌تواند باعث افزایش تولید شود. امیدوارم این ۲۶۰ هزار دستگاهی که تا پایان سال عرضه خواهد شد، بازار را متعادل کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *