قطعات خودرو

افتخارم کار در مراکز تهیه و توزیع لوازم یدکی در ایام انقلاب و جنگ بود

کار و فعالیت در حوزه لوازم یدکی در برخی از خانواده‌ها موروثی است و فرزندان کار پدر را دنبال می‌کنند.  “ناصر حیدری” در رسته تخصصی بلبرینگ مشغول به فعالیت است.  پدرش” نعمت‌الله حیدری” مدیر فروش شرکت تولیدی”اس کا اف” از قبل ازپیروزی انقلاب تا سال 56 بوده و از ۷۰ سال پیش وارد صنف لوازم یدکی شده است.  خودش هم 43 سالی می‌شود که در حوزه قطعات خودرو فعالیت می‌کند.  

بخش نخست گفتگوی «قطعات خودرو» را با ناصر حیدری، پیشکسوت رسته تخصصی بلبرینگ را بخوانید.

۱۴ نفردر تعاونی صنف لوازم یدکی مشغول به فعالیت بودیم

حیدری به آغاز فعالیت خود و تاسیس تعاونی صنف لوازم یدکی اشاره می‌کند و می‌گوید: من ازسال ۵۷ فعالیت خود را حوزه لوازم یدکی آغاز کردم.  چند ماه پس از پیروزی انقلاب با بزرگان صنف مانند حاج‌آقا بخشی‌زاده آشنا و هم‌صحبت شدیم.  در دورانی که حتی بحث جنگ هم مطرح نبود، وی گروهی را ساماندهی کرد تا با کمک آنان بتوانیم یک تعاونی تاسیس کنیم.  ۱۴ نفر در تعاونی صنف لوازم یدکی مشغول به فعالیت بودیم تا این تعاونی بتواند برای صنف گام‌های مثبتی بردارد.  البته برخی از افراد از این تعاونی استقبال نمی‌کردند؛ اما افرادی مانند حاج‌آقا بخشی‌زاده بر این باور بودند که باید حرکت خیری برای صنف برداشته شود؛ زیرا بسیاری از افراد نمی‌توانستند کسب و کار خوبی داشته باشند.  زمانی که این افراد تحت پوشش این تعاونی درمی‌آمدند؛ می‌توانستند امور مربوط به زندگی خود را بگذارنند.  

شروع جنگ و ارتباطش با مراکز تهیه و توزیع

وی ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی جنگ تحمیلی آغاز شد.  در آن دوران ما به واردات کالا مشغول بودیم و هنگام وقوع جنگ باید این شرایط سر و سامان پیدا می‌کرد.  با تغییر قیمت ارز در آن دوران کمبود‌ها مشخص شد و به دنبال آن مراکز تهیه و توزیع توسط دولت ایجاد شد.  این مراکز کالا‌هایی را به گروه‌ها، تعاونی‌ها یا نهاد‌ها در سطح جامعه ارائه می‌کردند.  

مراکز تهیه و توزیع همه چیز داشتند؛ در ابتدا این مراکز قطعات لوازم یدکی توزیع می‌کردند؛ سپس فلزات، مواد خوراکی و غیره را نیز در اختیار سایرین قرار می‌دادند.  ما بیشتر با مراکز تهیه و توزیع لوازم یدکی در ارتباط بودیم.  این مراکز در ابتدا ما را چندان جدی نمی‌گرفتند اما پس از مدتی به لطف به حاج‌آقا بخشی‌زاده شناخت کافی را از ما پیدا کردند.  به طوری‌که تعاونی ما توانست گل سرسبد تمامی تعاونی‌ها در مراکز تهیه و توزیع باشد.  

پیشکسوت رسته تخصصی بلبرینگ می‌گوید: در دوران 8 سال دفاع مقدس بیشترین خدمت و رسیدگی به نیاز‌های صنایع توسط تعاونی‌ها صورت می‌گرفت.  افرادی که در تعاو‌نی‌ها مشغول به فعالیت بودند، سربازانی تلقی می‌شدند که در پشت جبهه خدمات‌رسانی می‌کردند.  در‌آن دوران تعاونی بلبرینگ همه افراد را راضی نگه داشته بود؛ مراکز تهیه و توزیع در آن برهه زمانی متکلم وحده بودند و اجازه نمی‌دادند افراد دیگر نسبت به واردات کالا اقدام کنند.  تنها واردات برخی کالا‌های خاص برای حرفه‌های ویژه یا کارخانه‌ها توسط بعضی افراد صورت می‌گرفت.  ما، در آن زمان به توزیع قطعات اقدام کردیم و با کمک گرفتن از کامپیوتر و دستگاه‌های مکانیزه توانستیم رضایت بسیاری از افراد را جلب کنیم.  

در آن ایام حاج‌آقا بخشی‌زاده در صنف محوریت داشت چرا که اقداماتی که توسط وی صورت می‌گرفت در راستای پیشرفت و پیشبرد صنف بود.  به همین منظور توانستیم اثر خوبی از خود در مملکت به جای بگذاریم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *