قطعات خودرو

صداقت، ارزشمند ترین سرمایه کسبه

گفت و گوی «قطعات خودرو» با احمد رحیمیان از کسبی قدیمی بازار لوازم یدکی

از چه زمانی شروع به کار در بازار لوازم یدکی کردید و مشکلات شما درشروع کار چه بود؟

من ازسال ۱۳۶۹ در رسته لوازم اصلی موتوری و بدنه خودرو شروع به کار کردم و در حال حاضر در نمایندگی مزدا مشغول به فعالیت هستم. کسب‌وکار در گذشته روی اصول و برنامه پیش می‌رفت و از آنجایی که پول به اندازه کافی در دست مردم بود، مشکل خاصی پیش نمی‌آمد.

بازار کار امروز با گذشته در چه زمینه‌هایی فرق کرده است؟

فعالیت در بازار کنونی با زمان گذشته فرق زیادی کرده و اصلاً قابل مقایسه نیست. در گذشته اجناس ارزان بود و خرید و فروش به راحتی انجام می‌‎شد ولی الان این‌طور نیست و خرید برای مشتری بسیار سخت شده است. البته آن‌ها مجبورند که قطعات مورد نیاز را برای خودرو‌های خود تهیه کنند. به عنوان مثال رانندگان در گذشته وقتی۴۰ درصد از کارایی لنت باقی مانده بود نسبت به تعویض آن اقدام می‌کردند. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد لنت خودرو مصرف می‌شود و ممکن است خرابی‌های دیگری در موتور ایجاد کند و صاحب خودرو با علم بر اینکه ممکن است مشکلات دیگری برای خودرو به وجود آید، به‌ناچار لنت را دیرتر از زمان مقرر تعویض می‌کند.

 در شروع کار چطور توانستید کار را یاد بگیرید؟

 این شغل خانوادگی ما محسوب می‌شود. پدرم جعفر رحیمیان از قدیم در این کار بود و در خیابان قزوین فعالیت می‌کرد. این کار را از پدر آموختم و متاسفانه چند سال پیش او را از دست دادم.

به نظرشما مناسبات و ارتباط افراد در گذشته چطور بود؟ رفتارمردم با هم، رفتار کسبه با هم و با مشتریان چگونه بود؟

 رفتار انسان‌ها با هم در گذشته خیلی دوستانه بود و متاسفانه در حال حاضر آن دوستی و صمیمیت و رفاقت در بین مردم وجود ندارد.

 به نظرشما دلیلش چیست؟

 مهم‌ترین دلیل آن فشار اقتصادی و فقر است. وقتی که فقر و تنگدستی در جامعه گسترده می‌شود، رفتار آدم‌ها با هم تغییر می‌کند. متاسفانه تورم و گرانی‌ها و نداری‌ها باعث شده که افراد حق دیگران را پایمال کنند.

در چه مواردی بازار تفاوت کرده است؟

در گذشته از صبح تا شب در مغازه وقت سرخاراندن و زمانی برای استراحت کردن نداشتیم و مدام درحال خرید و فروش بودیم؛ اما در حال حاضر از صبح تا شب یا روزنامه می‌خوانیم یا بیکار در مغازه به انتظار مشتری می‌نشینیم. اوضاع بازار خیلی خراب است. با این اوضاع گرانی چطور می‌شود بازار لوازم یدکی به صورت خاص و بازار کسب‌وکار به شکل عام خوب باشد؟

در حال حاضر بازار بزرگ‌تر شده و ابزار‌های جدید وارد کسب‌وکار‌ها شده است. آیا این ابزار در کسب‌وکار شما تاثیر داشته یا مشکل‌ساز شده است؟

تنها ابزار ارتباطی در گذشته تلفن و در مواردی تلکس بود. البته ورود تکنولوژی و ابزار‌های جدید بر بازار و تقریبا همه کسب‌وکار‌ها تاثیر مثبت داشته، اما مشکل مهم تورم گرانی‌هاست که بازار را نابود کرده است. شما تصور کنید وقتی کسی پول نداشته باشد، چگونه می‌تواند به راحتی زندگی کند و وسایل و اجناس مورد نیاز زندگی خود را تهیه کند؟ با یک نگاه گذرا به زندگی مردم می‌شود فهمید که افراد در گذشته در سال چند بار لباس نو می‌خریدند اما در این ایام برای خرید یک دست لباس یا یک وسیله کوچک باید چندین بار حساب و کتاب کرد که آیا می‌توانیم این وسیله را بخریم یا باید قیدش را بزنیم؟

 به نظر شما در حال حاضر امکان تولید داخلی در کشور وجود دارد؟

در همه کشور‌ها، دولت‌ها به تولیدات داخلی توجه زیادی دارند. در گذشته قطعات با کیفیت بالایی درکشور تولید می‌شد و در حال حاضر در صورت حمایت و پشتیبانی دولت از تولید‌کنندگان می‌توان به تولیدات داخلی هم‌چنان امیدوار بود. آنچه مهم است کیفیت اجناس و قطعات تولید شده است. در همین بازار لوازم یدکی کیفیت اجناس و قطعات آمریکایی یا آلمانی و ژاپنی با اجناس چینی و هندی تفاوت زیادی دارد.

در گذشته حتی اگرجنسی داخل کشور تولید می‌شد کیفیت لازم را داشت ولی الان بیشتر قطعات از کشور چین وارد شده و در بیشتر موارد زود خراب می‌شود.

آیا کسبه از نظر فرهنگی و اعتقادی نسبت به گذشته تغییر کرده‌اند؟

بله؛ خیلی فرق کرده‌اند. فقط این را می‌دانم که تعداد زیادی از جوانان امروزی اعتقادات‌شان ضعیف شده. فقط به پول فکر می‌کنند و جز خودشان هیچ کس را نمی‌بینند. احترام گذاشتن، حرمت نگه داشتن و آموختن از بزرگ‌تر‌ها در گذشته وجود داشت ولی امروز برخی از جوانان کمتر به تجربیات مسن‌تر‌ها و به مسائل اعتقادی و انسانی، اعتقاد دارند و به کسی اعتماد نمی‌کنند. البته مقصر هم نیستند زندگی سخت شده است و هر کسی تلاش دارد نان بخورونمیری به دست آورد. در همین حوزه لوازم یدکی اگر کسی مغازه‌ای اجاره کند باید هزینه‌های آب، برق، تلفن، مالیات، بیمه و اجاره را پرداخت کند؛ این در حالی است که بازار راکد است و افراد به‌راحتی نمی‌توانند از پس هزینه‌ها و مخارج زندگی برآیند و مجبورهستند خودشان را به آب و آتش بزنند.

 به نظر شما داشتن سواد یا دانستن زبان انگلیسی و مهارت کار با کامپیوتر در کار شما تاثیری دارد؟

مسلما این موارد تاثیر زیادی در کسب‌وکار‌ها دارد و هر چقدر دانش کسبه بیشتر باشد، کار‌ها بهتر و سریع‌تر پیش می‌رود.

فروشنده لوازم یدکی باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

 به نظر من مهم‌ترین و اصلی‌ترین مهارت و توانایی کاسب این است که صادق باشد. وقتی انسان درستکار باشد و با مشتری و اساسا با همه مردم با صداقت رفتار کند، همه مسائل درست می‌شود.

شما در انتخابات اتحادیه شرکت می‌کنید؟

هنوز نمی‌دانم انتخابات اتحادیه در چه تاریخی برگزار می‌شود؛ اما اگر مانند سال‌های پیش دعوت‌نامه بدهند شرکت می‌کنم. تا امروز دعوت نامه‌ای به دست ما نرسیده و درمورد کاندیدا‌ها اطلاع‌رسانی نشده است.

احمد رحیمیان در بزرگراه فتح بعد از پایگاه یکم شکاری روبه‌روی خیابان یخچال فعالیت می‌کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است